نکات کلیدی انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

نکات انتخاب رنگ

نکات کلیدی انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ ها بر روی حال روحی و حس شما نسبت به مکان تاثیرگذار هستند و باعث می شوند تا یک مکان را بزرگ تر و یا کوچک تر، گرم تر و یا سرد تر از آن چه که هست احساس کنید. رنگ در معماری داخلی، دکوراسیون و دنیای طراحی نیز از ابزار بسیار تاثیر گذار است. امروزه قوانین دکوراسیون داخلی ساده تر شده و هر مکان با نگاهی آزادانه تر دکور می شود، اما هماهنگی رنگ ها با یکدیگر موضوعی است که همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. قبل از انتخاب یک رنگ برای مکانی که می خواهید آن را دکوراسیون کنید، ابتدا باید رنگ ها را شناخته و از تاثیرات آن ها آگاه باشید. برای نکات کلیدی انتخاب رنگ ، شناخت رنگ ها و هماهنگی آن ها با یکدیگر، با پویانو همراه باشید:

  1. رنگ های اصلی

جدول رنگی معمولا از 6 رنگ زرد، قرمز، نارنجی، آبی، سبز و بنفش تشکیل می شود. 3 عدد از این رنگ ها، رنگ های اصلی بوده و 3 تای دیگر با عنوان رنگ های فرعی شناخته می شوند. رنگ های قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی موجود در طبیعت هستند و سایر رنگ های با ترکیب این رنگ های اصلی با یکدیگر به دست می آیند.

  1. رنگ های فرعی

همان طور که گفته شد رنگ هایی که با ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر به دست می آیند با عنوان رنگ های فرعی شناخته می شوند.

رنگ زرد + رنگ قرمز= رنگ نارنجی

رنگ آبی + رنگ زرد= رنگ سبز

رنگ قرمز + رنگ آبی= رنگ بنفش. برای به دست آوردن رنگ بنفش باید رنگ های قرمز و آبی به یک اندازه با هم ترکیب شوند. اگر رنگ قرمز در ترکیب رنگی بیشتر باشد، رنگ ارغوانی و اگر رنگ آبی بیشتر باشد، رنگ لاجوردی به دست می آید.

زمانی که با دقت بیشتری به طبیعت نگاه کنید متوجه خواهید شد که تمام رنگ های موجود در آن ترکیب میزان متفاوتی از رنگ های اصلی بوده و تنالیته های مختلفی از رنگ های آبی و زرد و قرمز هستند. رنگ های سیاه و سفید نیز کاملا به بازتاب نور خورشید بستگی دارند. اجسامی که هیچ نوری را بازتاب نمی کنند به صورت رنگ سیاه و آن هایی که تمام نور را بازتاب می کنند به صورت رنگ سفید دیده می شوند.

رنگ های فرعی

  1. رنگ های متضاد (کنتراست)

رنگ های متضاد در واقع مکمل یکدیگر هستند و زمانی که در کنار یکدیگر قرار بگیرند به مکان سرزندگی و هیجان می بخشند. در طبیعت نیز به این تضاد های رنگی زیاد برخورد می کنیم. گلی با گلبرگ های قرمز و برگ های سبز و رنگ نارنجی هنگام غروب خورشید در رنگ آبی آسمان…

رنگ های متضاد (کنتراست)

  1. دایره رنگی

دایره رنگی با ترکیب رنگ های اصلی زرد، آبی و قرمز تشکیل می شود. رنگ هایی که در این دایره رنگی در کنار یکدیگر و یا در مقابل هم قرار دارند، با یکدیگر هماهنگی داشته و ترکیبی زیبا ایجاد می کنند.

  1. رنگ های گرم و سرد

رنگ ها بر اساس میزان شدت و به طور کلی بر اساس تاثیری که بر روی انسان ایجاد می کنند به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند. در راس رنگ های گرم که به انسان انرژی بخشیده و حس زندگی ایجاد می کند، رنگ زرد قرار دارد. رنگ زرد رنگ خورشید بوده و گرم ترین، درخشان ترین و برونگرا ترین رنگ هاست. این رنگ حس امید به همراه داشته و نمادی از زندگی اجتماعی و کار گروهی است. در واقع دلیل زرد بودن رنگ تاکسی ها در تمام دنیا اتفاقی نیست.

رنگ قرمز و نارنجی نیز از قدرتمند ترین رنگ های گرم هستند. رنگ های میان رنگ آبی تا رنگ بنفش در دایره رنگی نیز رنگ های سرد هستند و در انسان حس آرامش ایجاد می کنند.

رنگ های گرم و سرد

  1. انتخاب رنگ درست

برای انتخاب رنگ درست برای یک مکان باید به نکات بسیاری مانند اندازه مکان، هدف کاربردی آن جا، جهت تابش نور و بسیاری نکات دیگر توجه کرد. در مکان های کوچک باید از رنگ های تیره، براق و نئونی دوری کنید. برای این که مکان مورد نظر شما از آن چه که بزرگتر دیده شود رنگ های روشن را انتخاب کنید. بهترین روش برای رنگ درست این است که پالت رنگی خود را بر روی یک زمینه کوچک سفید در کنار یکدیگر قرار داده و هماهنگی رنگ ها در کنار یکدیگر را مورد بررسی قرار بدهید.

انتخاب رنگ درست

 

 

 

 

نکات کلیدی انتخاب رنگ

تحریریه پویانو