نورپردازی نمای ساختمان با تکنیک های معمارانه مختلف

نورپردازی نمای ساختمان با تکنیک های معمارانه مختلف

نورپردازی نمای ساختمان : نورپردازی زیبا و مناسب یک هنر است. معماری فوق العاده با یک طرح جذاب شاید بتواند در طول روز و تا هنگامی که هوا روشن است، به خودی خود جلوه داشته باشد و ساختمان را زیبا نشان دهد، اما در هنگام شب و زمانی که همه چیز در تاریکی فرو می رود، این نورپردازی است که جلوه و زیبایی ساختمان را حفظ کرده و صد البته در صورت درست اجرا شدن ارتقا خواهد داد. به همین خاطر است که در طراحی نمای ساختمان های امروزی، نورپردازی به عنوان یک بخش مهم در نظر گرفته می شود و نورپردازی اصولی با تکنیک های متنوع به تازگی توانسته جای طرح های چیپ و تکراری را بگیرد.

نورپردازی قرار نیست تنها نمای ساختمان را روشن کند. این حداقل چیزی است که می توان از نورپردازی نما انتظار داشت. نورپردازی غنی و اصولی به نوعی از نورپردازی گفته می شود که بتواند بر خصوصیت های شاخص در نظر گرفته شده در طراحی نمای ساختمان تاکید کرده و آن ها را بیش تر به چشم بیاورد. همچنین می توان گفت که نورپردازی می تواند عیوب احتمالی موجود در طراحی نما را از نظر پوشانده و نتیجه دلخواه تری ایجاد کند. روش های نورپردازی بسیار متنوع هستند. این که دقیقا کدام شیوه برای طراحی یک نمای به خصوص مناسب تر است، به خصوصیات آن نما برمی گردد. سبک به کار رفته در طراحی نما و عناصر تشکیل دهنده نما از مواردی هستند که انتخاب روش نورپردازی را تحت تاثیر قرار می دهند. برای آشنایی با تکنیک های مختلف نورپردازی و کاربرد آن ها در طراحی های مختلف، همراه پویانو باشید.

نورپردازی می تواند به صورت مخفی صورت گیرد. این یعنی لازم نیست شما حتما منبع نور را از بیرون مشاهده کنید. تنها چیزی که مهم است، روشنایی نماست و مسلما با استفاده از تکنیک های نورپردازی مخفی می توان این روشنایی را به شکل بسیار زیبایی در سطح نما ایجاد کرد. نورپردازی مخفی با نصب چراغ ها در قسمت های مخصوصی صورت می گیرد که قابل مشاهده نیستند. همان طور که در تصویر نیز مشاهده می شود، معمولا نور در این حالت به صورت یکنواخت دیده می شود.

نورپردازی حتما نباید روی سطح نمای ساختمان انجام شود. منبع نور می تواند در قسمت های داخلی تر قرار گیرد. برای مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که یک سری از حفره ها در نقش تراس در نمای ساختمان وجود دارند که سقف آن ها نورپردازی شده است و همان روشنایی به عنوان نورپردازی نما قابل قبول است. همچنین یک سری از باکس های دیگر نیز دیده می شوند که هم سطح پوسته نما هستند و شیشه مشجر دارند. نورپردازی این قسمت ها نیز به همان شکل صورت گرفته است.

تکنیک نورپردازی نقطه ای از دیگر روش هایی است که به کار می رود. نورپردازی نقطه ای با نصب لامپ در قسمت های مختلف اجرا می شود و دقیقا مطابق تصویری که می بینید، هر لامپ به صورت مجزا قسمتی از نما را روشن می کند. طبیعتا این تکنیک نمی تواند یک روشنایی پیوسته و یکدست ایجاد کند، اما در نوع خود زیباست و الگو و بافت خاصی به سطح نورپردازی شده می دهد. لامپ های متنوعی هستند که برای این روش نورپردازی به کار می روند و هر کدام طرح خاصی از نورپردازی ارائه می دهند.

نوع دیگری از نورپردازی نمای ساختمان که بیش تر در طراحی نمای ساختمان های تجاری به کار می رود، در نظر گرفتن پنل های خاموش و روشن برای پوسته نهایی نماست. پنل های متوالی می توانند با قرار گرفتن در کنار هم و به صورت یکی در میان خاموش و روشن برای نورپردازی به کار روند. این شکل نورپردازی مانند تصویری که مشاهده می کنید به نما بافت و عمق می دهد و جذابیت بصری بسیار زیادی ایجاد می کند. شکل و نحوه قرارگیری و روشنایی پنل ها به طراحی بستگی دارد.

در برخی از موارد، نورپردازی نمای ساختمان برای تاکید بیش تر روی فرم ساختمان و خطوط به کار رفته در طراحی صورت می گیرد. نورپردازی یک تکنیک مناسب برای جلوه دادن به خصوصیات نمای ساختمان است و مطابق تصویر زیر می تواند تاثیر زیادی روی به چشم آمدن طرح اجرا شده بگذارد. علت این که برخی از ساختمان ها در شب زیباتر به نظر می رسند نیز همین است. منبع نور که می تواند داخلی یا خارجی باشد، می تواند در محلی قرار گیرد که توجه را به خطوط طراحی نما جلب کند.

همان طور که پیش تر هم گفته شد، منبع نور نباید لزوما در سطح نما قرار گیرد. نورپردازی می تواند از داخل ساختمان انجام شود، به شکلی که نهایتا یا با حضور یک عنصر واسطه مثل شیشه یا بدون هیچ مرزی از بیرون ساختمان قابل مشاهده باشد. این تکنیک نورپردازی در معماری مدرن خیلی محبوبیت پیدا کرده است. همان طور که در تصویر نیز می بینید، عملا منبع نور در هیچ قسمتی از پوسته خارجی دیده نمی شود و روشنایی نما به صورت کامل از درون ساختمان تامین می گردد.

بسته به این که طراحی نما چگونه و طبق چه سبکی صورت گرفته باشد، روش نورپردازی آن نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است یک تکنیک خاص برای نورپردازی یک ساختمان با نمای رومی بسیار زیبا باشد، اما برای نورپردازی نمای ساختمان مینیمال اصلا مناسب به نظر نرسد. این که چه روش نورپردازی برای نمای ساختمان مورد نظر مناسب تر است به عناصر به کار رفته در طراحی نما بستگی دارد. در تصویر زیر نیز می توان دید که ستون های نما به عنوان عناصر شاخص جهت نورپردازی در نظر گرفته شده اند.

برای تاکید روی بافت طراحی شده در نمای ساختمان می توان از نورپردازی کمک گرفت. یک بافت می تواند با به کارگیری تکنیک صحیح و مناسب در نورپردازی، بسیار شاخص تر از آن چه هست جلوه کند. اصولا نورپردازی قادر است نقطه ضعف های طراحی را تا حد زیادی پنهان کند و در عین حال می تواند روی نقاط قوت طراحی معماری نیز اثر قابل توجهی گذاشته و یک نتیجه تمام عیار تحویل دهد. با دقت به تصویر زیر می توان دید که چطور نورپردازی شیارهای نما توانسته به شاخص و برجسته به نظر رسیدن آن ها کمک کند.

این که کدام قسمت های نما و به چه شکل نورپردازی می شوند، خود نیاز به تخصص دارد. خیلی مهم است که طراح بداند کدام قسمت ها را روشن در نظر بگیرد و کدام بخش ها را تاریک رها کند. اصولا همین تاریک و روشن هاست که به نما شکل می دهد. نورپردازی می تواند مانند تصویر زیر به صورت خطی و برای قاب کردن نما به کار رود. در این شیوه نورپردازی، لبه ها مد نظر قرار داده می شوند. این سبک نورپردازی بیش تر در طراحی های مدرن و امروزی کاربرد دارد.

در آخر این که اگر طراحی نما به صورت حجمی بوده و از الگوهای دوبعدی فراتر رفته باشد، نورپردازی نمای ساختمان باید طبق تکنیک های خاصی صورت گیرد. یک حجم می تواند در طول روز به خوبی جلوه داشته باشد، اما در طول شب تنها نورپردازی قوی و مناسب است که می تواند این جلوه را حفظ کند. این همان چیزی است که می توان نمونه آن را در تصویر زیر دید. نحوه نورپردازی سطوح حجم های در نظر گرفته شده در طراحی پوسته نما باید به شکلی باشد که عمق این حجم ها را به رخ بکشد. همه فرورفتگی ها و برآمدگی ها باید در نحوه نورپردازی لحاظ شده و مورد نظر قرار گیرند.

 

 

 

 

 

نورپردازی نمای ساختمان

تحریریه پویانو

نظرات (1)

yusofadibmanesh

سلام. مطلب خوبی بود. آموزش طراحی نما هم دارید ؟