نورپردازی محوطه حیاط و باغ چشم‌اندازی درخشان با تابش ملایم ایجاد می‌کند

نورپردازی محوطه حیاط و باغ چشم‌اندازی درخشان با تابش ملایم ایجاد می‌کند

نورپردازی محوطه حیاط و باغ ؛ با استفاده از چراغ های چشمک زن ریسه ای و دیگر روش ها محیط باغ و محوطه خود را زیباتر کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از فضای بیرون خانه تان بهره مند شوید. نورپردازی فضای باز تا حد زیادی زیبایی محوطه خانه و نحوه استفاده از باغ و باغچه شما را بهبود می‌بخشد.

با آویزان کردن چراغ های ریسه‌ای چشمک زن و نصب چراغ پارکی و فانوس‌ها در اطراف عرشه یا پاسیو منزل تان زمان استفاده و دورهم جمع شدن در فضای بیرون منزل تان را افزایش دهید.

با اضافه کردن چراغ ها روی پله ها و مسیرهای رفت و آمد ایمنی بیشتری فراهم کنید. فانوس‌هایی در اطراف درب جلویی منزل تان نصب کنید تا از خیابان چشم انداز زیبایی داشته باشد و برای میهمانان یک نوع استقبال گرم و صمیمی فراهم کند.

چه شما به دنبال روشنایی بخشیدن به کل حیاط تان باشید یا صرفا بخشی از آن را برای میهمانی های شبانه نورپردازی کنید در این جا سه روش کلی برای طراحی نورپردازی و نیز 12 ایده نورپردازی آورده شده که می‌توانید با کمک آن‌ها درخشش زیبایی به باغ و فضای محوطه خود بدهید.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

روشنایی فضای بیرون را ملایم و ظریف نگهدارید

درخشش ملایم و تابش گرم نور نسبت به نورافکن‌های پرنور دعوت کننده تر هستند. چراغ‌های مکان‌هایی را که روشنایی شدید و تندی دارند با لامپ هایی با تن گرم و ظریف جایگزین کنید. بیرون این کلبه(واقع در جنوب کالیفرنیا) چراغی که از بالای شاخه درخت آویزان شده میز و صندلی زیر خود را روشن کرده و تابش ملایمی در اطراف خانه پراکنده می‌کند و یک جفت فانوس ایستاده روی زمین نیز درخشش دعوت کننده ای فراهم کرده‌اند.

از انواع چراغ ها در طراحی منظر و محوطه خود استفاده کنید

ترکیب کردن نوع و مکان چراغ ها، جلوه و چشم انداز زیبایی برای محوطه شما در شب فراهم می‌کند. شیوه هایی را انتخاب کنید که بتوانید از چراغ های دیواری، چراغ های کم نور برای مسیرهای عبور و وال واشرها در کنار دیوارها و چراغ های آویز استفاده کنید تا به بهترین جلوه برای باغ خود دست پیدا کنید.

هیچ نیازی نیست که فضای اطراف منزل تان پرنور و روشن باشد. با استفاده از نورپردازی ملایم درخشش ظریفی برای آن ایجاد کنید. در این جا چراغ های نصبی روی دیوار حاشیه درب راهرو و چراغ های کافه ای درخشش ملایمی بالای میز و صندلی پراکنده می‌کنند و شعله سوسوزن به فضای تجمع و دورهمی این جا گرمای خاصی بخشیده است.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

ایمنی را در نظر بگیرید

مسیرهای عبوری، سطوح ناصاف و انحراف یافته، مجسمه های باغ و تزئینات آبی معضل‌های ایمنی بالقوه در تاریکی به شمار می‌روند. چراغ های نصب شده برای روشنایی این فضاها باعث ایمن شدن آن ها شده، ریسک صدمات را کاهش می‌دهد و برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا بعد از تاریک شدن هوا نیز بتوانید از باغ خود بدون خطر سرخوردن روی پله‌ها استفاده کنید. برای مثال یک ردیف چراغ پله‌ای، روشنایی کافی برای روشن کردن پله‌های عرشه تا رسیدن به چمن را فراهم می‌کند.

 

 

12 ایده برای روشنایی ظریف و ملایم فضای محوطه

1- چراغ های مسیر عبور و مرور

شاید رایج ترین نوع چراغ های فضای بیرون، چراغ های مسیرهای عبور باشند که در همه نوع اشکال و مدل هایی عرضه می‌شوند. هنگام انتخاب چراغ برای باغ خود به طول و عرض مسیر خود در مقایسه با میزان نوری که توسط یک چراغ فراهم می‌شود توجه کنید.

نصب چراغ ها در هر دو سمت مسیرهای عبوری در فواصل 6 تا 8 فوت برای روشن کردن آن کافی است. با این حال چراغ های کم نورتر باید در فاصله نزدیک‌تری کنار هم قرار بگیرند.

برای مسیرهای منحنی، چراغی در دورترین نقطه چپ و راست منحنی قرار دهید به جای این که این که آن ها را در فواصل میان انحناها قرار دهید تا شکل انحنادار مسیر در هنگام شب نمایان تر باشد.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

2- چراغ های تاکیدی برای جلوه هنرمندانه

چراغ هایی برای برجسته کردن مجسمه ها و تندیس های باغ نصب کنید تا زیبایی آن در شب بیشتر شود. آثار هنری دیواری را می‌توان با چراغ های وال واشر روشنایی بخشید، درحالی که مجسمه های ایستاده روی زمین می‌توانند از روشنایی بالاسری یا نورافکن هایی با نور ظریف بهره مند شوند. در این جا یک مجسمه توخالی فلزی از درون روشن شده است تا درخشش جادویی خاصی در فضا فراهم گردد.

3- چراغ های ورودی

با لامپ هایی که برای روشن بخشیدن به فضای ورودی انتخاب می‌کنید خوشامدگویی گرمی برای میهمانان فراهم کنید. برای داشتن جلوه یکپارچه، لوازم روشنایی انتخاب کنید که با سبک و متریال خانه شما هماهنگ باشد. برای مثال این فانوس های ساده ی هنری که روی هر دو سمت پنجره جلوه خانه نصب شده اند با سبک و نمای این کلبه هنری بسیار هماهنگ هستند.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

هنگام انتخاب لوازم روشنایی برای محوطه منزل خود، سایه روشن‌های ایجاد شده توسط خود لوازم روشنایی را نیز در نظر بگیرید. در این جا چراغ های ورودی خانه تابش‌های خورشیدی زیبایی در اطراف خود و در جلوی خانه پراکنده می‌کنند.

4- چراغ های ریسه ای

اگر جایی برای نشستن و دورهم جمع شدن در زیر سایه درخت بزرگی در باغ خود فراهم کرده اید چند چراغ آویز از شاخه های درخت بالای آن آویزان کنید. توسط طناب و سیم کشی‌ها چراغ ها را پایین بیاورید تا درست در بالای میزها و صندلی ها قرار بگیرند و بهتر است در ارتفاع 8 تا 10 فوت آن ها قرار بگیرند. این کار موجب می‌شود تا مکان تجمع باغ شما مشخص تر شده و فضای صمیمی و دل انگیزتری برای آن فراهم گردد.

5- نورافکن ها برای درختان

چند نور افکن روی درختان بزرگ نصب کنید تا تاثیر چشمگیری در زیباسازی فضای باغ شما در شب داشته باشند. نورافکن های زمینی را پشت تخته سنگ‌ها یا درختچه ها مخفی کنید و چراغ های وسط درخت را نیز لابه لای شاخه‌های بزرگ پنهان کنید.

6- چراغ های کافه‌ ای

هیچ چیز به اندازه چند ریسه از لامپ های کافه ای بالاسری صمیمی و دعوت کننده نیستند و هیچ مدلی به اندازه آن درخشش چشمک زننده ندارد. با لامپ های ریسه ای که به طور مورب چندین بار از این طرف به آن طرف تراس و پاسیو کشیده شده اند فضای میهمانی خود را در فضای بیرون دل انگیزتر و دراماتیک تر کنید.

نکته: این مهم است که به دنبال چراغ های کافه ای با کیفیت صنعتی باشید که به طور اختصاصی برای فضاهای بیرون طراحی شده اند. این ها اغلب برای رستوران ها استفاده می‌شوند و در برابر رطوبت مقاوم هستند. به علاوه این ها رشته های بلندتری داشته و نسبت به لامپ های استاندارد کافه ای که در محیط منزل استفاده می‌شوند ماندگاری بالاتری دارند.

برای داشتن روشنایی خاص و غیرمنتظره در آشپزخانه باغ، ریسه ای از چراغ های کافه‌ای را از بالای آلاچیق یا داربست آویزان کنید. این چراغ ها چشم انداز دعوت کننده ای برای خانه تان خواهد داشت و اگر بخواهید بعد از تاریک شدن هوا برای چیدن سبزی به باغ بیایید مسیرتان با این چراغ ها روشن است.

روشنایی دیواری فضای باز
روشنایی دیواری فضای باز

7- چراغ های پله

علاوه بر جلوگیری از افتادن و لیز خوردن، چراغ های پله می‌تواند ویژگی جذاب یک باغ باشد. چراغ های کم نور را روی طبقات پلکان یا دیوار و سازه مجاور به آن ها نصب کنید تا منبع سرشاری از نور در سراسر پلکان پخش شود.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

8- نورهای تاکیدی برای معماری

زیبایی محوطه خود در شب را با تاکیدکردن بر ساختار معماری توسط لوازم روشنایی نصب شده در فضای بیرون افزایش دهید. نوعی از چراغ ها را انتخاب کنید که بتوانید از طریق آن ها جالب ترین ویژگی های منزل تان را برجسته کنید. برای مثال نور گرم درخشان ورقه های چوبی این حیاط چشم انداز زیبایی برای کسی که آن را از خیابان می‌بیند دارد.

9- روشنایی فنس ها و نرده ها

این فنس از ورقه های چوبی افقی ساخته شده است و بین شان فاصله است تا هوا و نور جریان داشته باشد. چراغ های روی پایه این فنس درخشش زیبایی فراهم کرده که خطوط جالب چوب را نمایان تر نشان می‌دهد.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

10- چراغ های فواره

اضافه کردن نور به آبنما و تزئینات آبی در شب می‌تواند جلوه بسیار آرامش بخشی فراهم کند و ضمنا باعث می‌شود که بعد از تاریکی هوا مسیرتان را ببنید و اشتباها در آب قدم نزنید. سوسو زدن ملایم و چراغ های زیر آب همراه با صدای شر شر آب در این حوضچه باریک فضای شب آرامش بخشی در این جا فراهم می‌کند.

برای فواره بالارونده، یک نورافکن که در یک سمت حوضه آبریز نصب شده باشد مقدار نور کافی در اطراف ظرف آن فراهم می‌کند که سرازیری آب را برجسته تر نشان می‌دهد.

11- چراغ های وال واشر کم نور

از چراغ هایی که نور کمرنگ و یکدستی در طول و امتداد دیوار پخش می‌کنند در دیوارهای اطراف محوطه و پرچین‌های کوتاه استفاده کنید. در این حیاط طبقه پایین، نور گرمی دیوارهای بتنی و داربست های انگور را احاطه کرده است که برای این محوطه بعد از تاریکی هوا جلوه ای تماشایی ایجاد می‌کند.

نورپردازی محوطه حیاط و باغ
نورپردازی محوطه حیاط و باغ

12- چراغ های میهمانی و جشن

در این جا گوی های درخشان پراکنده در محوطه خانه، برای میهمانی شبانه جلوه خاص و زیبایی را ایجاد کرده است. این گوی های شیشه ای خاص دست ساز هستند و هر کدام الگو و نقش های متفاوتی دارند. در طول روز نیز این گوی ها هنگام تابش اشعه های خورشید درخشش زیبایی پیدا می‌کنند.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz

نظرات (4)

simin

چراغ های ریسه ای واقعا حس خوبی تو فضای باز می ده

niloofar

من عاشق نورپردازی محوطه ام جالب بود

niloofar

در رابطه با این موضوع مطالب بیشتری لطفا بگذارید