10 ایده روشنایی و نورپردازی برای اتاق خواب

روشنایی و نورپردازی برای اتاق خواب

10 ایده روشنایی و نورپردازی برای اتاق خواب

روشنایی و نورپردازی برای اتاق خواب ؛ در هر بخشی از خانه از چراغ ها استفاده می‌شود و البته آن شامل اتاق خواب نیز هست. در اتاق خواب بیشتر اوقات از دو نوع روشنایی استفاده می‌شود؛ چراغ هایی با نور مستقیم و چراغ هایی با نور ظریف.

چراغ یا نور مستقیم برای انجام وظایف مختلف در اتاق خواب مانند مطالعه کردن استفاده می‌شود، در حالی که روشنایی ظریف زمانی که می‌خواهید روی تخت استراحت کرده و خستگی درکنید خوب است.

اما ما باید همچنان به یاد داشته باشیم که گذشته از نور مصنوعی از نور طبیعی نیز استفاده کنیم.

در حال حاضر، ما چند ایده روشنایی برای اتاق خواب شما ارائه می‌کنیم که می‌توانید آن را در خانه‌های خود پیاده کنید.

گذشته از تصاویر زیر که برای شما الهام بخش هستند، ما چند نکته را به عنوان راهنمایی گوشزد می‌کنیم.

به ایده های روشنایی اتاق خواب  که ما در زیر برای شما گردآوری کرده ایم نگاهی بیندازید.

آن‌ها را بررسی کرده و اتاق خواب تان را برای دکور و روشنایی جدید آماده کنید.

01

1-لوسترهای دراماتیک

درحالی که بیشتر لوسترها در اتاق ناهارخوری یا پذیرایی استفاده می‌شوند، ولی شما می‌توانید آن ها را در اتاق خواب نیز استفاده کنید. با استفاده از آن از مزیت تنظیم نور با یک تارکننده بهره مند می‌شوید و نیز به اتاق خواب تان جلوه ای کاملا چشم نواز می‌بخشید. لوسترها در طرح ها و مدل های مختلفی عرضه می‌شوند. شما می توانید نوعی را انتخاب کنید که با سبک طراحی داخلی تان هماهنگ باشد.

شما خواهید دید که چطور لوسترها می‌توانند جلوه متمایز و گیرایی در اتاق خواب تان ایجاد کنند. اما از لوسترها تنها زمانی در اتاق خواب خود استفاده کنید که فضای آن بزرگ باشد یا این که سقف بلندی داشته باشد.

02

2-استفاده از لامپ های نورافکن برای برجسته سازی

این اتاق خواب دکوری‌های زیادی برای به نمایش گذاشتن دارد که برای تاکید جلوه آن‌ها از لامپ های نورافکن استفاده شده است. همانطور که می‌بینید هر کدام از تابلوهای دیواری با قرار دادن نورافکن‌هایی برای هرکدام از آن ها ظاهری برجسته پیدا کرده اند. به علاوه زمانی که تنها به نور کم و ملایم نیاز دارید این نورافکن ها می‌توانند نور کافی را برای شما فراهم کنند. آن ها برای دو منظور استفاده می‌شوند؛ برای روشنایی بخشیدن به اتاق خواب به شیوه ای ظریف و برجسته نشان دادن کلکلسیون های با ارزش شما.

03

3-چراغ های سقفی توکار

به سقف این اتاق خواب نارنجی توجه کنید. شما جدای از چراغ های پایه سنجاقی، روشنایی دیگری که از سقف می‌تابد را نیز می‌بینید. این ها چراغ های توکار هستند و از این ها برای جلوه دراماتیک دادن به اتاق خواب استفاده می‌شود بدین گونه منبع روشنایی قابل مشاهده نیست اما نوری که از آن ساطع می‌شود را می‌توان دید.

04 روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب
روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب

4-شب های ستاره‌ای

آیا چیز هیجان انگیزتری برای اتاق خواب خود می‌خواهید؟ چرا یک سقف ستاره ای و درخشان را امتحان نمی‌کنید؟ شما می‌توانید چراغ های فیبر نوری را تهیه کرده و به اتاق خواب خود سقفی با جلوه درخشان پرستاره بدهید. برخی از آن‌ها حتی دارای کریستال های سواروسکی می‌باشند که همانند ستاره ها در شب تلالو دارند.

05

5-چراغ های دیوارکوب بدون اشغال فضای زیاد

اتاق خواب شما در هر اندازه و ابعادی که باشد چراغ های دیوارکوب در آن نمای خوبی خواهد داشت. آن ها برخلاف چراغ های آباژور روی پاتختی جای زیادی اشغال نکرده و فقط به بخش کوچکی از دیوار نیاز دارند. چراغ های دیوارکوب نیز در طرح های مختلفی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید انواع مدرن و براق آن را تهیه کرده و یا از مدل های کلاسیک و دکوری که جلوه اتاق خواب  را شما را رمانتیک کرده و فضای آن را دنج و گرم می‌کند استفاده کنید.

06

6-هماهنگ کردن لامپ های روی میز پاتختی

این اتاق خواب سفید زیبا که ظاهر الهام گرفته از سبک وینتیج دارد با وجود لوستر در مرکز و هماهنگ و یکسان بودن لامپ های روی میزهای کنار تخت جلوه بسیار بهتری پیدا کرده است. به علاوه درصورتی که تنها یک میز کنارتخت دارید می‌توانید از یک لامپ نیز استفاده کنید. اگر دو تا پاتختی دارید، برای این که جلوه منسجمی داشته باشید از دو لامپ یکسان روی آن‌ها استفاده کنید. اما در واقع می‌توانید این دو لامپ را برای داشتن جلوه ای التقاطی متفاوت نیز انتخاب کنید.

07 روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب
روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب

7-روشنایی وظیفه ای

چراغ های کار یا وظیفه ای آن هایی هستند که روشنایی مطلوب به منظور انجام برخی وظایف و کارها در اتاق خواب را فراهم می‌کنند. بیشتر اوقات، شما نیاز به یک نور مرکزی در سقف دارید مخصوصا در جای لباس پوشیدن یا دیگر بخش ها برای مطالعه و کار.

شما می‌توانید از لامپ ها یا چراغ های فلورسنتی برای این منظور استفاده کنید.

08 روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب
روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب

8-چراغ های آویز

استفاده از چراغ های آویز در جوانب تخت جلوه چشم نواز و گیرایی ایجاد می‌کند. چراغ های آویز نه تنها اتاق خواب را روشن کرده بلکه به فضای آن جذابیت می‌بخشند. ما اتاق خواب های زیادی را مشاهده کرده ایم که از چراغ های آویز معلق در جوانب تاج تخت آن ها استفاده شده‌است و همگی شان جلوه جذاب و پرروحی داشتند.

9

9-تاج تخت روشن

با قرار دادن لامپ‌ها روی تاج تخت خود به آن جان دهید. برای این کار می‌توانید از چراغ های توکار یا پینی استفاده کنید.

به علاوه می‌توانید از دیگر روش های خلاقانه نیز برای روشنایی تاج تخت خود استفاده کنید. برخی از تخت خواب هایی که سایبان دارند نیز با نورپردازی پشت شان ظاهر زیباتری پیدا می‌کنند. در این صورت تاج تخت تان اتاق خواب شما را روشن می‌کند درحالی که تمام دیگر چراغ ها خاموش باشند. این مطمئنا فضای اتاق خواب شما را آرامش بخش کرده و جلوه خیره کننده ای به آن می‌دهد.

10 روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب
روشنایی و طراحی نورپردازی برای اتاق خواب

10-نور طبیعی

هیچ چیز قابل مقایسه با نور طبیعی نیست. آن دارای ارزش برابر با نور مصنوعی است. در هنگام روز، با باز کردن پنجره‌ها از مزیت نور طبیعی بهره ببرید. این می‌تواند شما را در صرفه جویی انرژی کمک کند.

اتاق خواب‌هایی که شما در عکس بالا مشاهده می‌کنید مطمئنا به تنهایی نیز فضایی خیره کننده و زیبا داشتند، اما استفاده از چراغ ها زیبایی آن ها را چندبرابر کرده بود. یک اتاق خواب تاریک برای استراحت کردن و آرامش گرفتن خوب نیست اما در اتاقی که به خوبی نورپردازی شده باشد، گرما و زیبایی چراغ ها فضای آرامش بخشی را پدید می‌آورد.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: homedesignlover