نمای ساختمان با صفحات مشبک سفید رنگ در کنیا / معماری Urke Sanchez Architects

نمای ساختمان با صفحات مشبک سفید رنگ در کنیا / معماری Urke Sanchez Architects

نمای ساختمان با صفحات مشبک : صفحات سفید رنگ با سبک مصری “مشربیه” نمای این آپارتمان ها در مامباسا، کنیا را پوشانده اند؛ این ساختمان توسط استودیو نایروبی Urke Sanchez Architects به گونه ای طراحی شده است که برای ساکنین علاوه بر حریم خصوصی، چشم اندازهایی از دریا را فراهم کنند.

آپارتمان های Tudor روی زمینی مشرف به ساحل واقع شده است، در یک سمت آن یک مرکز توسعه مسکن و در سمت دیگر آن یک ملک خصوصی وجود دارد که احتمالا در آینده به بلوک آپارتمان دیگری تبدیل خواهد شد.

معماران Urke Sanchez قصد داشتند طرحی ارائه دهند که در آن تمام ساکنین 11 آپارتمان هم حریم خصوصی کافی داشته باشند و هم در آب وهوای گرمسیری منطقه، از نور طبیعی و تهویه مناسب بهره مند شوند.

برای دستیابی به این هدف، معماران با الهام گیری از صفحات چوبی و مشبک سنتی که با اسم “مشربیه” شناخته می شوند، صفحاتی را طراحی کردند. این صفحات که دیواره های خارجی ساختمان را پوشانده اند، به تقلید از صفحات سنتی، فضاهای توخالی به شکل های تزیینی هندسی دارند.

این پوشته که با گچ سفید رنگ پوشیده شده است، ساختار اصلی این بلوک ساختمانی را تشکیل داده و از دیوارهای گچی پشت که از طریق روش های بومی از سنگ مرجان پوشیده شده اند، محافظت می کند. این دیواره برخی از بازشوها را مسدود کرده و بعضی از آن ها را با استفاده از شیشه حفظ کرده اند.

به گفته معماران Urke Sanchez: ” به لطف تیم مهندسی، این پوسته به شکلی کاملا ساختاری طراحی شده است. درواقع به لطف همکاری مهندسین بومی و بین المللی در کنار هم، پیاده سازی این پوسته ساختاری که یک نوآوری در کنیا محسوب می شود، ممکن شد. و البته با کمک کارگران فولاد که در سایت ساختمان کار می کردند، و با تعهد و دقت و بدون دسترسی به هیچ گونه تکنولوژی، عمل خم کردن میله های فولادی را بدون هیچ عیب و نقصی انجام دادند. ”

این اولین باری نیست که سبک مشربیه در پروژه های معماری معاصر تاثیرگذار بوده است. از مثال های دیگر آن می توان اشاره کرد به بلوک آپارتمانی سائوپائولو، طرحی از استودیو MK27 و یک خانه در سائوپائولو طرحی از معمار Guilherme Torres.

در آپارتمان های Tudor، این صفحات مشربیه سه سمت نمای ساختمان را پوشانده اند. بالکن ها و تراس های ساختمان در سمت چهارم آن واقع شده اند، یعنی نمایی که به سمت شمال قرار گرفته و روی آن هیچ پوسته ای وجود ندارد تا ساکنین بتوانند از مناظر خلیج کناری استفاده کنند.

 

نمای ساختمان با صفحات مشبکهر طبقه ساختمان شامل دو واحد آپارتمان است که از سمت شمال تا جنوب کشیده شده اند. در قسمت شمالی، درب هایی شیشه ای تعبیه شده اند که به سمت تراس های سرپوشیده ای باز می شوند که می توان در آن ها جریان هوای دریا را احساس کرد.

علاوه بر این 11 واحد آپارتمان، معماران سه خانه دیگر را نیز در شیبی که از آپارتمان به سمت خلیج وجود دارد طراحی کرده اند. این خانه ها که “خانه های پاسیو” نام دارند، دارای تراس هایی سقفی هستند که با موزاییک های مرمری پوشیده شده اند، و سایبان هایی چوبی دارند که هم سایه و هم فضاهای سبزی را در زیر خود پدید آورده اند.

 راه پله ای در یک طرف این خانه ها وجود دارد که دسترسی به هر کدام از آن ها و البته به استخری که در پایین سراشیبی وجود دارد را فراهم کرده است.

در فضای داخلی این خانه ها، کف سازی های سنگی در کنار آجرکاری های کم رنگ و دیوارهای سفید قرار گرفته اند؛ سادگی دیوارها و کف با استفاده از چوبی سیاه رنگ که در ساخت درها، چارچوب پنجره ها و بازشوهای کوچک تهویه به کار رفته، خنثی شده است.

 

 

 

 

نمای ساختمان با صفحات مشبک

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen