نمای آجری مدرن : چند اتفاق متفاوت که شاید قبلا ندیده باشید!

نمای آجری مدرن : چند اتفاق متفاوت که شاید قبلا ندیده باشید!

نمای آجری مدرن : آن چه از آجر در ذهن بسیاری از ما نقش بسته، تصویری است کهن با حال و هوای قدیمی که شاید کم تر در بافت مدرن شهرهای امروزی دیده شود، اما حقیقت این است که آجر می تواند در یک فرم کاملا مدرن و متفاوت نیز به کار رود. بسیاری از ساختمان های زیبای دهه اخیر با استفاده از همین متریال ساخته شده اند و چه بسا ساختمان های آجری که زیبایی شان را مدیون همین متریال هستند.

آجر

آجر، نوعی خشت پخته شده است. مشخص نیست که این متریال برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته‌است. گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سخت تر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید، پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند. آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است. مصرف این متریال به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود، اما از آجر برای نماسازی یا اجرای دکوراسیون به صورت اکسپوز استفاده می شود.

ساختمان های مدرن آجری چگونه متفاوت خلق می شوند؟

این که یک معمار می تواند با به کار بردن یک متریال سنتی در جان و قلب یک بنای امروزی به موفقیت دست پیدا کند، هنر او را نشان می دهد. آجر به خودی خود در نقش یک متریال گرم به خوبی قادر است روح از دست رفته ساختمان های امروزی را به آن ها برگرداند و جان تازه ای در کالبد آن ها بدمد، اما این که چطور می توان با استفاده از این متریال به خلق اتفاقات جدید و متفاوت پرداخت، بحث دیگری است. ساختمان های مدرنی که این روزها با استفاده از آجر ساخته می شوند، چیزی بیش تر از یک اثر هنری هستند. در این ساختمان ها آجر نه در نقش یک پوشش، بلکه در مقام یک عنصر زیبایی شناسانه به کار می رود. در ادامه، چند نمونه از طرح های مدرن نماسازی با استفاده از آجر را خواهید دید.

وجود اختلاف سطح در نمای آجری مدرن

اگر قرار بر ایجاد تفاوت در یک نمای تمام آجری ساده باشد، کافی است کمی با سطوح بازی شود. این یعنی به جای این که همه آجرها در یک سطح قرار بگیرند، می توان آن ها را با یک نظم خاص به صورت فرو رفته و بیرون زده در کنار هم قرار داد. اختلاف سطح حاصل به خوبی قادر است ظاهر ساده نما را تحت تاثیر قرار داده و یک شکل متفاوت به آن ببخشد.

پر یا خالی بودن در نمای آجری مدرن

پر یا خالی بودن نما نیز از جمله حرکت های جالبی است که می توان در نحوه چیدن آجرها در نظر داشت. اگر آجر در نقش پوسته و نما به کار رود، هیچ لزومی نیست که تمام قسمت ها به صورت پیوسته دیده شوند. می توان برخی از بخش ها را پر و سایر آن ها را خالی در نظر گرفت. ایجاد این بافت پر و خالی به ایجاد روزنه های زیبا در نما منجر می شود.

تغییر زاویه قرارگیری آجر در اجرای نما

اعمال کمی تغییر در زاویه قرارگیری آجرها نسبت به یکدیگر هم می تواند ایده دیگری برای عوض کردن ظاهر یک نمای آجری باشد. با استفاده از تکنیک تغییر زاویه می توان جهت ایجاد بافت های سیال و متنوع اقدام کرد. هدفمند طراحی کردن زاویه قرارگیری آجرها باعث بیرون آمدن نما از یکنواختی و ایجاد یک حرکت جذاب خواهد شد.

 

 

 

تحریریه پویانو