کاربرد نرم افزارها در معماری و دکوراسیون داخلی

کاربرد نرم افزارها در معماری و دکوراسیون داخلی

نرم افزارها در معماری و دکوراسیون ؛ “معماری” یک اصل جدانشدنی از زندگی بشر است، چراکه از اولین دوران پیدایش بشر، او به فکر سرپناهی برای خود بوده و برای ساخت آن قطعا روش‌های مختلفی را در ذهن خود تجسم کرده وی ا با آزمون و خطا به بهترین آن دست یافته. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، معماران و طراحان با امکانات بی‌شماری که در اختیار دارند می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارها، طرح خود را قبل از اجرا با کوچکترین جزییات، طراحی و نواقص آن را برطرف کنند. در اینجا دو نرم‌افزار مهم و کاربردی در طراحی را معرفی می‌کنیم که تاثیر زیادی در معماری داشته‌اند. اتوکد و 3dmax .

 

1- نرم‌افزار اتوکد

می‌دانیم که اولین قدم در طراحی یک بنا یا ساختمان، آماده سازی پلان آن است. معماران در دهه‌های گذشته برای ترسیم پروژه‌های خود، ابتدا آن را روی کاغذ با مقیاس‌های مختلف ترسیم می‌کردند و از آنجایی که ابعاد پروژه‌ها متفاوت است، ترسیم آن‌ها نیز در ابعاد بزرگتر به مراتب وقت‌گیر تر و سخت‌تر می‌شد. چرا که برای رسم یک پلان دقیق و خوانا، باید نکات بسیاری رعایت شود از جمله: زاویه‌های دقیق بین خطوط( به عنوان مثال برای دیوارهای متقاطع زاویه‌ی 90 درجه) یا اندازه‌های دقیق در و دیوار و پنجره‌ها و… که همه‌ی این‌ها قبلا با استفاده از ابزار ابتدایی قلم و خط‌کش و به صورت دستی انجام می‌گرفت و طبیعتا رعایت این نکته‌ها نیازمند انرژی و زمان زیادی می‌بود تا یک پلان ساختمانی تکمیل شود.

محیط نرم‌افزار اتوکد این امکان را به ما می‌دهد که پلان‌ها و کلیه‌ی نقشه‌ها را با کمترین خطای انسانی ترسیم کنیم. اتوکد دارای  نوارابزارهای مختلف و متنوعی هست، و از آنجا که محیط این نرم‌افزارها نامحدود و بی نهایت است، میتوان بدون محدودیت، پلان‌ها را در ابعاد و اندازه‌های بسیار وسیع نیز رسم کرد.

نرم افزارها در معماری و دکوراسیون
نرم افزارها در معماری و دکوراسیون

در ترسیم نقشه‌ها به صورت دستی، زمان زیادی صرف دقیق بودن اندازه‌ها یا عمود بودن خطوط بر هم یا فاصله‌ی بین خطوط می‌شود که در محیط اتوکد همه‌ی این موارد با سرعت بالا و بدون کوچکترین خطا و تنها با تنظیمات آن انجام می‌شود.

نرم‌افزار تری‌دی‌مکس 3dmax

نرم‌افزار دیگری که نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند 3dmax یا نرم‌افزارهای سه بعدی دیگری هستند که می‌توان با آن‌ها احجام و اشیا را مدل‌سازی کرد.

کارایی این نرم‌افزار بسیار گسترده و وسیع است که حتی با آن انیمیشن ها و تصاویر بسیار حرفه‌ای خلق می‌شود. اما در اینجا ما فقط به کاربرد آن در معماری و نحوه‌ی تاثیر آن بر معرفی پروژه‌ها می‌پردازیم. در واقع می‌توان گفت این نرم‌فزارهای سه بعدی جایگزین ماکت‌سازی در معماری شده‌اند.گرچه امروزه ماکت‌های حجمی نیز کاربرد دارند اما تصاویر سه بعدی حتی می‌تواند دقیق‌تر و جزیی تر از ماکت ها باشند.

 نمونه‌ی مدل شده با نرم‌افزار های سه بعدی

 

نرم افزارها در معماری و دکوراسیون
نرم افزارها در معماری و دکوراسیون

نمونه‌ی مدل شده با نرم‌افزار های سه بعدی

 

فرآیند طراحی در 3dmax  شامل دو مرحله‌ی کلی است که به اصطلاح به آنها “مدلینگ” و “رندرینگ” گفته می‌شود.  که مرحله‌ی اول شامل مدل‌سازی و حجم‌دهی و ساختن اشیا و احجام می‌شود مرحله‌ی دوم نیز فرآیند رندرگیری که با محاسباتی که در تنظیمات انجام شده باعث میشود نور و رنگ و متریال‌ها به شکل طبیعی نشان داده شود.

 

متریال و نور و ایجاد فضایی بسیار نزدیک به واقعیت از طریق نرم‌افزار

 

مهم ترین امکاناتی که در 3dmax در اختیار داریم :

  • ساختن انواع حجم های ساده و پیچیده
  • امکان ساخت متریال های مختلف و مشابه به واقیعت مثل: سنگ، چوب، فلز و…
  • محاسبات دقیق برای نشان دادن سایه‌ها، نورها و رنگ‌ها در طبیعی‌ترین شکل .

 

از مزایا و کاربردهای مهم این نرم‌افزار این است که طراح می‌تواند طرح خود را در غالب تصویر به کارفرما ارائه دهد تا با مشورت یکدیگر و مقایسه‌ی طرح های مختلف به بهترین گزینه برسند و سپس وارد مرحله‌ی اجرا شوند.