نحوه صحیح انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

نحوه صحیح انتخاب پرده برای دکوراسیون منزل

نحوه صحیح انتخاب پرده ؛ انتخاب و خرید پرده مناسب از جمله مراحل مهم شکل گیری دکوراسیون منزل است که باید با دقت و توجه خاصی انجام شود. نکات زیادی هستند که بر انتخاب مناسب ترین گزینه به عنوان پرده منزل شما تاثیر می گذارند. مسلما انتخاب پرده برای هر فضای نیاز به توجهات خاصی دارد که می تواند در زیبا به نظر رسیدن آن فضا یک عامل مهم به شمار آید. برای آشنایی با مهم ترین نکات انتخاب پرده مناسب برای دکوراسیون منزل خود با پویانو همراه باشید.

محل پرده

مح قرارگیری پرده اولین موردی است که باید در هنگام انتخاب به آن توجه کنید. این که پرده مورد نظر شما قرار است پنجره کدام بخش خانه را پوشش دهد، به صورت مستقیم بر ویژگی های گزینه مورد نظر تاثیر می گذارد. برای مثال پرده ای که شما برای پنجره های سالن پذیرایی خود انتخاب می کنید با پرده آشپزخانه و اتاق خواب متفاوت است. البته در صورت استفاده از طرح و رنگ ساده برای پرده می توان نوع پرده انتخاب شده برای همه فضاها را یکسان در نظر گرفت، اما بهتر است هر قسمت پرده مخصوص به خود و متناسب با عملکرد فضا و سبک دکوراسیون و وسایل داشته باشد. سعی کنید معیارهای مورد نظر برای پرده هر فضا را پیش از خرید مشخص کنید.

رنگ پرده

رنگ انتخابی پرده یکی از فاکتورهای مهم خرید را تشکیل می دهد. انتخاب رنگ مناسب برای پرده از مراحلی است که باید با دقت و توجه کامل انجام شود، چرا که رنگ تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر منزل شما می گذارد و پرده ها معمولا به خاطر اندازه خود و عمودی قرار گرفتن در فضا به خوبی به چشم آمده و در نتیجه از لحاظ بصری بسیار اهمیت دارند. رنگ مناسب پرده رنگی است که با دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد. رنگ کاغذ دیواری ، مبل ها، فرش ها و بسیاری از لوازم دیگر تعیین کننده رنگی هستند که برای پرده شما مناسب است. به طور کلی استفاده از رنگ های تیره برای پرده پیشنهاد نمی شود، مگر این که سایر عناصر دکوراسیون شما روشن باشند و بخواهید با انتخاب یک رنگ تیره برای پرده در فضا تغییر ایجاد کنید. همچنین می توان از دو رنگ با ترکیب مناسب در کنار یکدیگر نیز بهره گرفت.

طرح پرده

طرح پرده دیگر موردی است که باید در هنگام انتخاب به دقت مورد نظر قرار گیرد. طرحی برای پرده منزل شما مناسب خواهد بود که با سبک دکوراسیون و لوازم و به طور کلی طرح به کار رفته در آن ها همخوانی داشته باشد. اگر دکوراسیون خلوتی دارید و لوازم منزلتان ساده و بدون نقش و نگار هستند، می توانید از یک پرده نقش دار استفاده کنید. در صورتی که فضا دکوراسیون شلوغی دارد و الگوهای مختلف و زیادی در طرح لوازم دیده می شود، بهتر است یک پرده ساده تر انتخاب کنید و یا نهایتا از پرده هایی استفاده کنید که تزیینات بسیار ظریفی دارند. اگر یک طرح یا الگوی خاص در دکوراسیون منزلتان دیده می شود، می توانید از آن به عنوان یک نشانه در پرده های خود نیز استفاده کنید.

جنس پرده

جنس پرده از دیگر نکاتی است که در هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد. پارچه های مختلفی وجود دارند که می توانند به عنوان پرده مورد استفاده قرار گیرند. پارچه های حریر، مخمل، جیر، ساتن، کتان و تور از مواردی هستند که می توانید به دلخواه خود برای سفارش و دوخت پرده انتخاب کنید. جالب است بدانید که حتی جنس پارچه مورد استفاده برای دوخت پرده نیز بهتر است در تناسب با جنس لوازم به کار رفته در منزل انتخاب شود. البته این یک قانون نبوده و به سلیقه شما بستگی دارد، اما به طور کلی پارچه هایی که سنگین تر و اشرافی تر هستند برای فضاهایی مثل پذیرایی که مبلمان شکیل تری دارند مناسب تر خواهند بود و انواع کتان و تور می توانند در فضاهایی مثل نشیمن مناسب باشند. جدا از این، هوای محل زندگی شما نیز می تواند در انتخاب جنس پرده تاثیر گذار باشد. پرده های مخمل و جیر برای اقلیم های سرد و پرده های نازک تر مثل حریر و تور برای اقلیم های گرم تر مناسب ترند.

سبک پرده

توجه به سبک پرده مورد نظر می تواند یکی از اصول تعیین کننده در تعیین شکل دکوراسیون منزل و نحوه صحیح انتخاب پرده شما باشد. سبک پرده نیز مانند سایر سبک های به کار رفته در دکوراسیون انواعی مثل کلاسیک و مدرن را در بر می گیرد. پرده های کلاسیک معمولا از انواع شکیل تر بوده که نحوه تزیین خاص خود را داشته و بعضا دارای والان و کتیبه های زیبا هستند. این پرده ها به منزل حالت اشرافی داده و تجملات زیادی دارند، بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک فضای متجملانه هستید و لوازم منزل خود را نیز به همین نحو انتخاب کرده اید، باید به سراغ این انواع بروید. در مقابل پرده های ساده تری قرار می گیرند که به سبک مدرن تعلق دارند. این پرده ها دارای تزیینات بسیار کمی بوده و بسیار ساده و یکدست هستند. در پرده های مدرن از کتیبه و والان خبری نیست و همه چیز در نهایت سادگی طراحی می شود که زیبایی خاص خود را دارد و در ترکیب با یک دکوراسیون مدرن فوق العاده خواهد بود.

ضخامت پرده

یکی دیگر از نکاتی که باید در نحوه صحیح انتخاب پرده و خرید پرده مد نظر قرار دهید، ضخامت پرده است. ضخامت پرده به جنس پارچه منتخب بستگی دارد، به این معنی که پارچه هایی از جنس مخمل و کتان ضخامت بیشتری داشته و در مقابل پارچه های توری و حریر نازک ترند. ضخامت پرده از آن جا اهمیت دارد که می تواند تا حدود زیادی بر میزان حرارت فضای منزل شما اثر بگذارد. یک پرده ضخیم در اقلیمی به کار خواهد آمد که هوای سرد دارد و در مقابل، پرده های نازک تر مناسب اقلیم های گرم تر خواهند بود.

عرض پرده

در نظر گرفتن عرض مناسب برای پرده از نکاتی است که در مرحله اجرا به چشم خواهد آمد، اما باید در مرحله انتخاب و خرید به آن پرداخته شود. بارها اتفاق می افتد که با وجود انتخاب بهترین پارچه و طرح برای پرده، در هنگام اجرا ظاهر کار از چیزی که انتظار می رود فاصله زیادی دارد. این موضوع در برخی از موارد به این برمی گردد که شما در هنگام سفارش پارچه برای دوخت به اندازه آن توجه نکرده اید. عرض پرده از مواردی است که در هنگام اجرا تا حدود زیادی بر زیبایی پرده تاثیر می گذارد. بهتر است عرض پرده را بیشتر از چارچوب پنجره در نظر بگیرید. این کار به محل قرارگیری پرده ظاهر شیک تری می دهد و فضا را شکیل تر می کند.

ارتفاع پرده

موردی دیگری که باید در هنگام سفارش پارچه برای دوخت پرده در نظر داشته باشید، توجه به ارتفاع پرده است. ارتفاع پرده بسته به ارتفاع پنجره شما می تواند متفاوت باشد. می توان ارتفاع پرده را برابر با ارتفاع پنجره در نظر گرفت. همچنین می توان ارتفاع پرده را معادل ارتفاع پنجره به علاوه فاصله لبه پایینی آن از زمین منظور کرد. این به سلیقه شما بستگی دارد و از ظرفی نیز به نوع فضایی که می خواهید برای آن پرده انتخاب کنید وابسته است. معمولا برای آشپزخانه ها پرده های کوتاه تر که تا لبه پایینی پنجره پایین آمده اند، انتخاب می شوند، مگر این که پنجره آشپزخانه از نزدیکی سطح کف آن شروع شود. برای فضاهایی مثل پذیرایی و نشیمن شکیل تر است که ارتفاع پرده را بیشتر در نظر بگیرید.

الحاقات پرده

الحاقات پرده آخرین مواردی هستند که باید حین انتخاب مورد نظر قرار دهید. از جمله الحاقاتی که در کنار پرده باید در انتخاب آن ها دقت کرد، میل پرده، گیره و حلقه آن هستند. انتخاب میل پرده مناسب فاکتورهای مختلفی را شامل می شود که از میان آن ها می توان به طول آن اشاره کرد. بهتر است بلندای میل پرده کمی بیشتر در نظر گرفته شود تا پنجره ها عریض تر و زیباتر جلوه کنند. رنگ و جنس میل پرده نیز باید در تناسب با رنگ پرده انتخاب شود. گیره و حلقه پرده نیز بهتر است به گونه ای انتخاب شوند که با سایر قسمت های پرده همخوانی داشته باشند.

نحوه صحیح انتخاب پرده

 

 

نحوه صحیح انتخاب پرده

تحریریه پویانو