نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای مختلف منزل

نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای مختلف منزل

نحوه انتخاب کاغذ دیواری ، جدا از اصول کلی که در بر می گیرد، شامل نکات دیگری نیز می شود که به کارگیری آن ها می تواند در طراحی یک فضای ایده آل و مناسب بسیار تاثیر گذار باشد. این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانید طراحی فضاهای مختلف منزل به معیارهای مختلفی نیز وابسته است برای مثال شما نمی توانید اصولی را که در انتخاب کاغذ دیواری نشیمن پیاده می کنید، در انتخاب کاغذ دیواری اتاق کار نیز به کار بگیرید. هر فضا با توجه به خصوصیاتی که دارد، نیازمند طراحی خاص و منحصر به فردی است که انتخاب کاغذ دیواری مناسب را نیز شامل می شود.

بهتر است پیش از اقدام به بررسی مدل های مختلف و متنوع موجود در بازار، ابتدا تکلیف خود را با قسمت هایی که قصد نصب کاغذ دیواری در آن ها را دارید، کاملا مشخص کنید. به این شکل، شما در هنگام انتخاب از میان گزینه های بسیار زیادی که وجود دارند، هوشمندانه تر عمل خواهید کرد و سردرگم نخواهید شد. در این جا توضیحات مختصری در ارتباط با نحوه انتخاب کاغذ دیواری مناسب هر فضا ارائه می شود که می تواند در این راستا به شما کمک کند.

برای این که با نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای مختلف منزل آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

نشیمن

یکی از فضاهایی که شما بیشتر وقت روزانه خود را در آن صرف می کنید، محیط نشیمن است. این فضا از آن جهت که مورد استفاده همه افراد خانواده قرار می گیرد، باید به نحوی طراحی شود که مورد پسند همه واقع باشد. از این رو نمی توان کاغذ دیواری آن را مطابق سلیقه شخصی یک فرد خاص انتخاب کرد و خوب است نظر همه در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. کاغذ دیواری نشیمن می تواند طیف بسیار مختلفی از طرح های موجود را در بر بگیرد، اما از آن جهت که این فضا به ایجاد آرامش و ثبات نیازمند است، بایستی نکاتی را در انتخاب نوع کاغذ دیواری آن رعایت کنید. برای مثال کاغذ دیواری نشیمن باید از طرح های نسبتا ساده تر و خلوت تری انتخاب شود. این بدان معناست که اگر کاغذ دیواری شما الگوی خاصی دارد، بهتر است الگوی آشفته ای نباشد تا ذهن را درگیر نکند.

نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی

سالن پذیرایی به نسبت نشیمن بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و از این جهت می توان در انتخاب نوع کاغذ دیواری آن آزادانه تر عمل کرد. این سالن عموما محل پذیرایی از مهمانان شما بوده و به همین دلیل اگر بخواهید آن را به اندازه کافی زیبا و مجلل نشان دهید، کاملا طبیعی است. اگر به طرح های تجملاتی علاقه مندید و می خواهید در هنگام پذیرایی، فضای منزلتان خیره کننده و لوکس به نظر برسد، می توانید از مجموعه کاغذ دیواری های تجملاتی استفاده کنید که عموما طرح های شلوغ تر و اشرافی تری نسبت به انواع درخور نشیمن دارند. این کاغذ دیواری ها در صورتی که فضای پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ باشد، می توانند از انواع تیره تر نیز انتخاب شوند.

آشپزخانه

شاید کمتر پیش آمده باشد که به فکر تهیه کاغذ دیواری برای آشپزخانه خود افتاده باشید، اما جالب است بدانید، به کارگیری کاغذ دیواری مناسب در فضای آشپزخانه می تواند بسیار زیبا و جذاب باشد. کاغذ دیواری مخصوص فضای آشپزخانه باید ترجیحا از مجموعه رنگ های تیره انتخاب شود و یا به هر صورت رنگی داشته باشد که کثیفی را به راحتی جذب نکند و آن را نشان ندهد. به طور کلی اگر طرح و رنگ کابینت ها ساده و یکدست باشد، می توان برای جذابیت بخشیدن به فضای آشپزخانه از کاغذ دیواری هایی با الگوهای شلوغ نیز بهره گرفت. کاغذ دیواری آشپزخانه معمولا در فضای بین کابینت های پایین و بالا جای می گیرد، اما اگر فضای غذاخوری کوچکی نیز در دسترس داشته باشید، می توانید پس زمینه آن را با کاغذ دیواری شکل دهید.

نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

اتاق خواب فضایی است که باید بیشترین میزان آرامش را به شما القا کند. طراحی اتاق خواب می تواند به منزله شکل دادن به کیفیت استراحت شما باشد و از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد. کاغذ دیواری اتاق خواب بهتر است از میان رنگ ها روشن و ملایم انتخاب شود تا آرامش مورد نیاز را در فضا به وجود بیاورد. استفاده از رنگ های تند، از آن رو که خواب را دچار اختلال می کنند چندان مناسب نیست. همچنین به کار بردن طرح های دارای نقش ریز و شلوغ فضا را خفه می کند. در صورت تمایل به استفاده از انواع نقش دار کاغذ دیواری در طراحی اتاق خواب، بهتر است تنها یک جبهه از فضا را به آن اختصاص دهید. این جبهه نیز بهتر است همان سطحی از دیوار باشد که پشت تخت خواب شما قرار دارد تا در هنگام استراحت فکر و ذهن شما را درگیر نکند.

اتاق کار

در منازلی که اتاق کار به صورت مجزا ار سایر فضاها در نظر گرفته می شود، لازم است انتخاب کاغذ دیواری این فضا با معیارهای متناسب خودش پیش برود. اتاق کار فضایی است که شما در آن نیازمند تمرکز هستید. همین نکته باعث می شود بسیاری از الگوهای کاغذ دیواری از دامنه گزینه های مورد نظر بیرون بروند. یک کاغذ دیواری مناسب برای فضای کار و مطالعه، نباید موجب حواس پرتی و آشفتگی فرد شود. انواعی که طرح های شلوغ یا رنگ ها تند دارند، گزینه های مناسبی نیستند. شما باید به سراغ آن هایی بروید که ساده تر و روشن تر هستند. اگر متمایل به انتخاب یک طرح نقش دارد هستید، بهتر است از نقش های هندسی و منظم استفاده کنید تا الگو منجر به عدم تمرکزتان نشود. در نهایت نیز این که بهتر است سطحی که به کاغذ دیواری نقش دارد اختصاص می دهید، در قسمتی به غیر از سطحی که مقابل دیدتان قرار دارد، منظور شود.

اتاق کودک

افرادی که می خواهند اتاق کودک خود را به صورت اختصاصی طراحی کنند، با سیل عظیمی از گزینه های جالب رو به رو خواهند شد. در این رابطه، اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، سن کودکی است که می خواهید کاغذ دیواری مناسب اتاق او را انتخاب کنید. کاغذ دیواری ها بسته به رده سنی کودکان طرح های مختلفی را در بر می گیرند و از این رو در صورتی که سن کودکتان را مد نظر قرار دهید، بسیاری از گزینه ها از فیلتر تناسب شما عبور نخواهند کرد. پس از آن باید توجه کنید که جنسیت کودکتان چیست. در صورتی هم که قرار است اتاق را به دو فرزند خود را با جنسیت های مخالف اختصاص دهید، می توانید از طرح و رنگی استفاده کنید که صرفا دخترانه یا پسرانه نباشد. سعی کنید در انتخاب خود از گزینه هایی بهره بگیرید که آرامش فضای اتاق کودکتان را تامین کنند، چرا که طراحی فضای اتاق کودکان بر روحیات و رفتار آن ها تاثیر می گذارد.

نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای حمام

حمام از دیگر فضاهایی است که می توان فضای آن را به کمک کاغذ دیواری زیباسازی کرد. باید توجه داشته باشید که کاغذ دیواری حمام بایست حتما در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشد. فضای حمام از آن جا که معمولا از دیگر فضاهایی منزل کوچک تر است، نیازمند روشی در طراحی است که وسعت آن را کمتر نشان ندهد. همین نکته باعث می شود گزینه هایی مثل الگوهای پر نقش و نگار یا تیره از دایره موارد متناسب حذف شوند. بهتر است طرح و رنگی که برای کاغذ دیواری حمام انتخاب می کنید، تا حد امکان ساده باشد. همچنین بهتر است تنها از یک طرح و رنگ در طراحی فضا استفاده کنید. هر چه فضا یکدست تر و روشن تر طراحی شود، مسلما دلبازتر و بزرگ تر نیز به چشم خواهد آمد. در صورت تمایل می توانید همه سطوح حمام را به کمک کاشی پوشش دهید و تنها در یک قسمت خاص از کاغذ دیواری مورد نظر خود استفاده کنید. این سطح می تواند سطح پشت آینه یا گلدان و قفسه شما باشد.

نحوه انتخاب کاغذ دیواری

 

 

 

تحریریه پویانو