نحوه انتخاب مبلمان برای منزل : نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

نحوه انتخاب مبلمان برای منزل : نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

نحوه انتخاب مبلمان برای منزل ؛ انتخاب و خرید مبلمان برای منزل یکی از تصمیمات مهم در طراحی و چیدمان فضای مورد نظر شما را تشکیل می دهد. مبل های شما باید علاوه بر راحت و زیبا بودن ، از دوام و قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند. همین نکات است که انتخاب بهترین گزینه را تا حدی دشوار می کند؛ اما نگران نباشید، چرا که اصول تعیین کننده بهترین انتخاب در این رابطه چندان پیچیده نیستند. اگر همه این اصول را به خوبی مد نظر قرار داده و به کار بگیرید، خواهید دید که انتخاب ایده آل ترین گزینه کار چندان سختی هم نیست.

مبلمان منزل با توجه به نوع فضایی که در آن قرار می گیرند، می توانند دارای خصوصیات متفاوتی باشند. به همین خاطر است که شما نمی توانید یک نسخه برای همه فضاها پیچیده و اصول را در رابطه با همه آن ها به صورت یکسان پیاده کنید. البته برخی نکات هستند که در مورد همه فضاها کم و بیش صدق می کنند، اما اگر می خواهید انتخاب اصولی و مناسبی داشته باشید، بهتر است فضای قرارگیری مبلمان را در نظر گرفته و سپس به انتخاب بپردازید.

گزینه های بسیار مختلفی از انواع مبل در بازار وجود دارند که هر یک به نوع خود جذاب و خاص به نظر می آیند، اما بهترین گزینه برای منزل شما کدام است؟ برای این که پاسخ این سوال را دریابید، به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با پویانو همراه باشید.

از پیش بدانید دنبال چه هستید

یکی از کارهایی که قبل از پای گذاشتن به فروشگاه های مبلمان و لوازم منزل باید انجام دهید، مشخص کردن تکلیف تان با خودتان است. اگر می خواهید ساعت ها درگیر گشتن در فروشگاه های مختلف نشوید و خودتان را میان هزاران مدل و انتخاب سردرگم نکنید، بهتر است قبل از هر کاری به این موضوع فکر کنید که دقیقا به دنبال چه نوع مبلی هستید. انتظارات شما از مبلی که می خواهید خریداری کنید، بسیار اهمیت دارند. فاکتورهایی مثل راحتی، زیبایی، قیمت و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که می توانند بر انتخاب شما تاثیر گذاشته و از این طریق دامنه گزینه های پیش روی تان را محدود کنند. این محدود شدن دامنه کمک می کند سریع تر به مورد مناسب دست پیدا کنید.

اندازه محیط در نحوه انتخاب مبلمان برای منزل

معمولا افرادی که به دنبال مبل ایده آل خود هستند، این نکته را در نظر نمی گیرند که فضای مورد نظرشان چه ظرفیتی دارد. هر فضایی با توجه به وسعتش به چیدمان منحصر به فردی از مبلمان نیاز دارد که بر اندازه مبل ها تاثیر می گذارد و از این رو باید در هنگام انتخاب مد نظر قرار گیرد. استفاده از مبل های بسیار بزرگ در سالن های کوچک نه تنها فضای شما را زیبا نمی کند، بلکه باعث می شود کوچک تر و دلگیر تر به نظر برسد. به همین خاطر است که محدودیت های فضا را باید در هنگام انتخاب مبلمان در نظر داشته باشید و مبل هایی را خریداری کنید که از لحاظ اندازه با فضای شما متناسب باشند. این نکته، یعنی تناسب اندازه و مقیاس باعث می شود فضا ایده آل تر به نظر برسد.

فضای قرارگیری را مشخص کنید

از دیگر نکاتی که باید پیش از خرید مبلمان در نظر داشته باشید، محلی است که قرار است مبل ها را در آن جا قرار دهید. هر فضا با توجه به عملکردی که دارد، نیازمند نوع خاصی از مبلمان است که با دیگر فضاها متفاوت خواهد بود. برای مثال مبلی که شما برای سالن نشیمن خود انتخاب می کنید با انواعی که در پذیرایی قرار داده می شوند، متفاوت است. هر فضایی به یک چیدمان خاص نیاز دارد و مبلمان، اندازه و نوع آن ها نیز جزو این مهم قرار می گیرند. اگر قرار است در قسمتی از فضای تقسیم، راهرو، کتابخانه، اتاق خواب و یا قسمت های دیگر نیز مبل قرار داده شود، انتخاب مبل آن قسمت ها نیز باید مطابق با ویژگی های فضای در نظر گرفته شده انجام شود. قرار دادن مبل هایی که از لحاظ ظاهری با فضای مورد نظر شما همخوانی ندارند، فقط محیط را بی تناسب جلوه خواهد داد.

به جنس پارچه دقت داشته باشید

جنس پارچه از خصوصیاتی است که بر انتخاب مبل مناسب اثر می گذارد. پارچه هایی که امروزه برای دوخت رویه مبل مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار متنوع و گوناگون هستند و گزینه های زیادی را به شما ارائه می دهند که می توانید بنا بر نیاز و خواسته خود نوع دلخواه تان را از میان آن ها انتخاب کنید. جنس پارچه مورد استفاده برای دوخت مبل را باید از لحاظ ضخامت، بافت و دوام مورد توجه قرار دهید. همچنین در انتخاب بهترین پارچه باید به این نکته توجه کرد که رویه مبل بهتر است قابل پاک شدن باشد تا با کثیف شدن آن دچار دردسر نشوید. برخی از پارچه ها دوام بیشتری داشته و اگر مایل باشید مبل های تان را برای مدت بیشتری نگه دارید، انتخاب بهتری خواهند بود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که مرغوب بودن پارچه بر قیمت آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

سبک را مناسب انتخاب کنید

سبک مبلمانی که شما برای چیدمان فضای منزل خود انتخاب می کنید، یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که زیبایی فضا را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم توجه به سبک مبل در هنگام انتخاب باعث نامتناسب به نظر رسیدن دکوراسیون و چیدمان منزل شما خواهد شد. برای مثال اگر دکوراسیون شما به سبک مدرن طراحی شده باشد و مبل های خود را از میان انواع سلطنتی انتخاب کنید، هماهنگی مورد نیاز برای یکپارچه به نظر رسیدن دکوراسیون حاصل نخواهد شد. برعکس همین موضوع نیز صدق می کند. پس سعی کنید مبل ها را در تطابق با سبک به کار رفته در طراحی داخلی انتخاب کنید تا این هارمونی حفظ شود. بهتر است تکلیف خودتان را با سبک از قبل معین کرده باشید تا مدام از شاخه ای به شاخه دیگر نپرید و دچار سردرگمی نشوید.

هارمونی رنگ را مد نظر قرار دهید

رنگ از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در زیبایی مبلمان شما به شمار می رود. معمولا رنگ در مقایسه با دیگر فاکتورها از قدرت بیشتری در ایجاد تاثیر بصری برخوردار است و به همین خاطر اگر رنگ را نامناسب انتخاب کنید، بزرگ ترین اشتباه را در خرید مبل انجام داده اید که به این راحتی ها قابل پوشاندن نخواهد بود. رنگی که شما برای مبل های خود در نظر می گیرید، باید با رنگ های به کار رفته در طراحی داخلی منزل تان همخوانی داشته باشد. این بدان معنا نیست که باید همه چیز را به یک رنگ در نظر بگیرید، بلکه تنها کافی است از طیف های مشابه و رنگ های مکمل استفاده کنید. حتی می توانید از دو رنگ متضاد که با یکدیگر ترکیب مناسبی ایجاد می کنند، نیز بهره بگیرید.

نحوه انتخاب مبلمان برای منزلراحتی را جزو اولویت ها در نحوه انتخاب مبلمان برای منزل قرار دهید

شاید این نکته چندان به چشم شما برجسته به نظر نرسد، اما راحتی از مهم ترین فاکتورهایی است که هر چند گهگاه نادیده گرفته می شود، اما نقش مهی در انتخاب بهترین و ایده آل ترین مبل دارد. البته راحتی مبل به فضایی که قرار است در آن جای بگیرد، نیز وابسته است. برای مثال، مبل های پذیرایی را مجبور نیستید از انواع بسیار راحت انتخاب کنید، چرا که نهایتا برای مدت زمانی کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند و اگر مهمان ها صمیمی تر باشند، می توانند از فضای نشیمن استفاده کنند. در رابطه با فضای نشیمن و اتاق ها این موضوع فرق می کند. شما باید در انتخاب مبل های اتاق نشیمن خود راحتی را در اولویت های اصلی قرار دهید؛ چرا که هیچ چیز زجرآورتر از این نخواهد بود که در نشیمن منزل خود راحت و آسوده نباشید.

 

 

 

نحوه انتخاب مبلمان برای منزل

تحریریه پویانو