موزه‌ هنرهای معاصر Niterói / اسکار نیمایر

موزه‌ هنرهای معاصر Niterói / اسکار نیمایر

موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر در نیتروی، که با نام MAC نیز شناخته می‌شود توسط معمار معروف اسکار نیمایر طراحی شد و در سال 1996 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این ساختمان نمادین که فرم آن شبیه به بشقاب است بر روی صخره‌ای بر بالای ساحل خلیج گانابارا (Guanabara) در شهر نیتروی ساخته شده است.

1

معماران: اسکار نیمایر

موقعیت پروژه: ریودوژانیرو، برزیل

سال ساخت پروژه: 1996

2

طراحی این ساختمان به گونه‌ای است که دیدهایی پانوراما به سمت شهر ریودوژانیرو را قاب بندی کرده است و تمامی ویژگی‌های زیباشناسانه، هوشمندانه، و ساده‌ای را که مختص طرح‌های اسکار نیمایر است، دارا می‌باشد.

3نیمایر در رابطه با سایت صخره‌ای این موزه بیان کرده است که:”زمین محدود و باریک بود و بوسیله دریا احاطه شده بود و راه حلی طبیعی نیز برای برطرف کردن این محدودیت مورد استفاده قرار گرفت.” این راه حل مبتنی بر احساس و طبیعت است و ساختاری منحنی و با ظرافت بر اساس این راه حل طراحی و ساخته شده است. این ساختمان از بستری قرار گرفته بر روی آب بالا آمده است و احساس سبک بودن را در ذهن تداعی می‌کند و دیدهای پانورامای کاملی را از کوه Sugar-Loaf و خلیج گانابارا، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. اگرچه از ساختمان این موزه اغلب به عنوان بنایی به شکل بشقاب پرنده یاد می‌شود، نیمایر با تعبیری شاعرانه آن را طراحی کرده است و آن را به شکل بنایی می‌نگرد که از درون زمین بیرون آمده است و رشد کرده است و در قسمت انتهایی گسترش یافته است؛ مانند گلی که از درون صخره رشد کرده است.

4ساختار مرتفع و 16 متری این ساختمان بر روی یک میدان عمومی هموار قرار واقع شده است و دسترسی به آن بوسیله یک رمپ منحنی با طول 98 متر و پوشیده شده با فرش قرمز انجام می‌شود. قطر این بنای دایره‌ای شکل 50 متر است و دارای 3 طبقه است و بر روی یک سیلندر با قطر 2.7 متر قرار گرفته است و این استوانه درون استخر آبی به عمق 60 سانتی متر و مساحت 817 مترمربع قرار دارد. سالن اصلی این موزه به شکل شش ضلعی است و دارای مساحتی معادل 400 مترمربع و فاقد ستون است و از آن به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می‌شود. این سالن بوسیله دیوارهایی منحنی شکل احاطه شده است که همگی آن‌ها دارای پنجره‌هایی با زاویه 40 درجه هستند و دید کاملی از محیط اطراف را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

5فرم نمادین و متناسب این موزه آن را به یکی از نقاط عطف شهر تبدیل کرده است و تاثیری همچون موزه بیلبائو اما با مقیاسی کوچک‌تردر ذهن بازدیدکنندگان ایجاد کرده است و افراد عمدتا برای مشاهده معماری شگفت انگیز این موزه از آن بازدید می‌کنند.

6

نیمایر در طول هفتاد سال زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک معمار بیش از 500 پروژه را در برزیل طراحی کرد (از جمله شهر برازیلیا). او همچنین ساختمان‌هایی را در کشورهای الجزایر، فرانسه و اسپانیا طراحی کرده است. بر اساس گفته نیمایر موزه نیتروی، ساختمان کنگره، و کلیسا ی جامع شهر برازیلیا پروژه‌های مورد علاقه او بوده‌اند.

موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر
موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر
موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر
موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر
موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر
موزه‌ هنرهای معاصر اسکار نیمایر

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| علمی