5 نکته برای مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون داخلی

5 نکته برای مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون داخلی

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون ؛ در این مقاله نکته‌هایی برای نحوه انتخاب مقیاس صحیح تابلوهای هنری، مبلمان سکشنال، میزهای عسلی، لامپ ها و تاج تخت آورده شده است. مقیاس بندی درست یکی از مهم ترین جنبه‌های طراحی یک اتاق است. مقیاس، نمایش بصری اندازه و نحوه تعامل اشیاء با یکدیگر در هر محیط می‌باشد. برای مثال، اندازه صندلی نسبت به چراغ و میزکناری آن می‌تواند ترکیب خوبی بین این قطعات فراهم کند یا برعکس ترکیب آن ها را برهم بزند.

دانستن این که چگونه لوازمی با طول‌ها، ارتفاع ها و وزن های مختلف را لایه بندی کنید کمتر به علم و قوانین طراحی ربط دارد و بیشتر غریزی است و مربوط به درک درست از زیبایی شناسی می‌باشد.

در این جا پنج روش برای مقیاس بندی درست و ایجاد هارمونی بصری در منزل تان ارائه می‌کنیم.

1-به یاد داشته باشید با دیوارهای وسیع و عریض مقیاس بندی بزرگتر بهتر است.

یک معضل رایج در طراحی دکوراسیون، دیوارهای عریض یا وسیع هستند. با وجود دیوار خالی وسیع شاید این فکر به ذهن تان خطور کند که نیاز به لوازم و قطعات هنری زیادی برای پر کردن آن دارید. اگرچه ایجاد گالری دیواری ممکن است یک راه حل بدیهی به نظر برسد اما همیشه بهترین گزینه نیست. بسته به مدل مبلمان، تناسب اتاق و مقدار فضای بصری که می‌خواهید پر کنید، یک قطعه هنری واحد با جلوه ای برجسته می‌تواند بسیاری از چالش ها را حل کند.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

زمانی که به دنبال آثار هنری بزرگ می‌روید موارد زیر را مد نظر داشته باشید؟

آن برای فضای شما متناسب است یا زیادی بزرگ بوده و بر کل فضا غلبه می‌کند؟ این بستگی به ماهیت شیء یا رنگ‌ها و نحوه ارتباط آن ها با مبلمان اطراف آن دارد. اثر هنری طلایی سفید بالای این کنسول فضای خالی دیوار را به زیبایی پر کرده است با این حال با هیچ یک از عناصر طراحی اتاق رقابت نکرده و بر فضا غالب نشده تا اشیاء کوچکتر جلویی آن نیز مجالی برای درخشیده شدن داشته باشند و به چشم بیایند.

آیا اثر هنری شما بدون این که شلوغ و هرج و مرج ایجاد کند تناسب دارد؟ یک اثر هنری بزرگ باید روی دیوار نصب شود درحالی که اطراف آن مقدار زیادی فضای خالی رها شده باشد. زمانی که بحث مقیاس بندی به میان می‌آید ارتفاع نیز به اندازه طول اهمیت پیدا می‌کند. سقف های بلندتر نیازمند قطعات هنری بلندتر هستند که روی فضا و اشیاء اطراف آن تاکید کند. روی دیوارهای کوتاه تر و عریض تر می‌توان از یک تابلوی هنری افقی یا تابلوهای سه تکه استفاده کرد.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

2- صندلی و مبلمان را با توجه به اندازه فضای تان انتخاب کنید

صرفا به این دلیل که فضای شما کوچک است نمی‌توان گفت که مبلمان شما نیز باید کوچک باشند البته مبلمان سکشنال یا چندتکه‌ای استثنا هستند. مبل سکشنال مناسب برای اتاق خود را با توجه به اندازه اتاق و نیز لوازم مکمل نظیر چراغ ها، میزهای کناری که می‌خواهید اضافه کنید انتخاب کنید طوری که همه اثاثیه و مبلمان در کنار هم  به راحتی قرار بگیرند. یک مبل سکشنال را می‌توان در فضای کوچک نیز استفاده کرد اما به شرط این که مقیاس بندی آن درست باشد تا اطمینان یابید که کل فضای اتاق را اشغال نمی‌کند، نیمه پایین پنجره‌ها را نمی پوشاند و جلوی شومینه و رفت و آمد آسان را نمی‌گیرد.

به علاوه لوازم مربوطه باید از نظر بصری باز و توخالی باشند برای مثال باید از میزهای عسلی که زیر آن باز است، سطح شیشه‌ای و قاب نازک دارد استفاده کنید تا جلوه فضا را دل بازتر نگهدارید.

هنگام انتخاب صندلی و مبلمان به این توجه کنید که چگونه از فضای خود می ‌خواهید استفاده کنید. مبلمان شما طوری باید باشند تا اکثر میهمانان روی آن جا شوند اما خوب است همیشه صندلی، نیمکت یا پاف بزرگی نیز به عنوان جایگزین داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن ها نیز برای نشستن استفاده کنید.

زمانی که شما یک مبلمان سکشنال یا بزرگ دارید، صندلی‌های متمایز و تاکیدی مناسب هستند چرا که مقیاس و اندازه مبلمان آن را به قوی ترین قطعه اتاق(کانون توجه) تبدیل می‌کند.

اگر مبل شما کوچکتر است و سایزی در اندازه لاوست دارد در صورت داشتن فضای کافی می‌توانید مقیاس صندلی‌های تاکیدی خود را بزرگتر بگیرید و به دنبال صندلی‌های دسته دار با پشت بلندتر و عریض تر باشید. در این مدل از چیدمان، تمام قطعات نقش یکسانی دارند و باید بتوانند از نظر بصری نسبت به همدیگر جلوه خود را حفظ کنند.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

3-به میز عسلی یا میز مرکزی به عنوان قطعه پازل نگاه کنید.

تصور کنید که چطور تمام قطعات به طور متناسب در اتاق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این به ویژه موقع انتخاب میز عسلی مفید است. مقیاس بندی ظاهری عنصر کلیدی برای پیدا کردن میز عسلی مناسب با توجه به نیازهای شماست. برای مثال اگر صندلی و مبلمان شما فضای زیادی از اتاق را اشغال کرده‌اند به دنبال مدل های میز عسلی باشید که از نظر ظاهری وزن کمی به میحط می‌دهند. مثلا آن‌هایی را انتخاب کنید که شیشه ای هستند، فضای زیرشان خالی است یا در شکل‌های خاصی نظیر گرد، سه گوش نرم یا بیضی هستند.

از میز عسلی می‌توانید به عنوان فضایی برای نوشیدن و پذیرایی، قرار دادن چند کتاب یا به نمایش گذاشتن اشیاء دکوری زیبا استفاده کنید. در حالت ایده آل، برای راحتی استفاده و دسترسی میهمانان ارتفاع آن نباید بیشتر از یک اینچ از صندلی‌ها و مبلمان شما پایین تر باشد.

به علاوه فضای سطح آن باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا هر شخص نشسته روی مبل به آن دسترسی داشته باشد. برای صندلی‌هایی که دورتر هستند نیاز به میزهای عسلی کوچک و جداگانه دارید.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

4-لامپی را انتخاب کنید که اندازه آن تکمیل کننده محیط اطراف آن باشد

انتخاب لامپی با اندازه مناسب ممکن است کمی پیچیده باشد. مدل های گوناگونی برای آن وجود دارد و هر کداوم به منظور متفاوتی استفاده می‌شوند؛لامپ های وظیفه ای، لامپ های رومیزی، آباژورهای ایستاده و چراغ های مطالعه. بنابراین در درجه اول به دنبال چراغ یا لامپی باشید که به بهترین شکل با موقعیت شما مناسب است.

در یک ورودی می‌توانید اندکی نور محیطی اضافه کنید، بنابراین چراغی با ظاهر پالوده و پایه کوچک نظیر این لامپ کریستالی مقیاس مناسبی دارد. تصویر قوی توسط تابلوی هنری بزرگ ایجاد شده است. چراغ کوچک و درعین حال لوکس به همراه این کنسول بزرگ مثال خوبی از تفاوت مقیاس قطعات مختلف برای چیدمان شکیل و جذاب است.

چراغ ها به جلوه کلی تخت خواب و میزهای پاتختی شما ارتفاع و تعادل  می دهند. آن ها مقدار نوری که برای خواندن در تخت یا روشن کردن ملایم فضا نیاز دارید را فراهم می‌کنند. در حالت ایده آل، مقیاس چراغ روی پاتختی باید به گونه ای باشد که شما نتوانید زیر شید چراغ را موقعی که روی تخت دراز کشیده اید ببینید و پایه چراغ نیز نباید بیشتر فضای میز را اشغال کند.

اگرچه در این جا از سرتیر چوبی(Corbel) به عنوان میزپاتختی استفاده شده است و سطح بالایی کوچکی دارد، چراغ های روی آن بلند و باریک هستند و شید ساده ای دارند. مقایس بندی آن ها متناسب با سبک کلاسیک و ظریف این اتاق است.

ضمنا لازم نیست که شما حتما دو چراغ یکسان در هر دو سمت تخت خود داشته باشید. شما می‌توانید هر نوع چراغی که دوست دارید را قرار دهید البته تا زمانی که آن‌ها را در مقیاس درستی انتخاب کنید تا با دیگر مبلمان و اثاثیه اطراف هماهنگ باشند.

در این جا یک لامپ رومیزی کوچکتر برای گرما بخشیدن و یک آباژور ایستاده دیگر که برای اضافه کردن نور سمت بالا و روشنایی کلی با هم جفت شده‌اند به خوبی کار می کنند چرا که شیدهای آن ها ساده و یک شکل انتخاب شده اند.

داشتن دو آباژور ایستاده بلند یا دو چراغ رومیزی کوچک اشتباه نیست، اما هیچ کدام از این دو ترکیب در برابر چنین دیوار تاکیدی و خیره کننده نمی‌توانند جلوه و نمای خود را حفظ کند.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

5-اجازه دهید تاج تخت شما به تنظیم تخت تان کمک کند

به تاج تخت خود به عنوان جزئی از تخت خود بنگرید. بدون آن ها، دیوار خالی پشت بالشت ها ظاهری ناتمام دارد. چه از تاج تخت‌های پارچه ای، فلزی، چوبی یا بافتنی استفاده کنید مهم است که به ارتفاع سقف، فضای دیوار و نمایی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید(دراماتیک، پالوده، زنانه یا مدرن) توجه کنید.

خوب است بدانید: با استفاده از پارچه‌ها و اضافه کردن تزئینات لوکس نظیر طره، حاشیه پونزی و غیره می‌توانید حتی به ساده ترین تاج تخت‌ها زینت ببخشید.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

در این جا تاج تخت بزرگ در اتاقی نصب شده که ارتفاع سقف آن از خانه‌های معمولی که 3 متر ارتفاع دارند بلندتر است و با بزرگی که دارد در فضا تعادل ایجاد می‌کند. قرار دادن یک تخت بزرگ در این اتاق سقف بلند باعث می‌شود که کوچکتر از حدی که هست به نظر برسد. اضافه کردن تاج تختی بزرگ جلوه تخت را نمایان تر می‌کند.

مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون
مقیاس بندی صحیح در طراحی دکوراسیون

ممکن است شما فضای دیوار زیادی نداشته باشید اما این بدان معنا نیست که نمی ‌توانید تاج تخت اضافه کنید. برای اضافه کردن توهم عریض بودن دیوارها به جای تاج تخت های سنتی از تاج تخت های پارچه ای کم ارتفاع و دراز استفاده کنید. یک قطعه هنری اضافه کرده، میزهای کناری روی هر دو سمت تخت قرار دهید و آن ها را با چراغ های فانوسی دیواری یا چراغ های آویز غیرمنتظره ای هماهنگ کنید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz