معماری گذشته در مقابل حال : تغییری چشمگیر در دورنمای 10 کلان شهر جهان

معماری گذشته در مقابل حال : تغییری چشمگیر در دورنمای 10 کلان شهر جهان

معماری گذشته در مقابل حال ؛ دنیا در چند دهه گذشته به سرعت تغییر کرده، و در پی آن معماری نیز تغییراتی یافته است. این تغییر تأثیر قابل توجهی بر دورنما و خط آسمان شهرهای مختلف جهان بر جای گذاشته است. در این جا به 10 کلان شهر جهان اشاره می کنیم که در قرن اخیر تغییرات چشمگیری در خط آسمان آن ها ایجاد شده است.

  1. برلین، آلمان

جنگ جهانی دوم پایتخت آلمان را ویران کرد. سپس شهر توسط دیوار معروف برلین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد، این دیوار در سال 1989 به عنوان نمادی از شروع عصری جدید برای شهری دوباره متحد شده افتتاح گردید. برلین در حال حاضر به یک مرکز فناوری و علم و فرهنگ تبدیل شده است.

  1. دبی، امارات متحده عرب

محل قرارگیری دبی در خلیج فارس از زمان قدیم آن را حائز اهمیت کرده است. با این حال، همان طور که می دانیم تا زمان کشف نفت در سال 1966 این شهر مطرح نبود. با توجه  به درآمد نفتی، در دهه 70 پیشرفت چشمگیری در آن رخ داد، پیشرفتی که آن را قادر ساخته است که در حال حاضر یکی از مراکز تجارت جهانی و البته یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران باشد.

  1. سنگاپور، جمهوری سنگاپور

سنگاپور یکی از معدود دولتشهرهایی است که در جهان باقی مانده است، یک کشور تک شهری. این شهر همچنین یکی از چهار “ببر آسیایی” است که اقتصاد آن از 1960 تا 1990 به سرعت پیشرفت کرد. این رشد با استقلال شهر از انگلستان آغاز شد و آن را به یک مرکز تجارت و حمل و نقل جهانی و در کنار آن به جاذبه ای توریستی تبدیل کرد.

  1. نیویورک، ایالات متحده آمریکا

پس از جنگ جهانی دوم، نیویورک که در آن زمان هم شهری در حال رشد بود، به شهر پیشرو جهان تبدیل شد. این شهر مکان های ملی و بین المللی مهمی را در خود جای داده است مانند وال استریت، مرکز تجارت جهانی پیش از حمله تروریستی در سال 2001 و دفتر مرکزی سازمان ملل.

  1. تورنتو، کانادا

این شهر که در گذشته به واسطه بنیان گذار بریتانیایی اش به اسم شهر York شناخته می شد، در حال حاضر بزرگ ترین شهر کانادا می باشد. شهر تورنتو مرکز مشهوری برای  تولید تلویزیون و سینماست. این شهر همچنین برای خط آسمان اخیر خود که عمدتا نشانگر ساختمان های بلندمرتبه می باشد، معروف است.

  1. توکیو، ژاپن

این پایتخت ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم آسیب شدیدی دید، جنگی که در آن جز کشورهای شکست خورده مبارزه محسوب می شد. به هر حال، حتی قبل از آن نیز شهر شاهد تغییر قابل توجهی نسبت به معماری سنتی پایه اش نبود. جنگ پیش از هر تغییری اتفاق افتاد. اما این دوره ناپایدار بود و پس از اتمام جنگ، جهان در بازی های تابستانه المپیک سال 1964 که به میزبانی توکیو انجام شد، برای نخستین بار چهره بازسازی شده شهری را دید که در مسیر تبدیل شدن به یک مرکز تکنولوژی و قدرت اقتصادی در جهان بود. در حال حاضر نیز، توکیو در مرحله آمادگی برای دومین میزبانی بازی های تابستانه المپیک در سال 2020 می باشد.

  1. سیدنی، استرالیا

سیدنی پرجمعیت ترین شهر استرالیا است و احتمالا محبوب ترین شهر جهان در این کشور نیز می باشد. این شهر به جهت داشتن پل Harbor و خانه اپرای سیدنی در کنار بندرگاه که توسط معمار دانمارکی Jorn Utzon طراحی شده است، شهرت جهانی دارد. سیدنی همچنین برای میزبانی بازی های تابستانه المپیک در سال 2000 به شهرت بیشتری در جهان رسید.

  1. سئول، کره جنوبی

سئول پایتخت کره جنوبی و یکی دیگر از چهار “ببر آسیایی” می باشد که در نیمه دوم قرن گذشته تحول اقتصادی بزرگی را پشت سر گذاشته است. این شهر به یک مرکز جهانی برای فناوری های هوشمند و ارتباطی تبدیل شده است. علاوه بر این، میزبان چندین بازی را هم برعهده داشته است از جمله بازی های تابستانه المپیک 1988 و جام جهانی فوتبال 2001 به همراه پایتخت ژاپن، توکیو.

معماری گذشته در مقابل حال

  1. شانگهای، چین

شانگهای پرجمعیت شهر چین و البته جهان می باشد، و همینطور شهری است که به عنوان یک مرکز مالی و حمل و نقل جهانی شناخته شده و دارای شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین بنادر کانتینر در جهان است. این شهر درواقع نمایشگاهی است برای نشان دادن رشد اقتصادی شگفت انگیز چین. شانگهای با موزه ها، ساختمان های تاریخی و آسمان خراش هایی که در منطقه Lujiazui شهر قرار دارند، معروف است.

  1. شهر پاناما، پاناما

پایتخت و بزرگ ترین شهر آمریکای مرکزی که در ورودی کانال پاناما واقع شده است، کانالی که دو اقیانوس آرام و اطلس را به یکدیگر متصل کرده است. این شهر مرکزی برای فعالیت های بانکی و تجاری بین المللی است و یکی از سه شهر جهانی آمریکای مرکزی محسوب می شود. خط آسمان معاصر شهر، از ساختمان های استعماری اسپانیایی تا خانه های فرانسوی و منطقه پرتراکم از آسمان خراش ها، متفاوت می باشد.

 

 

 

معماری گذشته در مقابل حال

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: arch2o