معماری کتابخانه عمومی Tianjin Binhai / شرکت معماری MVRDV

معماری کتابخانه عمومی Tianjin Binhai / شرکت معماری MVRDV

معماری کتابخانه عمومی : شرکت معماری هلندی MVRDV کتابخانه‌ای را طراحی کرده که مانند یک چشم بزرگ است و بخشی از یک منطقه جدید فرهنگی در شهر تیانجین در چین است. فضای مرکزی کتابخانه عمومی «تیانجین بینهای» (Tianjin Binhai) تعمدا به گونه‌ای طراحی شده که همچون کره‌ چشمی به نظر برسد که از طریق دیوار شیشه‌ای نمای ساختمان به بیرون خیره شده‌است.

این فضای پنج‌طبقه با قفسه‌های کتاب از کف تا سقف پوشانده شده‌است، که در ارتفاع‌های مختلف عقب و جلو رفته‌اند تا شکل یک حدقه چشم را ایجاد کنند و همزمان فرم درخشان کروی سالن اجتماعات در مرکز فضا نقش کره چشم را بازی می‌کند.

خطوط منحنی قفسه‌ها محل‌هایی را برای کاربران مهیا می‌کند که در آن بنشینند، مطالعه نمایند و همزمان به فعالیت سایرین بنگرند. این خطوط منحنی تا نمای شیشه ای ساختمان در خاج ادامه می‌یابند و در نما تبدیل به حائل‌هایی می‌شوند که روشنایی زننده نور خورشید را می‌شکند.

وینی ماس، موسس MVRDV، فضای داخلی را «یک قفسه ممتد کتاب تقریبا به شکل یک غار» توصیف نموده‌است.

 

وی گفت: «ما این ساختمان را با یک فضای عمومی زیبا در درونش گشودیم؛ یک فضای نشیمن شهری در مرکز این ساختمان است.».

 

«قفسه‌های کتاب فضاهایی عالی برای نشستن و در عین حال برای دسترسی به طبقات بالاتر هستند. زوایا و منحنی‌های بکار رفته به منظور ایجاد کاربردهای متنوع از فضا طراحی شده‌اند، فعالیت‌هایی همچون مطالعه، راه‌رفتن، ملاقات و گفتگو. این‌ها همه با هم “چشم” ساختمان را شکل می‌دهند: برای دیدن و دیده‌شدن.»

 

تیم MVRDV طرح‌هایش را برای کتابخانه تیانجین بینهای در ژوئن 2016 منتشر کرد، زمانی که ساخت آن در حال انجام بود. این ساختمان یکی از پنج بنایی است که توسط موسسه طراحی و برنامه‌ریزی شهری تیانجین انتخاب شد تا یک مرکز فرهنگی جدید را برای منطقه بینهای در این شهر ساحلی شکل دهد.

 

برنامه جامع این منطقه توسط شرکت آلمانی GMP تهیه شده‌بود، و MVRDV گنجاندن تمام این برنامه را در فضای اختصاص یافته یک چالش یافت. این موضوع بود که این تیم را به خلق یک تالار اجتماعات کروی در مرکز فضا هدایت کرد.

وینی ماس گفت: «از آنجا که امکان تغییر در حجم ساختمان نبود، ما این سالن اجتماعات کروی را که طبق برنامه الزامی بود در میان ساختمان گنجاندیم و ساختمان به سادگی فضای آن را مهیا کرد.»

 

 

این ساختمان با مساحت 33700 مترمربع، از نظر زمانی سریع‌ترین پروژه‌ این شرکت هلندی می‌باشد. مدت میان اولین طرح این بنا و جشن افتتاح آن تنها سه سال بوده‌است.

سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت باعث چالش‌هایی در طراحی شد. قفسه‌های بالایی در حال حاضر بعد از حذف اتاق‌های دسترسی‌ای که در طرح بودند غیرقابل دسترسی اند. این تصمیمی بود که به گفته MVRDV توسط تیم محلی و برخلاف توصیه طراحان انجام گرفت.

 

در نتیجه، این قفسه‌ها با ورقه‌هایی آلومینیومی حفره‌دار پوشانده شده‌اند که طرح چاپ شده روی آن‌ها شبیه به کتاب است. این قفسه‌ها به کمک سیستمی متشکل از داربست و طناب‌های متحرک تمیز می‌شوند.

 

شرکت MVRDV اظهار امیدواری کرد که نسخه کامل این کتابخانه ممکن است در آینده تحقق یابد.

 

ساختمان این کتابخانه برخی امکانات تحصیلی را نیز در خود جای داده‌است، که در حول محیط فضای داخلی قرار دارند و دسترسی به آن‌ها از سالن اصلی میسر است. اتاق‌های پنهان آرشیوهای یزرگ و انبار کتاب‌های اضافه را در خود جای می‌دهند.

 

در معماری کتابخانه عمومی فضاهای مطالعه برای کودکان و افراد مسن در طبقه همکف و اتاق‌های مطالعه و سالن‌ها در طبقات اول و دوم قرار گرفته‌اند. طبقات بالاتر شامل اتاق‌های ملاقات، دفترها، سایت‌های کامپیوتر و دو تراس روی بام می‌شوند.

کتابخانه عمومی تیانجین بینهای در کنار ساخت مرکزی نمایشگاهی جدیدی توسط تیم GMP و سایر ساختمان‌های فرهنگی قرار دارد که توسط شرکت معماری برنارد تشومی، شرکت معماری بینگ‌تام و استودیوی HH Design طراحی شده‌اند. تمام این پنج ساختمان توسط یک راهروی عمومی به هم متصل می‌شوند که با یک سایبان شیشه‌ای مسقف شده‌است.

 

شرکت معماری MVRDV که در شهر روتردام قرار دارد توسط وینی ماس و همراه جیکوب ون‌ریس و ناتالی دو‌وریس اداره می‌شود.

 

 

 

 

 

معماری کتابخانه عمومی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen