معماری و طراحی پروژه برج انرژی با سازه ای مجسمه ای در آلمان / معماری LAVA

معماری و طراحی پروژه برج انرژی با سازه ای مجسمه ای در آلمان / معماری LAVA

معماری و طراحی پروژه برج انرژی : ساخت و ساز برای طراحی مجدد یک برج ذخیره انرژی برای SWH (Stadtwerke Heidelberg) در Heidelberg آلمان، توسط استودیو معماری LAVA (Laboratory for Visionary Architects) آغاز شده است. نمای به روز شده این برج 56 متری استوانه ای شکل و طراحی یک پارک در مجاورت آن بخشی از یک ابتکار عمل برای ایجاد نمادی شاخص و نشانه ای تندیس وار از انرژی پایدار برای شهر می باشند.

LAVA یک نمای چند لایه را برای این طرح در نظر گرفته است؛ این نما دارای 11,000 صفحه الماسی شکل از جنس فولاد ضد زنگ می باشد که به شبکه ای از کابل های فولادی وصل می شوند که قابلیت چرخش تا 45 درجه را در اثر وزش باد دارند.

به گفته معماران طرح، تعدادی از این صفحات به خانه ها مرتبط می باشند و انرژی آن ها را تأمین خواهند کرد. هندسه ای که در نمای این سازه به کار رفته است، الهامی از اشکال موجود در طبیعت می باشد.

پانل هایی از جنس پشم معدنی به عنوان عایق داخلی ساختمان به کار رفته اند و در شب چراغ های LED کم مصرف آن را نورانی می کنند؛ همچنین این نورها فعالیت هایی که داخل برج انجام می شود را نیز بازتاب می کنند، و پر کردن و تخلیه شدن مخزن را نشان می دهند. تحرک، نور و سایه، ظاهر این برج را کنترل می کنند که در طی فصول و حتی ساعات مختلف روز خود را نشان می دهند.

از زمانی که استودیو LAVA در مسابقه طراحی این برج در سال 2016 برنده شد، یکی از موضوعات اصلی که برای توسعه در نظر گرفته شد، مهندسی سازه برج بود. برای تضمین کارامد بودن این طرح، تحلیل گسترده ای درباره انرژی خورشیدی و آزمایش های تونل باد انجام شد. از انرژی خورشیدی و بادی تولید شده برای گرم کردن آب و فروش آن به عنوان انرژی گرمایی استفاده می شود.

پارکی که در کنار برج در نظر گرفته شده، دارای مسیرهایی دایره شکل می باشد که به طور شیب دار و متقارن دورتادور برج را احاطه کرده اند. این مسیرها را “حلقه های انرژی” نامیده اند که تا لبه زمین 10,000 مترمربعی طرح ادامه یافته اند. یک راه پله مارپیچ حلزونی در بیرون برج قرار گرفته است و در کنار آن نیز دو آسانسور تعبیه شده اند که هر سه به بازدیدکنندگان این امکان را می دهند تا به فضاهایی که روی سقف ساختمان وجود دارد دسترسی داشته باشند؛ از جمله یک فروشگاه غذا و تراس هایی در فضای باز. سقف این برج که به عنوان بلندترین ساختمان Heidelberg شناخته می شود، دارای چشم اندازهای پانورامایی از شهر می باشد.

به گفته مدیر LAVA، Tobias Wallisser: ” طرح LAVA تانک آب جدید، این مرکز ذخیره سازی استوانه ای شکل، را تبدیل به یک مجسمه پویا خواهد کرد؛ یک سازه شاخص شهری، یک مرکز علمی برای انرژی پایدار، که کاملا برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود، یک نماد قوی از انتقال و حرکت به سوی انرژی های قابل تجدید. ”

معماری و طراحی پروژه برج انرژی  

 

معماری و طراحی پروژه برج انرژی

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily