معماری و طراحی داخلی کتابخانه Kew Gardens Hills / شرکت WORKac

معماری و طراحی داخلی کتابخانه Kew Gardens Hills / شرکت WORKac

معماری و طراحی داخلی کتابخانه

معمار: شرکت WORKac

موقعیت: نیویورک، ایالات متحده آمریکا

زیربنا: 270 متر مربع

سال: 2017

ساختمان این کتابخانه مدتی طولانی در فرآیند ساخت قرار داشته‌است. این کتابخانه که در ابتدا توسط کتابخانه کویینز و از طریق دپارتمان طراحی و ساخت نیویورک در سال 2008 برنامه‌ریزی شد، جزو اولین گروه پروژه‌های اعلام شده در برنامه ارتقاء ساخت و طراحی موسسه DDC بود –که از سال 2005 پروژه‌های عمرانی منتخب را به شرکت‌های پیشتاز در طراحی واگذار کرده‌است. این کتابخانه بعد از مدت طولانی در نهایت در ششم سپتامبر 2017 افتتاح گردید و برای استفاده عموم آماده شد.

این کتابخانه در میان جامعه متنوع «کیو گاردنز هیل» یک موسسه کلیدی بوده‌است و بعضی از بهترین خدمات و روابط فضایی را در میان کتابخانه‌های سرتاسر کشور دارد. طرفداری اختصاصی اعضای جامعه کیو گاردنز هیل در حمایت از طراحی‌ای که کتابخانه را با امکانات مورد نیاز تجهیز کرده‌باشد نقشی اساسی داشته و با توافق بر اهمیت موسسه، به آن حضور فیزیکی بخشیده‌است.

این پروژه بعنوان پروژه‌ای برای بازسازی و توسعه کتابخانه موجود «لیندسی» متعلق به سال 1966 آغاز شد. رد پای حجم کتابخانه قبلی هنوز هم در کتابخانه جدید مشخص است. با این حال، تغییرات و به‌روز کردن سازه و جزییات جدید برای فضای داخلی، ساختمان قبلی را تقریبا حذف کرده و فضایی جدید با مساحت نهصد مترمربع را جایگزین آن ساخته‌است.

فضای محوری در طراحی جدید، فضایی جمعی است که در محیط دورتادور کتابخانه وجود دارد و عقب‌رفتگی میان آثار ساختمان قبلی و پیاده‌رو را اشغال می‌کند. این فضای محیطی که با بام سبز مسقف شده‌است، به باغچه‌های خارجی در اطراف زمین‌های پشت کتابخانه می‌پیوندد تا حلقه‌ سبز پیوسته‌ای را خلق کند. در داخل، این فضای محیطی بعنوان باریکه‌ای متشکل از اتاق‌های باز فرض شده که توسط هر یک از گروه‌های مختلف کاربران کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند: افراد بزرگسال، نوجوانان، کودکان و کارکنان.

نمای جدید این ساختمان دیوارهای خارجی ساختمان را هم به لحاظ نمادین و هم به لحاظ فیزیکی ارتقاء می‌بخشد تا فعالیت‌های جاری در فضای کتابخانه را برای جمعیت خارج از بنا به نمایش بگذارد. در جمعی‌ترین نبش بنا، بام به بیشترین ارتفاع خود در راس دست می‌یابد. راس دوم با ارتفاع کمتر در گوشه مخصوص کودکان، چشم‌اندازهایی با ابعاد مناسب کودکان را به سمت جنوب مهیا می‎سازد. میان این دو راس نمای بتنی پایین می‌آید تا حریمی خصوصی را برای کارکنان و بخش بازگشت کتاب در پشت فراهم کند. دیوار نما در ورودی به سمت بالا تا می‌خورد تا یک سایبان یادآور کاغذی تا شده در کتاب بوجود آورد. در ضلع شمالی، نما دوباره پایین می‌آید و برای فضای مطالعه نوجوانان حریمی خصوصی ایجاد می‌کند، و در عین حال با این ویژگی میان ابعاد ساختمان کتابخانه و ابعاد بناهای مسکونی اطراف نیز نوعی واسطه ایجاد می‌شود.

نمای این بنا از پنل‌های بتنی تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده‌است. الگوی تاهای عمودی پرده‌مانند و موج‌دار این صفحات نوعی بازی را میان نور و سایه ایجاد می‌کند و نمای شیشه‌ای و ساده خارج را تعدیل می‌کند. در پایین این صفحات، پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ نما نور طبیعی مستقیم را وارد فضا می‌سازند، در حالی که پنجره‌هایی که در اضلاع جنوبی و شرقی در ارتفاع بالا قرار دارند نور طبیعی غیر مستقیم را که از سطح بتن نمایان نمای بالا بازتاب گردیده به فضا وارد می‌نمایند. این نوار بتنی نه تنها نقشی بیان‌کننده وعملکردی دارد، بلکه همانند تیری به طول شصت متر نقش سازه‌ای ایفا می‌کند و بدون دخالت در نمای داخلی، بام سبز بنا بر آن تکیه می‌کند.

 

 

 

 

 

معماری و طراحی داخلی کتابخانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily