معماری و طراحی داخلی مرکز تجربه زندگی در سنترال پارک شانگ‌کینگ / شرکت معماری gad

معماری و طراحی داخلی مرکز تجربه زندگی در سنترال پارک شانگ‌کینگ / شرکت معماری gad

معماری و طراحی داخلی مرکز تجربه زندگی ؛

معمار: gad

موقعیت: شانگ‌کینگ شی، چین

زیربنا: 2956.7 مترمربع

سال: 2017

هسته این طراحی بر اساس «کوهستان‌ها و آب‌ها، شانگ‌کینگ شاعرانه» بود که منظر تماشایی چشم‌انداز کوه‌های شانگ‌کینگ و آب‌ها و ویژگی‌های انسانی شهر را با نگارشی انتزاعی و احساسی، برجسته می‌سازد. یک مرکز خرید آنطور که هست، طراحی‌اش ویژگی‌های هنری و خلوص را بیش از عملکردش نمایان می‌کند.

سایت و استراتژی

در شمال کوهستان و در جنوب سنترال پارک، تلاش ما در شهر برای یافتن زمینی با حس‌وحال معنوی و با مضمون زمین شناور بود. بر اساس عدم توافق ساختمان و نواحی خشکی، ساختمان بر روی یک لایه گسترش می‌یابد تا بزرگی سنترال پارک را منعکس کند. ورودی اصلی اندکی عقب نشینی دارد. با منظری که عنصر غالب آن آب است و در چند سطح دارای گیاهان سبز است، یک میدان باز عمومی و یک ناحیه باز مشترک ایجاد می‌گردد. فرم اصلی با زوایای متقاطع جاده‌ها و سپس ارتفاع گرفتن این شکل به اندازه دو متر – به منظورنمایان شدن حضور ساختمان- شکل گرفته‌است. این منظر به منظور نزدیک شدن به طیبعت طراحی شده‌است.

فضا و نما

شش ساختمان عملکردی متفاوت، فضای حیاط درونی را محصور می‌کنند و حول خط پویای ترکیب کلی می‌چرخند. این باعث تاکید بر تجربه تعاملی میان زمین‌ داخلی و بازدیدکنندگان می‌شود. با پیش آمدگی 27 متری لبه فلزی روی بام که تنها 350 میلی‌متر ضخامت دارد، بر عناصر فرمی تسلط می‌یابد و ویژگی سبک بودن معماری بنا را تقویت می‌کند. رابطه فرمی منسجم که با قدرت بسط یافته‌است و خط پویا و مختصر، سایت بزرگ پروژه را به چندین تجربه منظر تقسیم می‌کند. فضای محصور و آرام آتریوم به قلب چشم‌انداز و روح پارک تبدیل می‌گردد.

 

قطعات غیر یکنواخت شفاف شیشه‌ای، به تجارب عملکردی مکان پاسخ می‌دهند. فرآیندها و مصالح مدرن اثربخشی‌ای غنی در نور و سایه را نشان می‌دهند. تطبیق سازه ساختمان و اجزایش، تاکید بر حس بدیع و لطیف فضا دارند. میان بهشت و زمین، می‌توانید از زمین معلق میان نور و سایه لذت ببرید.

 

فضای داخلی

ارتفاع فضای اصلی زیاد است و به گونه‌ای طراحی شده که در ارتفاعی تنظیم شود که برای زندگی در طول فرایند طراحی داخلی فضا راحت باشد. به این ترتیب متد «ساختمان درون ساختمان» نه تنها برای تطبیق ارتفاع به کار گرفته شد، بلکه بعنوان انعکاسی انتزاعی از خط آسمان پیچیده اما جذاب و سیستم چندبعدی حمل ونقل شانگ‌کینگ استفاده شد.

«کوهستان‌ها» اغلب از طریق کاربرد قطعات چندضلعی شامل قطعات هویت در ورودی فضا معرفی شده‌اند؛ گل‌ها در قسمت نمایش پروژه معکوس شده و قطعات را گود کرده‌اند؛ دیوار جداکننده در قسمت گفتگو از نور و قطعات متخلخل استفاده کرده تا وجه «مجازی» کانسپت را نمایش دهد.

از سوی دیگر، «آب‌ها» از طریق کولاژ مصالح با بافت سنگ به رنگ خاکستری در شکل‌های غیرمعمول نشان داده شده‌اند. حس شناور و آزاد آب میز شن موجود در پروژه که در قسمت نمایش قرار گرفته را همچون جزیره‌ای در آب نشان می‌دهد، در حالیکه قطعات فولاد ضد زنگ نقش دانه‌های سنگریزه را دارند و به این ترتیب یک منظر پویا و زیبا شکل می‌گیرد که حامل ویژگی‌های ایستا نیز می‌باشد.

بخش گفتگو دارای دو لایه در بالای فضا در داخل است. با استفاده از قطعات و اجزای چوبی، فضا به روشی جالب توجه به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده‌است. در عین حال، این تقسیمات همچنین بعنوان «پل»هایی استفاده می‌شوند که یک عنصر اساسی در شانگ‌کینگ محسوب می‌شود. این کانسپت پل نه تنها فضا را تقسیم می‌کند، بلکه فضای اصلی بزرگ را در مناسبترین وضع و با ایجاد محیطی آرامش‌بخش به بازدیدکنندگان آن اختصاص می‌دهد،

طراحی تمام فضا بر پایه نور، پویایی و شاعرانگی فضا است.

 

میان سناریوها

این فضا با محدودیت‌ها و همبستگی‌ای که در آن حاکم است، با گسترش نور به همراه تغییرات قوی در آن، و با حالت اثیری و لطافت ملایمی که دارد فضایی باز و عمومی می‌باشد. برای چنین اثر کوچکی در معماری شهری که با زندگی شهری در کوهستان آمیخته می‌شود، ما امیدواریم که یک فضای حفاظت‌شده و از لحاظ فرهنگی غنی را در طول تغییرات زمان و فضا شاهد باشیم؛ این اثر چشم‌اندازها و تصورات زندگی شهری در کوهستان را در تلاقی سنتی و محلیشان در هم می‌آمیزد.

معماری و طراحی داخلی مرکز تجربه زندگی

 

 

 

معماری و طراحی داخلی مرکز تجربه زندگی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily