معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر ساتیا 2 / شرکت معماری Archicentre

معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر ساتیا 2 / شرکت معماری Archicentre

معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر ساتیا 2

معماری : Archicentre

موقعیت: سلانگور، مالزی

زیربنا: 11795 مترمربع

سال پروژه: 2016

این پروژه به نحو استراتژیکی واقع در قطب تجاری شهر ستیا است. این پروژه، فاز دوم مرکز اجتماعات موفقی است که حدود 5 سال پیش ساخته شده‌است.

 

سایت این پروژه در مقابل پارک مرکزی قرار گرفته تا برگزاری رویدادها در فضای باز پارک میسر گردد. یک پلکان بزرگ، ساختمان جدید را مستقیما به میدان پارک مرکزی و آبنما های آن مرتبط می‌سازد. پارکینگ وسیع اتومبیل در کل اطراف مجموعه در دسترس است. یک پیاده‌رو پوشیده، این ساختمان را با تمام ساختمان‌های دیگر شهر ستیا مرتبط می‌سازد.

مرکز شماره 2شهر ستیا (SCC2) شامل 5700 مترمربع سالن آزاد نمایشگاهی و قابل تقسیم به دو سالن بزرگ مجزا است. این سالن با ابعاد 73m X 78m X 9m قابلیت برگزاری ضیافتی 5000 نفره را دارد. این سالن برای حداکثر انعطاف‌پذیری، دارای تقارن است.

 

این پروژه جدید شهر ستیا را به فاز بعدی دگرگونی می‌برد. این شهر نخستین بار در سال 2009 برای توسعه با ساختمان‌های بعدی‌ای ساخته‌شد که به تدریج در پنج سال بعدی به آن افزوده می‌شوند.

کانسپت طراحی برای این مجموعه بزرگ براساس الگوهای بزرگ‌شده و رنگ یک کرم ابریشم بزرگ گرفته شده‌است –سبز پایه، زرد، سفید و مشکی. کرم‌های ابریشم اولین مرحله تغییر شکل در زندگی یک پروانه هستند. این دستخوش پروسه‌ای از دگردیسی است که در انتهای آن پروانه پدید می‌آید. این کانسپت به صورت نازک‌کاری تمام دیوار و سقف ساختمان ظاهر می‌گردد و در طراحی داخلی فضاها نیز تجلی پیدا می‌کند.

این پروژه‌ای سریع بود که ساخت آن تنها نه ماه زمان برد. اولین مراسم در این سالن در نوامبر 2016 برگزار شد.

یک ایوان بزرگ، راهروی ورودی، لابی‌ها و سالن‌های فرعی که بازدیدکنندگان در آن‌ها آماده شده و وارد سالن اصلی می‌شوند را شکل می‌دهد. بازدیدکنندگان از آن‌جا می‌توانند به سالن بزرگ اصلی دست یابند. فضاهای تخلیه بار همگی در پشت مجموعه واقع شده‌اند.

معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر
معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر

سالن‌ها و فضاهای پیش‌ورودی به درستی بواسطه آشپزخانه تهیه غذا، آبدارخانه، و کیوسک‌های غذا و نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفته‌است. سالن اصلی دارای دو لاین خدماتی است که در دو ضلع آن کشیده شده‌اند، بعنوان مسیر خدمات و محل انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند و محور حیاتی خدمات مجموعه را شکل می‌دهند. علاوه بر این اتاق‌هایی برای رویدادهای فضای باز و سایبان‌هایی برای عروسی‌های یا میهمانی‌های باغ در نظر گرفته شده‌است.

ساختمان در اصل مجموعه‌ای از جعبه‌های ساخته شده از بتن آرمه است که به آویز بزرگ و سازه‌ای فولادی متصل گشته‌اند. سازه فولادی پیش‌ساخته است و اتصالات پیچ و مهره‌ای دارد. سیستم سقف یک پوسته دو لایه با پشم سنگ و سیزال است که نه تنها بعنوان عایق صوت و حرارت عمل می‌کند، بلکه در دستیابی به دوره ساخت نیز یاری می‌رساند. قراردادن کف سانکو بعنوان پوشش کف، به کار همزمان بر کف زمین کمک می‌کند.

معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر
معماری و طراحی داخلی مرکز اجتماعات شهر

پوشش سقف و دیوار در چهار رنگ مهیا شده‌است: زرد گوگردی، کله غازی، رنگ شیری و رنگ زغالی برای شبیه‌سازی طرح‌های ارگانیک یک کرم ابریشم در قالب یک مکعب ساده و از طریق یک هندسه مشخص به کار گرفته شده‌اند و در این راه به طور خاص به اثر سه‌بعدی  آن توجه شده‌است. اثر حاصل، یک نمود سرزنده از چیزی است که می‌توانست یک ساختمان بی‌جلوه باشد –و این ثابت می‌کند که بودجه‌های کم می‌تواند با به کارگیری خلاقیت نتایج استثنایی را به ارمغان بیاورد، و انتخاب رنگ معمولا امری آزادانه است.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily