معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

کشور ارمنستان از جنوب با ایران هم مرز است و یکی از کشورهای منتخب گردشگران ایرانی برای مسافرت خارجی در تابستان است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی برای بازدید از این کشور به آن سفر می کنند.

اگر ارمنستان مقصد بعدی شما برای سفر تابستانی است ممکن است بخواهید به جاذبه های معماری این کشور فوق العاده زیبا و تاریخی مذهبی نگاهی بیندازید.

اگر تاریخ و طبیعت در تمام زیبایی های بکر آن در الویت لیست شما برای خواسته های سفرتان قرار دارد ، این مطلب را دنبال کنید. با پویانو 10 جاذبه ی گردشگری کشور ارمنستان را معرفی می کنیم:

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستانرصد خانه کاراهونج (استون هنج ارمنستان!)

این مکان که با نام زوراتس کارِر نیز شناخته می شود در جنوب استان سیونیک ارمنستن واقع است و اعتقاد بر این است که یکی از اولین ساخته های دست بشر است و 3500 سال از استون هنج که ساختاری مگالیتیک مشابه است قدمت بیشتری دارد.

سایت آن ترکیبی است از سنگ های دُلمِن و 233 سنگ منهیر است که هر کدام دو تا سه متر قد و تا 10 تن وزن دارند. در بسیاری از آن ها حفره هایی ایجاد شده است که گمان می رود این مکان برای مشاهدات نجومی تقویمی استفاده می شده است.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستانصومعه تاتو

صومعه ی تاتو نیز در استان سیونیک واقع شده است. این صومعه و ساختمان های مرتبط با آن ، یک کیلومتر بالای لبه ی صخره ای روی گلوگاه رودخانه ای عمیق قرار گرفته است. این صومعه چشم اندازی حیرت برانگیز از تمام محیط اطراف خود دارد. این صومعه زمانی که در سال های 895 تا 906 میلادی ساخته شد ، بخش بزرگی از یک قلعه ی دفاعی را شکل می داد.

با برج های بلند استوانه ای ، پنجره های باریک نزدیک به هم و جداره های ضخیم سنگی در دو طرف و دیوار های بلند در دو سمت دیگر در روزهای اوج خود بیش از 1000 راهبه داشت. امروز به طور قابل توجهی این تعداد کاهش یافته است اما صومعه هنوز هم فعال است. برای رسیدن به قلعه به جای رانندگی در مسیر پر پیچ و خم و باریک یک روش امن و بی استرس وجود دارد. در نزدیکی آن تله کابینی به طول 5.7 کیلومتر تاسیس شده که مرتفع ترین نقطه ی آن 370 متر از زمین فاصله دارد و طولانی ترین تله کابین دو طرفه بدون توقف در جهان محسوب می شود.

 

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

  1. رشته کوه های قفقاز

کوه های قفقاز ، رشته کوه هایی قابل توجه با قله های پوشیده از برف در شمال ارمنستان هستند. بسیاری از بازدید کنندگان پیاده روی سختی را در مسیرهایی که چشم انداز هایی خیره کننده ، هوای تازه ی کوهستانی ارائه می دهد و روستاهای کوچک جالبی وجود دارد که می توان از آن ها عسل محلی و دیگر کالا ها را با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد. اگر هوای تازه و ورزش در طبیعت زیبا ایده آل شما برای گذرندان تعطیلات است ، بعد از این کوه ها ، پر از شگفتی های جدید است که با وجود صخره ها و آثار باستانی و کلیسا علاقه های فرهنگی و تاریخی شما را در طول مسیر حفظ می کند.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
  1. ماتناداران ، موزه ی نسخه های خطی قدیمی

پیش از آنکه اسکرول را بچرخانید و جاذبه ی بعدی را نگاه کنید ، چند لحظه صبر کنید و فکر کنید که همین واژه اسکرول از کجا آمده است؟ این موزه که در پایتخت کشور ارمنستان ، ایروان واقع شده است قطعا جای پیدا کردن آن است! الفبای ارمنی یکی از قدیمی ترین ها در جهان است که توسط مسروب ماشتوتس ایجاد شد و بسیاری از متون کهن و مهم به ارمنی برگردانده شد. امروزه این موزه یکی از مجموعه های واقعا بزرگ جهان از نوشته ها و متون عهد باستان است.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

  1. گارنی

روستا و منطقه ی گارنی ، در 28 کیلومتری جنوب شرق ایروان از دیگر جاذبه های ارمنستان است. امروزه در میان محبوب ترین جاذبه هایی که در این مکان قرار دارد ، معبد هلنی گارنی است که  در سبکی یونانی – رومی ساخته شده بود و موزاییک های زیبایی را در خود جای داده است. از دیگر جاذبه های نزدیک : کلیسای St Astvatsatsin ، کلیسای Mashtots Hayrapet ، کلیسایی مربوط به 4 قرن پیش که امروزه به خرابه ای تبدیل شده است اما هنوز هم معماری خیره کننده ای دارد. حرم اوشاکان ، حرم سنت سارگیس و همچنین حرم ملکه کاتراندین

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستانکاسکاد

با فاصله ای کوتاه از موزه ماتناداران در مرکز ایروان ، این جاذبه ی توریستی فوق العاده وجود دارد، که زیبایی شناسی و معماری مدرن را با زیبایی های برجسته ی طبیعی منطقه ترکیب می کند. کاسکاد ترکیبی از میدانی عمومی و پله های بزرگ است که شما می توانید از طریق پلکان در خارج یا آسانسور در داخل بالا بروید. کل منطقه ی کاسکاد مانند یک نمایشگاه هنری در محیط داخلی و فضای باز است. این بنا که به هزار پله نیز مشهور است ، منظره ی شهر ایروان از بالای پله ها دیدنی است. کافه ها و بارهای مختلف که در این مکان وجود دارد بر جذابیت آن برای جذب توریست افزوده است.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

خور ویراپ

شاید پر بازدیدترین مکان زیارتی در این کشور مذهبی ، صومعه ی خور ویراپ در 8 کیلومتری جنوب مرز ترکیه واقع در منطقه ی آرارات ارمنستان باشد. شهرت زیاد این مکان به ویژه در آن است که پادشاه تیرداد سوم ارمنستان ، گریگور روشنگر را که مسیحیت را در ارمنستان ترویج می داد ، به مدت 13 سال در آن زندانی کرده بود. گریگور که پس از آن سنت گرگوری و معلم دینی پادشاه شد، مسیح باوری را به ارمنستان آورد به طوری که ارمنستان اولین کشور جهان بود که اظهار شد ملت مسیحی دارد.

ساختمان اصلی در سایت ، در ابتدا یک کلیسای کوچک ساخته شده در سال 642 میلادی در منطقه ی kirat virap بود که توسط نرسس سوم برای ادای احترام به سنت گرگوری برپا شد اما بعد ها صومعه توسعه یافت و چندین بار بازسازی شد. یکی از مکان هایی است که حتما باید از آن بازدید کرد ؛ چشم انداز کوه های آرارات از صومعه واقعا دیدنی و جذاب است.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان که قبلا به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از اتحادیه جماهیر سوسیالیستی شوروی با نام میدان لنین (lenin) شناخته می شود. میدان جمهوری در مرکز ایروان در دوران شوروی سابق مجسمه ای بزرگ از لنین در آن بود که هم اکنون از بین رفته است. میدان که حدود 14 هزار متر مربع را پوشش می دهد ، دارای هفت ساختمان بلند در محدوده ی خود است و امروز کنسرت های موسیقی بزرگ در آن برگزار می شود و صفحه نمایش و آب نماهایی در آن نصب شده است که متناسب با ژانرهای مختلف موسیقی تغییر حالت و رنگ می دهند. از این میدان در شب و روز بازدید کنید و تجربه ی متفاوتی خواهید داشت. بدون بازدید از این میدان سفر به ایروان تکمیل نخواهد شد.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

یادمان نسل کشی ارامنه ( موزه قتل عام ارامنه)

این بنای یادبود تلخ به یاد کشته شدگان ارمنی بر فراز دره ای در شهر ایروان در سال 1965 ساخته شد. در این حادثه ، امپراطوری عثمانی بیش از 1.5 میلیون ارامنه ی غیر نظامی را قتل عام و کشتار جمعی کرد. این بنای یادبود شامل یک مناره ی مخروطی بزرگ بتنی و در کنار آن ، در پایین، یادبودی دایره شکل و آتش جاویدان به نشان روح جاویدان ارامنه قرار دارد. هر ساله در 24 ام آوریل هزاران نفر از ارامنه و گردشگران برای ادای احترام به کشتگان در این مکان جمع می شوند. در کنار این بنا ، یک موزه ی کوچک قرار دارد که بیشتر در مورد کشتار جمعی ارامنه توضیح می دهد.

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان
  1. کلیسای گغارت

با توجه به سابقه ی مذهبی کشور ارمنستان ، شاید تعجب آور نباشد که جاذبه ی شماره یک برای بازدید کنندگان یک مکان مذهبی باشد. با این حال کلیسای گغارت نمونه ای عالی از مجموعه صومعه های قرون وسطی است که در داخل صخره های سنگی تراشیده اند. این مکان در راس روستای azat در منطقه ای که به زیبایی های طبیعی مشهور است و توسط صخره های بزرگ احاطه شده است قرار دارد. کل مجموعه ی کلیسا به خوبی حفظ و نگه داری شده است به همین دلیل دیدنی های زیادی برای بازدید وجود دارد.

صومعه در قرن چهار میلادی بر اساس سنت های سنت گریگور بنا شد اما در قرن نهم با حمله ی اعراب پیش از ظهور دوباره ی آن در قرن سیزدهم نابود شد. اما اکنون این بنا به عنوان میراث پایدار به دین و ایمان ارمنی و اعتقادات مردم ایستاده است. کل این منطقه جایی است که سکوت ، انعکاس آرامش و حس تاریخ بی انتها تنها هوا را پر نمی کند بلکه در عمق صخره های سخت‌ ، جایی که این صومعه در آن قرار دارد نفوذ می کند.

منبع: europetravelz

گرداوری در تحریریه پویانو|نبیلو

معماری دیدنی و تاریخی ارمنستان

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

۵ جاذبه گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری یونان

روسیه گردشگری

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید