بررسی 14 مورد معماری داخلی کتابخانه تاریخی

بررسی 14 مورد معماری داخلی کتابخانه تاریخی

معماری داخلی کتابخانه تاریخی ؛ دکوراسیون تمام چوب، جزییات خیره کننده، پنجره های بلند با طراحی های منحصر به فرد و قفسه هایی پر از کتاب های ارزشمند، از المان های کتابخانه های بزرگ و تاریخی است. کتابخانه هایی که بهشت کتابخوان ها و محققان هستند. سقف های بلند که با بالکن هایی کتابخانه را به چند طبقه تقسیم می کند که دسترسی به کتاب ها راحت باشد. در ادامه به بررسی معماری کتابخانه های تاریخی مهمی از قرن هجدهم تا بیستم می پردازیم. کتابخانه هایی که تنها مخازن کتاب نیستند، بلکه از نمونه های حیرت انگیز معماری سبک خود هستند.

سالن مطالعه موزه امپراتوری – آمستردام

بزرگترین کتابخانه عمومی با منابع غنی از کتاب های هنر که فضایی مناسب برای محققان است در هلند واقع شده است. این کتابخانه در ابتدا بخشی از ساختمان موزه امپراتوری بوده است، اما به مرور زمان خود به یک ساختمان مجزا تبدیل شده است. نوع چیدمان کتاب ها بر دیوارهای بسیار بلند این سالن مطالعه که با طراحی راهروهایی قابل دسترسی هستند، یکی از بخش های زیبا و منحصر به فرد در طراحی این کتابخانه است.

کتابخانه دانشگاه ترینیتی – دوبلین ایرلند

این کتابخانه منحصر به فرد در واقع کتابخانه قدیمی ترین دانشگاه ایرلند، دانشگاه ترینیتی است. ساخت این کتابخانه در سال 1712 شروع شده و در سال 1732 پایان یافته است. سقف گنبدی شکل طبقه دوم در زمان بازسازی این ساختمان در سال 1860 به بنا اضافه شده است. اصالت چوب طبیعی که در تمامی قسمت های این کتابخانه از کفپوش گرفته تا دیوارپوش و قفسه های کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، در کنار سقف بلند با معماری اصیل کلاسیک، شکوه و زیبایی بی نظیری به این کتابخانه قدیمی داده است که با گذشت سال ها از آن ذره ای کاسته نشده است.

کتابخانه پارلمان کانادا – کانادا

کتابخانه پارلمان کانادا در سال 1876 ساخته شده است. به دلیل آتش سوزی گسترده ای که در سال 1916 اتفاق افتاد، بخش زیادی از این ساختمان قدیمی از بین رفت و تنها فضای مرکزی آن باقی ماند. هرچند در هنگام بازسازی این بنا تا جایی که امکان داشت به معماری اولیه بنا پایبند ماندند. این کتابخانه با الهام از موزه بریتانیا طراحی و ساخته شده است. سقف طاقی سفید رنگ و کتابخانه هایی با جزییات زیاد و خیره کننده از ویژگی های مهم این کتابخانه است.

کتابخانه صومعه استارو – پراگ

این کتابخانه به عنوان بخشی از صومعه استارو در پراگ تاسیس شد. سالنی با ارتفاع 14 متر و سقفی با نقاشی بی نظیری به سبک فرسکو با ستون های بلند و جزییات بی نظیر، از ویژگی های مهم این کتابخانه است. نقاشی سبک فرسکو با ایجاد یک لایه از گچ روی دیوار آغاز می‌ شود. رنگ جذب گچ و جزیی از دیوار می‌ شود. بنابراین نقاشی که به این صورت کشیده می‌ شود نیز قسمتی از بافت دیوار را تشکیل می‌ دهد. اگر برای اولین بار به یک فرسکو نگاه کنید، شاید این فکر در ذهن شما تداعی شود که این نقاشی در همان زمان ساخت ساختمان ایجاد شده است.

این کتابخانه نه تنها شامل مجموعه بی نظیری از کتاب های کمیاب است، که گنجینه ای از وسایل و تکنیک های چاپ قدیمی را در خود دارد.

کتابخانه دانشگاه واشنگتن – آمریکا

این کتابخانه در سال 1926 و با پایبندی تمام عیار به اصول سبک گوتیک در دانشگاه واشنگتن ساخته شد. این فضای بی نظیر با ابعادی به طول 75 متر و عرض 50 متر شامل یک اتاق مطالعه بزرگ، پنجره های بلند به سبک گوتیک و سقف طاقی شکل است. یکی از ویژگیهای معماری گوتیک ، قوس های نوک تیز است که در طراحی کتابخانه دانشگاه واشنگتن نیز از آن استفاده شده است. استفاده از چوب در طراحی قفسه ها با جزییات فراوان به زیبایی های این کتابخانه گوتیک افزوده است.

کتابخانه ادومنت ابی – اتریش

کتابخانه ادومنت ابی، بزرگترین کتابخانه رهبانی جهان، در سال 1074 ساخته شد. ساختمان سفید رنگ با طلاکاری های بی نظیر و نقاشی های خیره کننده ، بنای بی نظیری از معماران زمان خود را به یادگار گذاشته است. این بنا در سال 1776 دچار آتش سوزی شد اما خوشبختانه خسارت زیادی به آن وارد نشد.

معماری داخلی کتابخانه تاریخی

کتابخانه ریل گبینت ریو دو ژنیرو – پرتغال

این کتابخانه که سالن مطالعه ای تاریک و شاید به نظر غم انگیز دارد، در سال 1837 ساخته شده است. کتابخانه ای شامل 350000 نسخه کتاب که به سبک پرتغالی طراحی شده است. از منحنی های معماری و قوس ها در فضاهای داخلی سالن استفاده شده است و برای دیوارها طرحی ساده و بدون منحنی در نظر گرفته شده است. این کار برای استفاده حداکثری از فضای دیوارها برای قفسه کتاب ها انجام شده است.

معماری داخلی کتابخانه تاریخی

کتابخانه کنگره حقوق ایالت آیووا – آمریکا

نرده های سفید با جزییات خیره کننده که برای پله ها و طبقات این کتابخانه طراحی شده است، کتابخانه کنگره حقوق ایالت آیووا را به یککتابخانه منحصر به فرد تبدیل کرده است. پلکان مارپیچ این کتابخانه دسترسی به طبقات بالاتر را فراهم کرده است و در عین حال فضای کمی را اشغال کرده است. این کتابخانه، یک کتابخانه تخصصی است که شامل کتاب های کاملی در حوزه قانون و حقوق می باشد.

کتابخانه کتاب های کمیاب توماس فیشر دانشگاه تورنتو – کانادا

کتابخانه توماس فیشر، بزرگ ترین کتابخانه ی کتب خطی و کمیاب در کانادا است. سقف تیره رنگ سالن با طرح های راه راه فضای این کتابخانه را بزرگ تر و طولانی تر نشان می دهد. نوع نورپردازی کتابخانه به گونه ای طراحی شده که در عین حال که فضا را روشن می کند، آسیبی به کتاب های قدیمی و خطی نمی رساند.

کتابخانه چورج پی بادی  بالتیمور – آمریکا

این کتابخانه یکی از زیباترین کتابخانه های آمریکا به شمار می رود. این کتابخانه در سال 1878 افتتاح شده است. کتابخانه ای با پنج طبقه و بالکن هایی که به نرده های فلزی دست ساز مزین شده اند. ترکیب ستون های سنگی با نرده های سفید رنگ فلزی فضای زیبا و چشمگیری را به این کتابخانه بخشیده است.

معماری داخلی کتابخانه تاریخی

سالن مطالعه موزه بریتانیا – انگلستان

در قلب موزه بریتانیا، سالن مطالعه بی نظیری در سال 1857 ساخته شد. این بنا به توجه به امکانات و تکنولوژی های قرن نوزدهم یک شاهکار تمام عیار به حساب می آید. این سالن مطالعه سقفی گنبدی شکل دارد که از معماری رم باستان الهام گرفته شده است. اگر چه این بنا در سال 2000 بازسازی و مرمت شد، اما رنگ سفید سقف و طلاکاری های آن به همان شکل اولیه حفظ و نگه داری شده است.

معماری داخلی کتابخانه تاریخی

کتابخانه صومعه سنت گال – سوییس

کتابخانه صومعه سنت گال سوییس به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های دنیا شناخته شده است. سقف گنبدی شکل با نقاشی های باستانی، قفسه های چوبی و بالکن های چوبی منحصر به فردی که در طبقه دوم این کتابخانه قرار گرفته است، از ویژگی های بارز این کتابخانه می باشد.

کتابخانه عمومی اسکاتلند – اسکاتلند

ساختمان مدور کتابخانه عمومی اسکاتلند توسط  معمار گونار آسپلوند در سال 1932 ساخته شد و هنوز هم به عنوان یکی از ساختمان های مهم اسکاتلند به شمار می رود. ساختمانی استوانه ای شکل سه طبقه که شامل گنجینه عظیمی از کتاب های ارزشمند است. استفاده از چوب به عنوان کفپوش و دیوارپوش اصالت زیبایی به این ساختمان بخشیده است. سالن هایی دیگری نیز در این ساختمان وجود دارد که با راهروهای سفید رنگی از سالن اصلی جدا می شود.

معماری داخلی کتابخانه تاریخی
معماری داخلی کتابخانه تاریخی

کتابخانه هندلینگ – هلند

این کتابخانه قدیمی در واقع بخشی از کاخ نمایندگان پارلمان هلند است. گنبد شیشه ای سقف این کتابخانه طوری طراحی شده است که در طول روز نور کافی را به هر چهار طبقه این کتابخانه برساند. این کتابخانه در قرن نوزدهم ساخته شده است و به منظور جلوگیری از آتش سوزی بر اثر مواد آتش زایی مانند شمع یا گاز چراغ، از هیچ وسیله ای برای روشنایی آن استفاده نشده است و نور این کتابخانه تنها از طریق سقف شیشه ای گنبدی شکل آن تامین می شود.

 

 

برگرفته از : weburbanist