معماری داخلی خانه در آکلادیس / شرکت معماری Lydia Xynogala

معماری داخلی خانه در آکلادیس / شرکت معماری Lydia Xynogala

معماری داخلی خانه در آکلادیس

معمار: Lydia Xynogala

موقعیت: اسکیاتوس، یونان

زیربنا: 200 مترمربع

سال: 2016

این خانه که در سایتی شیبدار و مثلثی شکل در کنار دریا قرار دارد، به صورت مجموعه‌ای از اتاق‌های موازی و متصل به هم درک می‌شود. این اتاق‌ها توسط دیوارهای حائل ایجاد شده‌اند، ویژگی‌ای که در منظر مدیترانه‌ای بسیار رایج است.

هر اتاق به تبعیت از توپوگرافی در ارتفاعی متفاوت جای گرفته و ایفا کننده یک نقش مخصوص است. دسترسی به حجم ورودی واقع در بلندترین سطح سایت است. یک راه‌پله، شیب منتهی به خانه را پوشش می‌دهد. موقعیت این ورودی، اولین تجربه فرد از فضای داخلی خانه را شکل می‌دهد، که دارای یک چشم‌انداز رو به دریا است.

 

فضاهای جمعی خانه در مرکز آن واقع اند و اتاق مستر و اتاق‌های میهمان در دو سوی آن قرار دارند. هر فضا متمرکز بر یک بازشوی بزرگ رو به جنوب و با در نظر داشتن دریا می‌باشد. این ویژگی با یک پنجره کوچک‌تر رو به جنوب تکمیل می‌شود، که چشم‌اندازی به سمت زمین شیبدار دارد. این بازشوها علاوه بر چشم‌اندار، تهویه متقاطع و پربازده هوا را برای تمام اتاق‌ها تامین می‌کنند.

 

حجم‌ها به گونه‌ای کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که با وجود مجاور بودن احجام، هر تراس رو به خارج، دارای حریم خصوصی است و هیچ دیدی از یک تراس به تراس دیگر وجود ندارد.

 

درب‌های کشویی در میان دیوارهای دولایه، مسیر را از فضای به فضای بعد علامت‌دار می‌کنند. مفهوم یک «برش» در میان دیوارهای صلب با مرمر خاکستری آستانه‌ها مورد تاکید قرار گرفته‌است. دیوارها از بتن توپر ساخته شده‌اند و دارای ظرفیت گرمایی بالایی هستند.

معماری داخلی خانه در آکلادیس

 

نماهای شرقی و غربی‌ای که رو به جاده و ساختمان‌های همسایه دارند، هیچ بازشویی ندارند و به این ترتیب فضای داخلی را از گرمای خورشید محفوظ نگه می‌دارند. این ویژگی باعث خلق ترکیب‌بندی از ساختمان می‌شود که در آن خصوصی بودن فضاهای داخلی حفظ می‌شود و در عین حال حداکثر چشم‌انداز ممکن به سوی دریا مهیا می‌گردد.

 

در فضاهای داخلی در محل‌ دیوارهای مجاور مبلمان توکار و فضاهای ذخیره به کار افزوده می‌گردد؛ در میان آن‌ها میزها، سینک دستشویی و محل نصب تابلوهای هنری قرار دارد.

 

کانسپت «تراکم»، یک مولد فرم و منشاء انتخاب مصالح بود. اجتماع حجم‌ها، تراکم در دیوارهای خام بتنی، در کف سرامیک سیمانی و در سقف‌هایی که با ماسه و گیاهان پر شدند.

 

مصالح استفاده شده در پروژه، در خانه‌های قدیمی‌تر یونان بسیار رایج هستند، مانند کف‎‌های موزاییک سیمانی، که همچون مرمر و گچ‌کاری در تمام فضای داخلی و خارج خانه حضور دارد، اما در فضاها، فرم‌ها و ترکیب‌هایی استفاده شده که چندان رایج نیست.

 

 

 

معماری داخلی خانه در آکلادیس

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily