معماری داخلی اسکاندیناویایی و بلاروسی با تلفیق ویژگی های یکدیگر در خانه ویلایی / Zrobym Architects

معماری داخلی اسکاندیناویایی و بلاروسی با تلفیق ویژگی های یکدیگر در خانه ویلایی / Zrobym Architects

معماری داخلی اسکاندیناویایی و بلاروسی ؛ در فضاهای داخلی این خانه تابستانی در نزدیکی یک روستای بلاروسی به نام روبیچی، فضای دنج و راحت کلبه‌های اسکاندیناویایی تکرار شده‌است. فضای داخلی این خانه تمام با چوب‌ درختان سرو و کاج پوشانده شده‌است. گروه معماری زروبیم که دفتر آن در شهر مینسک در نزدیکی پروژه قرار دارد، این خانه تابستانی را (که به نام داچا نیز معروف است) بعنوان ویلایی آرام و دنج برای مادر کارفرما طراحی نموده‌است.

این خانه در منطقه‌ای مسکونی در ساحل دریاچه مصنوعی دوبروسکاج واقع شده و بعنوان خانه‌ای ساده و گرم با متراژ تنها 68 مترمربع طراحی شده‌است.

معماران این پروژه را این گونه توصیف نمودند: «برای تحقق تمام خواسته‌های مشتری در مورد خانه‌اش، ما فضایی کوچک و دنج را در قالب طراحی یک کلبه گنجاندیم تا برای زندگی فردی با سن بالا مناسب و راحت باشد.»

این خانه بالای سطح زمین و روی یک تخته‌سنگ مجزا واقع شده و دارای سقف شیبداری با پیش‌آمدگی‌ای بزرگ است که با صفحات آلومینیومی با درزهای مشهود پوشانده شده‌است.

نمای ساختمان با ترکیبی از کاج و سرو اسکاندیناویایی پوشانده شده‌است و دلیل این انتخاب عطر خوش این چوب‌ها است. بعضی از این لایه‌های چوبی برای تطبیق با شیب سقف، زاویه گرفته‌اند و به این ترتیب جزییاتی پویاتر به نمای ساختمان بخشیده‌اند.

پنجره‌های بزرگی که در دو نما از چهار نمای ساختمان تعبیه شده‌اند متضمن ورود مقدار زیادی از نور طبیعی روز به فضای داخلی هستند و در عین حال، مناظر زیبای اطراف را برای تماشای ساکنین خانه قاب می‌گیرند.

بطور خاص، بازشوهایی که دارای ارتفاعی به اندازه دو طبقه بوده و در بالا دارای زاویه شکسته هستند، رو به درخت سیبی باز می‌گردند که در مقابل تراسی جلوزده در جلوی ساختمان رشد کرده و ارتفاع گرفته‌است.

سایر نماهای ساختمان فاقد پنجره هستند چرا که رو به یک جاده و ساختمان‌های همسایگی قرار دارند. ورودی خانه در پایین پیش‌آمدگی‌های بلند سقف در یکی از دو سمت تعبیه شده‌است.

در داخل ساختمان ظاهر یک کلبه کلاسیک و حال‌وهوای آن با استفاده از پوشش وسیع چوبی دیوارها، تیرهای چوبی نمایان در سقف و جزییاتی همچون بخاری چوب‌سوز، ایجاد شده‌است.

معماری داخلی اسکاندیناویایی و بلاروسیاستودیو ایده طراحی این خانه را چنین وصف می‌کند: «یک بازگشت به فرم‌های سنتی ساختار خانه و بازتاب خانه سازی کلاسیک بلاروسی به سبکی مدرن، ایده اصلی‌ای بود که حین طراحی این خانه مد نظر داشتیم.»

«ریاضت اسکاندیناویایی و هویت بلاروسی در این پروژه مشاهده ‌می‌شود و این دو در کنار یکدیگر یک تصویر منحصربفرد را شکل می‌دهند.»

سطوح سفید بکار رفته در کف آشپزخانه، کابینت‌ها و میز غذاخوری، با چوب بکار رفته در مابقی فضا تضاد برقرار می‌کند و روشنی فضا افزایش می‌یابد.

بر روی یکی از دیوارها، روکش‌های نواری چوبی دیوار در زاویه‌ای متفاوت نصب شده‌اند تا دیواری متمایز خلق شود و بعنوان دیوار اصلی فضا شناخته‌شود. همین تکنیک در دیوار بالای تخت‌خواب در اتاق ‌خواب نیز اجرا شده‌است.

طبقه همکف علاوه بر سالنی با پلان آزاد، آشپزخانه و بخش غذاخوری، یک سرویس با کاشی‌های گرافیکی سیاه و سفید و یک اتاق مستر را نیز در خود جای داده‌است.

پلکانی از سالن پایین به قسمتی در فضای زیر شیروانی ختم می‌شود. این فضا می‌تواند بعنوان محل مطالعه یا یک اتاق‌ خواب اضافه مورد استفاده قرار گیرد.

این اتاق از یک سمت باز بوده و با نرده‌ای شیشه‌ای رو به فضای نشیمن اشراف دارد. یک درب در سوی مخالف نرده‌ها قرار دارد و این اتاق را با یک اتاق خواب دیگردر پشت ساختمان متصل می‌سازد.

 

 

 

معماری داخلی اسکاندیناویایی و بلاروسی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منیع: dezeen