معماری خانه سالمندان کارول اورزوا (Carol Urzua)| مهندسین مشاور لیرا

معماری خانه سالمندان کارول اورزوا (Carol Urzua)| مهندسین مشاور لیرا

معماری خانه سالمندان
معماری خانه سالمندان

نوشته معمار پروژه : این ساختمان در خیابان سانتا رزا در دو طبقه ساخته شده است و دارای مساحت ۲۰۰۰ مترمربع است. این مجموعه فاقد زیرزمین است و به فعالیت‌هایی که مختص سالمندان در این منطقه است اختصاص دارد.

2
معماران: مهندسین مشاور لیرا

مکان پروژه: سانتا روزا، سانتیاگو، شیلی

مساحت: ۲۳۷۳ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۰۸

3 4 5

کاربری اصلی این ساختمان درمانی است و به طور خلاصه شامل سالن‌های چند منظوره، یک کافه، و یک سالن ورزشی است.

طراحی خانه سالمندان

حیاط

گردشگاه بزرگی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده است که بوسیله گروهی از درختان چنار موجود در آن احاطه شده است. علاوه بر این پنج درخت جدید به منظور یکپارچه سازی محوطه ساختمان جدید در آن گنجانده شده است.

طراحی خانه سالمندان
طراحی خانه سالمندان

6 7 8

نما از سمت خیابان

نمای اصلی ساختمان که در خیابان سانتا رزا قرار دارد، دارای طولی برابر ۸۰ متر است. محل‌هایی برای نشستن در طولی حدود ۱۰ متر در پشت حصارهای این ساختمان و در محدوده مالکیت فعلی آن قرار دارند. به دلیل محدودیت‌های طراحی مربوط به توسعه آینده این خیابان این امر اجتناب ناپذیر است. این موقعیت منجر به حفظ درختان موجود در قسمت ورودی ساختمان نیز شده است.

طراحی خانه سالمندان
طراحی خانه سالمندان

10

طراحی خانه سالمندان طراحی نمای این ساختمان با هدف جلوگیری از دید ساختمان‌هایی که دارای تراس باریک در کنار این ساختمان هستند، انجام گرفته است. اجرای صحیح این کار مستلزم شناسایی کاربری قسمت‌های مختلف ساختمان‌های مجاور است که ممکن است به فضاهای داخل این محوطه دید داشته باشند. این نما و ساختمان دوطبقه، درای ازاره‌ای افقی و سایه بانی در قسمت ورودی است که آن را به شکلی واضح نمایان میسازد و کتیبه‌ای در قسمت بالایی آن قرار گرفته است. پوشش این ساختمان از مدول‌های ۹۵ سانتی متری ساخته شده است که به طور متناوب دارای روکش فلزی و یا پنجره هستند، تا سرعت تغییر رنگ‌های استفاده شده در آنه با رنگ‌های متغیر در نمای ساختمان قدیمی هماهنگ باشد.

طراحی خانه سالمندان رنگ‌های استفاده شده در نما از رنگ‌های نمای ساختمان‌های موجود در اطراف این ناحیه گرفته شده اند. الگویی که در آن از رنگ‌های زرد، خاکستری، و سفید استفاده شده است که به طور متناوب از مدول‌های سفید و سفید-رنگی در جداره‌ها به کار رفته است تا نور وارد فضای داخلی ساختمان شود. همچنین از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی در نمای ورودی استفاده شده است( برای دیوارها و سایه بان)، از این رنگ در فضاهای داخلی نیز استفاده شده است.

طراحی خانه سالمندان
طراحی خانه سالمندان

ظاهر مصالح و نحوه انتخاب آن‌ها، نشان دهنده‌ی توجه به استانداردهای موجود است که در ساختمان‌های مجاور نیز رعایت شده اند و کمک می‌کند تا مکان با کیفیتی برای ساختمان‌های مجاور نیز ساخته شود.

فضاهای داخلی

نور فضاهای عمومی که مختص رفت و آمد هستند، با نور طبیعی تامین شده است. در این مجموعه فضاهایی با ارتفاع دو طبقه وجود دارند که کیفیت فضایی را خلق می‌کنند که بهبود روحیه سالمندانی که در این فضا زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.

محل اصلی رفت و آمد افراد در این ساختمان عمود بر جهت خیابان اصلی است که در بخش انتهایی ساختمان به سالن ورزش متصل می‌شود. دو طبقه این ساختمان بوسیله یک راه پله و رمپ به یکدیگر متصل می‌شوند که در سمت حیاط داخلی قرار دارند که درختان چنار در آن وجود دارند. بنابراین فضای اصلی ساختمان هستند

رمپ موجود فضاهایی با دوبرابر ارتفاع معمول ایجاد می‌کند و آن‌ها را به شکل عمودی به یکدیگر متصل می‌کند که منجر به امتداد فضایی مناسبی در محل اصلی رفت و آمد سالمندان خواهد شد. علاوه بر این به کمک رمپ‌ها تعدادی فضای مخصوص سکونت شکل است و در این مسیر قرار دارد.

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|علمی