معماری ایستگاه قطار مسیر U5 / شرکت معماری Just/Burgeff Architekten

معماری ایستگاه قطار مسیر U5 / شرکت معماری Just/Burgeff Architekten

معماری ایستگاه قطار مسیر U5 داخل شهری

معمار: Just/Burgeff Architekten

موقعیت: فرانکفورت، آلمان

سال: 2016

سرویس شلوغ قطار بین مرکز شهر فرانکفورت و منطقه پرانگشهایم در حال به روزرسانی برای یک دسترسی مستقیم است. طراحی شرکت معماری Just/Burgeff برای ایستگاه گلابرگستراس در خط U5 از دل یک مسابقه طراحی و ساخت  که توسط VGF، شرکت حمل و نقل عمومی فرانکفورت برگزار شده بود، بیرون آمد. با آگاهی بر وضعیت شهری خاص این ایستگاه، ایده‌ای پرورش یافت که فراتر از یک سکو و سقف ساده برای مسافرین می‌رود.

 

در این ایستگاه که از لحاظ عملکردی از سواره‌رو جدا است، سکوها –سکوهای ورود و خروج قطار- مستقیم رو به محیط گشوده می‌شوند: پله‌ها و رمپ‌ها از مرزهای باریک سکو گشوده می‌شوند تا یک منظر شهری خلق کنند و به حرکات مسافرین، پیاده‌ها و ساکنین محلی پویایی و هارمونی ببخشند. در همین راستا، سکوها با لایه‌بندی نامحسوسی که دارند تا سطح پیاده‌رو امتداد می‌یابند؛ فضاهای سبز و یک سیستم لمسی نمایش مسیر کیفیت تجربه کاربر را افزایش می‌دهند.گذار و تحول کنترل نشده در سایبان‌های باریک و کشیده‌ای که بر فراز مسافرین قرار دارد به اوج خود می‌رسد.

در تعامل با تا های مثلثی پوشش خارجی ورقه فولادپوش، قاب‌های فولادی همچون دو قیف به نظر می‌رسند که همچون عصا برخواسته‌اند. سطوح تا خورده سقف آب باران را به داخل ستون‌ها هدایت می‌کنند، یک پنل از جنس شیشه ایمنی در پشت صندلی‌ها حفاظت‌ بیشتری را از مسافرین در برابر عناصر گوناگون تامین می‌کند.

این مصالح‌زدایی در برابر تصور رایج از یک سرپناه با جلو و پشت برمی‌خیزد و در عوض عملکردش را با یک حضور مجسمه‌وار تکمیل می‌کند که هم دارای هویت و هم دارای میدان دید بالا است.

این مبلمان شهری متمایز و جدید تبدیل به قسمتی از یک فضای عمومی جدید تبدیل می‌شود که از همه وجوه قابل دسترسی است – ایستگاه، پیاده‌روها و محیط بلاواسطه اطراف تبدیل به یک هویت می‌شود.

معماری ایستگاه قطار مسیر U5

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily