9 تا از میانبرها و روش‌های کاربردی طراحان و معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

9 تا از میانبرها و روش‌های کاربردی طراحان و معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون ؛ این ترفندهای حرفه ای گلچین شده را برای استایل دادن یا تغییر دکوراسیون سریع به کار ببندید. هر طراح داخلی برای خودش چند ترفند دم دستی دارد. امروز من دوست دارم بهترین ترفندها و میانبرهایی که برای نتایج و تاثیر سریع در طراحی هایم استفاده می‌کنم را با شما به اشتراک بگذارم.

1- گیاهی در یک گوشه

برخی از کارشناسان طراحی به شما می‌گویند که قرار دادن یک گیاه در گوشه ای خالی اصلا درست نیست و وجود گوشه ای خالی دلالت بر این دارد که شما در وهله اول چیدمان یا طرح کلی دکوراسیون خود را به درستی برنامه ریزی نکرده اید. اما من دریافته ام که گیاهان اغلب هنگام طراحی داخلی اتاق‌ها از قلم انداخته می ‌شوند. بنابراین من می‌گویم که اگر هر زمان فضایی خالی برای یک گیاه سبز و زنده داشتید از فرصت داشتن یکی از آن‌ها مضایقه نکنید.

ترفند این که مطمئن شوید گیاه گوشه شما یک ویژگی عمدی و میانبر طراحی به نظر نمی‌رسد این است که به دنبال گیاهی بزرگ با برگ های کافی باشید تا جلوه آن را در برابر دیگر مبلمان تان حفظ کنید.

برای دریافت نتایج بهتر، گلدانی ساده اما بزرگ انتخاب کنید مانند یک گلدان خاک رسی یا سبد حصیربافی و در آن گیاهی که نیاز به مراقبت کم داشته باشد و حداقل ارتفاع 90 تا 120 سانتی متر بلندی داشته باشد همانند این درختچه انجیر قرار دهید. بدین ترتیب گیاه از نظر بصری به طور کامل فضای دیوار و کف را پر می‌کند و دیگر خالی بودن گوشه به چشم نمی آید.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

2- پشته ای از کتاب ها

گذشته از لذت و تفریخ مغزی، دم دست داشتن کتاب های جذاب می‌تواند ابزاری برای اصلاح کردن معضلات کوچک و بی‌پایان طراحی دکوراسیون باشد. آیا گلدان یا مجسمه ای دارید که زیادی کوچک و کوتاه به نظر می‌رسد؟ آن را روی یک یا دو کتاب قرار دهید، آن گاه می‌بینید که به شئی با ارزش و در خور توجه بر روی یک پایه کتابی تبدیل می‌شود. آیا چراغ خواب روی میز پاتختی شما کوتاه تر از دیگر لوازم دکوری است؟ از چند کتاب استفاده کنید تا ارتفاع آن را در حد نیاز بالا بیاورید و به یک تقارن کامل دست بیابید.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

هر جایی که شلفی خالی یا ویترینی با ظاهر کسل کننده دارید که می‌توانید در آن چند لوازم دکوری دیگر اضافه کنید به سادگی یک یا دو کتاب قطور را در آن بگذارید، آن گاه گزینه های بی پایانی برای دکوراسیون چیدن همانند یک طراح حرفه ای پیدا می‌کنید.

نکته: برای نمایش  و جلوه خنثی تر، جلد پرنقش و نگاه کتاب ها را دربیاورید و تنها جلد ساده آن را در معرض نمایش قرار دهید.

3- مبلمان شفاف برای دکوراسیون معاصر

آیا فضایی با زیبایی مظاهر کلاسیک دارید ولی کمی سنتی به نظر می‌رسد؟ یک راه حل، آوردن چند وسیله شفاف است. محیط مرئی و شفاف جلوه ای مدرن دارد اما شفاف بودن آن باعث می‌شود که با دیگر لوازم اطراف به خوبی ترکیب شود. بنابراین در پایان جلوه زیادی التقاطی نخواهد داشت.

سعی کنید از لوازم شفافی چون صندلی های لاستیکی، شلف های لوازم هنری، شیدهای بزرگ چراغ ها یا پایه لامپ ها یا صرفا چند گلدان شیشه ای که درون آن یک شاخه گل یا گاهی هم هیچ چیز نیست استفاده کنید.

نکته: شیشه و پلاستیک های شفاف را با هم ترکیب کنید تا پلی میان متریال‌های با تکنولوژی بالا و پایین برقرار کنید و این هیچ گاه اشتباه نیست که اندکی تن چوبی به عنوان یک مکمل خوب در کنار آن‌ها اضافه کنید.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

4- رنگ امضا

چرا طراحانی مانند من یک امضای رنگی ویژه برای خودشان دارند؟ منطق آن ساده است. رنگ ها همیشه اندکی متفاوت هستند بین آن چه روی کاغذ و روی دیوار هستند، بنابراین موقعی که یک رنگ خوب پیدا کردید که واقعا آن را در زندگی واقعی خود دوست دارید هیچ دلیلی وجود ندارد که بارها و بارها از آن استفاده نکنید. من یکی از رنگ های مورد علاقه خودم یعنی خاکستری کلاسیک بنجامین مور را در عکس این فضا و بعدی استفاده کرده‌ام که نتایج آن کاملا متفاوت است اما هر دو زیبا می‌باشند.

گذشته از تضمین دریافت نتایج عالی در هر زمان، استفاده از رنگ امضا می‌تواند برای برقراری انسجام در سرتاسر فضای خانه بین فضاهای مختلف آن ارتباط برقرار کند. برخلاف آن چه از رسانه‌های مربوطه شنیده اید هر اتاق خانه نیاز نیست تم جداگانه‌ای داشته باشد. اگر رنگی را دیده اید که دوست دارید آن را در فضای خود به کار ببرید دست به کار شوید و آن را تکرار کنید.

نکته: هر جا که امکانش بود کفپوش یکسانی را تکرار کنید تا مطمئن شوید دیوارها و کفپوش ها همیشه به همان شیوه هماهنگ خواهند ماند. این کار جابه جایی مبلمان ها بین اتاق ها را ساده می‌کند و باعث انعطاف پذیری جلوه فضای شما می شود.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

5- آثار هنری خارج از مرکز دیوار

آیا یک قاب عکس یادگاری دارید که روی دیوار زیادی کوچک به نظر می‌رسد؟ هر کسی می‌تواند یک اثر هنری یا قاب عکس با سایز مناسب را در وسط دیوار بالای مبلمان یا بالای تخت نصب کند اما اگر قاب عکسی مورد علاقه شما ابعاد مناسبی ندارد می‌توانید آن را در خارج از مرکز و در یک طرف و در ارتفاعی اندک پایین تر نصب کنید تا جلوه ای نامتقارن خاص و هنری زیبایی پدید بیاید.

استراتژی مشابهی روی یک شلف یا طاقچه شومینه یا روی میز به کار می‌آید. فقط باید حواستان باشد که قاب عکس را در یک سمت و در ارتفاع پایین نصب کنید و اجازه دهید سایر اجزا جلوه ای از قریحه زینت بخشی باشند.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

نکته: مطمئن شوید که به جای اشغال کردن فضا با اشیاء پر کننده ای که صرفا به خاطر ایجاد گالری نمایشی مد روز آن ها را دوست دارید از لوازم دکوری معنی دار و موثر استفاده می‌کنید.

6- پنهان کردن لوازم مربوط به تکنولوژی

طراحان دوست دارند تلویزیون ها و کامپیوترها را در کامپیوترها و کمدها مخفی کنند مخصوصا در چیدمان های سنتی تر که این برای کسی که تلویزیون صفحه تخت دارد و می‌خواهد آن را در معرض نمایش بگذارد کمی احمقانه به نظر می‌رسد.

توجه: در این عصر مدرن، تکنولوژی آنقدر سریع تغییر می‌کند که چیزی که امروز جدید و ضروری است فردا دمده و ناکارآمد می‌شود. اما چیزی که دستخوش تغییر نمی‌شود زیبایی دیگر قطعات کلاسیک در یک اتاق است.

به عنوان رویکردی مدرن، دیوار رسانه خود که ممکن است شامل تلویزیون و نیز برخی از ابزارهای دیگر باشد را به بخشی برای به نمایش گذاشتن لوازم دکوری تبدیل کنید و جعبه های مربوط به لوازم تکنولوژی را در کابینت ها یا روی شلف های باز در میان لوازم هنری، شمع ها و یادگاری ها قرار دهید. این باعث می‌شود که مکانی داشته باشید که به عنوان کانون توجه جذابی برای اتاق عمل می‌کند چه تلویزیون روشن باشد یا نباشد.

نکته: از یک فرستنده بی سیم تلویزیون برای فرستادن سیگنال ها از جعبه سیم هایی که درون کابینت نزدیک خروجی سیم قرار داده اید استفاده کنید تا دور تلویزیون تان با سیم های زیاد بی‌نظم و به هم ریخته به نظر نرسد.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

7- انداختن یک روانداز

یک روانداز پرزرق و برق چاشنی لذیذی برای یک طراحی محسوب می‌شود که به اتاق حسی از زندگی، ظرافت و زیبایی خودمانی و اندکی بافت و رنگ می‌دهد. من از طرفداران سرسخت ملاحفه های کتانی سفید هستم. اما انداختن یک روانداز در پایین تخت در صبح فضای دعوت کننده ای ایجاد می‌کند که موقعی که می خواهید در شب برای خوابیدن بروید این حس را درک می‌کنید.

با این رواندازها فضا را زیادی شلوغ نکنید. بعد از همه، این رو اندازها را از آن جایی که پرتاب می‌کنید و لبه ها و سطح آن را صاف نمی کنید چین هایی که روی آن ایجاد می‌شود برای فضایی که مملو از خطوط صاف و مستقیم است نرمی و لطافت مورد نیاز را فراهم می‌کند.

نکته: روی تهیه رواندازهای درجه یک با الیاف طبیعی و در رنگ های لوکس و جنس لطیف هزینه کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود آن را در اتاق ها و سبک های مختلف استفاده کنید.

8- الگوهای سیاه و سفید

چه فضایی شلوغ و پر از لوازم دراماتیک یا یک پالت رنگی خنثی داشته باشید که نیاز به اندکی پویایی و جذابیت داشته باشد، نقش و نگار و الگوهای سیاه و سفید ضمیمه ای تقریبا تضمین شده هستند. آن ها همیشه مد روز به نظر می‌رسند و جلوه خود را حفظ می‌کنند بدون این که زیادی خیره کننده باشند و آنقدر رنگ های خنثایی هستند که حتی با نامنظم ترین پالت های رنگی نیز در رقابت نخواهند بود.

هر مبل یا روتختی را می‌توان با بالشت های سیاه و سفید زیباتر کرد. چند اثر هنری یک نواخت اضافه کنید آنگاه به جلوه ای دست می‌یابید که هر در زمان پیچیده و مدرن است.

نکته: نوارهای ساده 1 تا 2 اینچی سیاه و سفید کلاسیک ترین ترکیب این دو رنگ هستند و برای ترکیب کردن دیگر الگوها و پارچه های تک رنگ به عنوان رنگ های تاکیدی عالی هستند.

معماران داخلی در طراحی دکوراسیون
معماران داخلی در طراحی دکوراسیون

9- گردآوری در گذر زمان

آخرین میانبر طراحی امروز این است که در طراحی فضای خود شتاب زده عمل نکنید و به جای آن اجازه دهید مبلمان و لوازم مناسب خود را با گذشت زمان پیدا کنید. مشتریان اغلب می‌خواهند که فضای شان سریعا تکمیل شود اما اگر طراحی اندکی زمان اضافه برای تصمیم گیری بخواهد، انتظار نابه جایی نیست. برای واقعا درک کردن این که چطور اشیاء در کنار هم کار می‌کنند گاهی لازم است که آن ها را در فضا وارد کنید و حتی برای مدتی فضا را به همان شکل نگاه دارید تا متوجه اشکالات آن شوید. بیشتر وقت گذاشتن باعث جلوگیری از دست یابی به جلوه ای کاملا هماهنگ و یکنواخت نیز می‌شود. گردآوری لوازم در همان زمانی که در خانه زندگی می‌کنید باعث می شود وسایلی را انتخاب کنید که خیلی مناسب و هماهنگ نیستند اما ماهیت و ویژگی خوبی به فضا می دهند.

نکته: بدانید که چه موقع می‌خواهید کلکسیون خود را تغییر دهید. اگر کشو یا کابینتی را به ذخیره کردن اکسسوری ها و لوازم دکوری اختصاص داده باشید می‌توانید کلکسیون خود را بدون نیاز به نشان دادن همه قطعات مورد علاقه در یک زمان به نمایش بگذارید. بدین صورت که بخشی از آن ها را در زمانی و بخش دیگری را در زمان بعد در معرض نمایش قرار دهید. اگر از چیزی در مدت یک سال استفاده نکرده اید آن را دور بیندازید. این راز شماره 1 داشتن خانه ای شاد و زیباست.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz