معرفی سبک ژاپنی در طراحی دکوراسیون منزل

معرفی سبک ژاپنی در طراحی دکوراسیون منزل

معرفی سبک ژاپنی طراحی داخلی به سبک ژاپنی، آرامش بخش و خالص است و بیانگر آداب و رسوب باستانی مردم شرق می‌باشد.

دکوراسیون به سبک ژاپنی ریشه در سنت‌هایی دارد که هزاران سال وجود داشته‌اند. این سبک با مجموعه اصولی از نمادها و باورهای ماندگار، هارمونی و تعادل ایده آل را تقویت کرده و ارزش زیادی روی زیبایی طبیعت جهان قائل است.

ویژگی سبک ژاپنی: سبک ژاپنی منتقل کننده حسی از خلوص و آرامشی است که مانند مرهمی برای زندگی‌های امروزی آشفته ما عمل می‌کند. این سبک همیشه اندکی اسرارآمیز و عجیب و در عین حال آرامش بخش است.

شما این سبک را دوست دارید اگر…یک بشقاب رشته فرنگی نودل را به جای یک کاسه پاستای فتوچینی ترجیح می‌دهید. شامپوی شما بوی شکوفه ی گیلاس می‌دهد. به آهنگ شرشر و ریزش آب برای آرامش گرفتن هنگام خواب متوسل می‌شوید. دوست دارید عناصر طبیعی بیشتری وارد منزل خود کنید.

 

راز اول سبک ژاپنی: آرامش

اگر یک کلمه وجود داشته باشد که سبک ژاپنی را خلاصه کند آن کلمه «ذن» است که آن یک مکتب ژاپنی است که روی مدیتیشن و مراقبه تمرکز و تاکید می‌کند. فضاهای داخلی که این زمزمه تاثیرگذار آرامش بخش را بازتاب می‌دهند فضایی آرام و ساکت دارند. سبک ژاپنی دارای خطوط ساده، مناظر بدون مانع، نور فراوان و آرامش کلی می‌باشد.

پیوند طراحی شرقی و غربی: حتی اگر اسکلت بندی فضای شما موکدا ژاپنی نباشد، می‌توانید به طور تقریبی آن را ایجاد کنید. بدین صورت که اصول اولیه که شامل عدم به هم ریختگی، دیوارهای بدون پوشش و حذف مبلمان اضافی می‌شود را در فضای خود رعایت کنید.

 

راز دوم سبک طراحی ژاپنی: پنجره های شوجی (Shoji)

پنجره های شوجی که عنصر سنتی معماری ژاپنی هستند از کاغذ شفاف(یا در جهان مدرن از شیشه یا پلاستیک) ساخته شده‌اند که روی دسته ای از چوب های طبیعی تکیه می‌کنند. از آن جایی که خانه‌های آسیایی معمولا دلبازتر هستند پنجره‌های شوجی به جای این که به صورت جلو عقبی باز شود به صورت ریلی باز و بسته می‌شود.

 

پیوند طراحی غرب و شرق: شما می‌توانید پنجره ها یا صفحه های شوجی را به منظورهای دیگری استفاده کنید؛ برای مثال برای کابینت‌های آشپزخانه ، تقسیم کننده فضا و غیره. نکته این است که نگذارید جلوه آن ها با مبلمان یا لوازم جانبی دیگر پوشانده شود. در غیر این صورت مانع عبور نور از آن می‌شوید و ضمنا زیبایی آن نیز به چشم نمی‌آید.

 

معرفی سبک ژاپنی

راز سبک ژاپنی: رنگ های طبیعی

طبیعیت در سبک ژاپنی عمیقا نفوذ کرده است و پالت رنگی آن از دنیای اطراف ما با الهام از خاک، چوب و سنگ برگرفته می‌شود.

از رنگ های ظریف و خنثی که در قسمت شدید طیف رنگی خود نیستند استفاده کنید. به جای رنگ های سفید درخشان و یخی از سفید کرمی و به جای چوب‌های مشکی یا تن متوسط از قهوه ای اسپرسو استفاده کنید و رنگ های سبز و خاکستری ظریف و ملایم را به کار ببرید.

پیوند طراحی غرب با شرق: اگر به شدت مشتاق استفاده از رنگ های متمایز و جیغ در طراحی سبک ژاپنی خود هستید می‌توانید این کار را انجام دهید اما محتاطانه و با دقت.

انتخاب خود را به یک یا دو رنگ و در نقطه های کانونی بسیار کوچک محدود کنید وگرنه باعث می‌شود تعادلی که لازمه ی طراحی ژاپنی است به هم بخورد. برای مثال می‌توانید چند تا گلدان قرمز رنگ را بالای طاقچه شومینه قرار دهید یا چند بالشت آبی تیره رنگ را به عنوان کوسن زمینی روی کف اتاق پذیرایی قرار دهید.

راز سوم سبک ژاپنی: آبنماها

سبک ژاپنی روی ارتباط قوی با طبیعت و آب (از فواره‌های حبابی گرفته تا فواره های آبشاری) تاکید دارد که این ها باعث ایجاد فضای آرامش بخش می‌شوند. چه از آن ها در اتاق یا فضای خارج از منزل خود استفاده کنید، آبنماها آهنگ دراماتیک و ظریفی می‌نوازند و توجهات را به سمت خود معطوف می‌کنند.

معرفی سبک ژاپنی

پیوند طراحی شرق با غرب: فواره‌ها تنها روش برای آوردن جریان آب به فضای داخل خانه نیستند. سعی کنید از یک دیوار مستقل آبشاری، سنگابی که آب را به گردش درمی‌آورد یا دوش های بارانی برای فضای داخل یا خارج منزل استفاده کنید. یا این که می‌توانید خلاقانه عمل کنید و آبنماهای هنری را انتخاب کنید که در آن امواج یا جریان آب به نمایش گذاشته می‌شود.

معرفی سبک ژاپنی

راز چهارم سبک ژاپنی: گیاهان

وارد کردن اندکی گیاهان زنده القا کننده سبک طراحی ژاپنی و سرزندگی و خرمی است. گیاهان سنتی نظیر بونساسی و بامبو را با گدان های مینمالیستی ساخته شده از چوب، سنگ یا دیگر مواد ارگانیک انتخاب کنید. پالت رنگی آن را متمرکز نگهدارید. در این جا برگ های سبز مناسب تر از شکوفه ‌های رنگارنگ هستند.

پیوند طراحی شرق و غرب: آیا می خواهید پا را فراتر از انتخاب صرفا گیاهان کلاسیک ژاپنی بگذارید؟ پس گونه هایی را انتخاب کنید که مناسب جلوه ساده و منمالیست این سبک هستند برای مثال گیاه دم اسبی، علف‌های زینتی و غیره.

یا این که گل آرایی سبک ژاپنی را به کار بگیرید و البته هیچ عیبی ندارد که اگر در کارهای دستی مهارت ندارید  برای این کار از یک طراح گل کمک بگیرید.

راز پنجم سبک ژاپنی: سنگ ها

این ویژگی نیز به خاطر پیوند این سبک با طبیعت است. سنگ ها جزء اصلی سبک ژاپنی هستند و آن ها را بیشتر اوقات می‌توان در باغ های سنگی سنتی پیدا کرد. سنگ های صیقلی و نرم نظیر سنگ های رودخانه بهترین مکمل برای جلوه آرام و روان فضاهای ژاپنی است.

پیوند طراحی غرب با شرق: بدون شک باید یک باغ سنگی به چشم انداز خانه خود اضافه کنید، اما استفاده از سنگ را در فضای داخل منزل خود نیز گسترش دهید. از آن ها برای تزئین کاشی‌ها در حمام یا به عنوان سطح کفپوش یا حتی پوشش دیوارها استفاده کنید.

راز ششم سبک ژاپنی: تشک یا فرش های تاتامی

این تشک ها از نی بوریا بافته شده اند و کفپوش اصلی ژاپنی ها هستند و به گونه‌ای سمبل و نماد سبک ژاپنی هستند که تنها تعداد معدودی از دیگر اشیاء در نماد بودن به پای آن می‌رسد. این تشک های حصیری نمای یکنواخت و مینمالیستی دارند و به آرامش بخشی فضا کمک می‌کنند.

تشک های سنتی تاتامی در اندازه ها و الگوهای بسیار خاصی برحسب ابعاد اتاق ساخته می‌شوند اما نیازی نیست که به قوانین قدیمی پایبند باشید. می‌توانید این فرش های حصیری را طوری انتخاب کنید که به بهترین شکل متناسب فضای شما باشد.

معرفی سبک ژاپنی

پیوند طراحی شرق با غرب: فراتر از کفپوش ها فکر کنید. این تشک های حصیری را همانطور که روی زمین پهن می‌کنید می‌توانید روی دیوار و به عنوان پرده نیز استفاده کنید. تشک‌های تاتامی تن و بافت کاملا ملایمی به فضا می‌دهند و باعث حس سکوت و آرامش بخشی بیشتر آن می‌شوند.

راز هفتم سبک ژاپنی: چراغ های روشنایی تندیسی

نور طبیعی در سبک ژاپنی جریان دارد اما بعد از غروب خورشید لوازم روشنایی با اشکال ساده و بی پیرایه با خطوط مینمالیستی هستند که ظاهر می‌شوند. در این جا به جای استفاده از لامپ رومیزی سنتی تر از یک لامپ کریکت ژاپنی استفاده شده که همانند چراغ آویزهای معمولی بالای یک پاتختی دیواری آویزان است. شما حتی می‌توانید از لوازم روشنایی نمادین تر که ماهیت دکوراسیون سبک ژاپنی را  فرامی‌خواند نظیر چراغ های آویز Nelson استفاده کنید.

معرفی سبک ژاپنی
معرفی سبک ژاپنی

پیوند طراحی غرب با شرق: چراغ های فانوسی کاغذی که در اصل ژاپنی هستند را آویزان کنید اما آن ها را صرفا در جشن های باغ و اتاق های کودک به کار نبرید بلکه می‌توانید فراتر از آن ها فکر کرده و در هر جایی از منزل تان به کار ببرید. امروزه بسیاری از فروشگاه ها و خرده فروشی ها هستند که چراغ های کاغذی ساده ای تولید می‌کنند که به زیبایی با اثر زیبایی شناختی سبک ژاپنی هماهنگ می‌شود.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz