معرفی سبک دکوراسیون ساحلی

معرفی سبک دکوراسیون ساحلی ؛ سبک روح بخش و پرنسیم ساحلی بی‌درنگ شما را به ساحل دریا می‌برد بدون توجه به موقعیت مکانی که اکنون در آن هستید. طراحی داخلی به سبک ساحلی : اگر می‌خواهید به جزئیات توجه کنید، می‌توانید استدلال کنید که سبک ساحلی به اندازه موقعیتش منحصربه فرد است. یک خانه شیروانی، ویلای رو به دریا یا کلبه‌ی جنگلی گرمسیری جنگل‌های شمال را تصور کنید. با این حال در این مقاله ما به آن چه که معمولا طراحی به سبک ساحلی آمریکایی نام گرفته می‌شود می‌پردازیم. این سبکی هست که زمانی که به یک خانه ساحلی فکر می‌کنیم در ذهن اغلب ما نقش می‌بندد.

فضایی روشن با حسی از خنکای نسیم با پالت رنگی الهام گرفته شده از صدف ها و ماسه‌های ساحل، دریا و آسمان همگی این ها باعث می‌شوند که حس و حال تابستانه در کل سال در خانه شما جریان داشته باشد.

دلیل کارکردن این سبک چیست: سبک ساحلی زمانی در بهترین حالت خودش است که ایجاد کننده حال و هوای خاص باشد نه این که با لوازم دکوری ساحلی زیاد مثل مرجان‌ها و صدف ها آن‌ها را برای ذهن افراد تکرار و تکرار کنید.

اگرچه موتیف های دریایی مناسب و معقول به نظر می‌رسند اما نیاز نیست روی تمام وسایل و اثاثیه منزل تان یک مرجان یا صدف دریایی قرار دهید. یک فضای ساحلی صرفا نیاز است تا حس راحتی و فراغ بال آرامش دریا و ساحل آن را القا کند.

مزیت این سبک چیست؟ شما می‌توانید دکور ساحلی-دریایی داشته باشید حتی اگر کیلومترها از ساحل فاصله دارید. شما این سبک را دوست دارید اگر:

  • عاشق تفریحات ساحلی و دراز کشیدن روی شن‌های ساحل هستید.
  • از قدم زدن روی ساحل ماسه‌ای با پاهای برهنه خوشتان می‌آید.
  • از الگوهای صدفی و لوازم دکوری دریایی خوشتان می‌آید.
  • در دنیای ذهن شما، همه فصل ها باید تابستان باشند.
  • افراد نباید از شما بپرسند که آیا در تعطیلات خود به ساحل رفته اید یا نه بلکه باید بپرسند کدام ساحل است که هنوز موفق نشده‌اید آن جا را امتحان کنید؟

راز اول طراحی دکوراسیون ساحلی: نور فراوان

نور و روشنایی شاید مهم ترین و در عین حال نادیده گرفته شده ترین عنصر سبک ساحلی باشد. در مورد آن فکر کنید. زمانی آخرین ورود شما به یک خانه ساحلی است که آن را تاریک و محقر دریابید و اگر تا به حال برایتان اتفاق افتاده آیا توجه کرده اید که دوست داشتید چقدر سریع از آن فضا بیرون بیایید؟

به همین دلیل است که سفید رنگ شاخص طراحی داخلی به سبک ساحلی است. این رنگ نور و روشنایی را گسترش داده و پراکنده می کند به جای این که آن را جذب کند.

در فضاهایی با طراحی ساحلی خطوط بین فضای بیرون و داخل منزل محو می‌شود یا کلا از میان برداشته می شود. پنجره‌های فراوان، درب های شیشه‌ای و نورگیرهای سقفی باعث می شود تا خانه های ساحلی غرق در نور خورشید شود. بنابراین اگر خانه شما موارد مذکور را کم داشت باید آن ها را اضافه کنید. اگراین کار برای شما میسر نبود حداقل با نصب چراغ ها و لامپ های زیاد روشنایی ساختگی ایجاد کنید.

پرده‌ های پنجره ها باید به اندازه کافی ساده و بی‌تکلف باشند تا جلوی جریان تابش خورشید را نگیرند. اگر آنقدر خوش شانس هستید که خانه شما نزدیک آب هست، با انتخاب پرده های پرنقش و نگار در واقع منظره دل انگیز آب پشت پنجره های تان را از دست می‌دهید.

چیزی متفاوت: اگرچه طراحی های سبک ساحلی با زرق و برق شناخته شده نیستند اما انتخاب دقیق چند لوازم دکوری براق می‌تواند به انتشار بیشتر نور کمک کند. برای همین سعی کنید آینه‌ای در مقابل یک پنجره یا یک میز با رویه شیشه‌ای در فضای صبحانه خوری آفتابی تان اضافه کنید. فقط اطمینان یابید که زیادی از اشیاء براق و شیشه‌ای استفاده نکنید که ماهیت و حس راحتی و بی‌تکلف بودن سبک ساحلی از دست برود.

راز دوم سبک ساحلی: پارچه‌های سفت و تمیز

در طراحی به سبک ساحلی، پارچه ها ساده، بی‌تکلف و لطیف و راحت هستند. در مورد ملاحفه های کتانی، فرش های کتانی و پانل‌های پرده ساده یا حریرهای شناور فکر کنید که با وزش نسیم موج برمی‌دارند. با انتخاب رنگ سفید خالص برای پارچه های تان اشتباه نکرده اید اما رنگ های پاستلی(رنگ های متمایل به سفید) یا پارچه های ساده راه راه نیز با این سبک به خوبی همخوانی پیدا می‌کنند.

چیزی متفاوت: بازار از پارچه‌هایی با نقش های دریایی صدف و مرجان پر است و بسیاری از آن ها واقعا شیک و دلپذیر هستند. بنابراین به پیش بروید و به علاقه خود پاسخ دهید.

اما آن ها را طوری وارد نکنید که در فضای خانه تان غالب باشند. بلکه از این نقش و نگارها به صورت حداقلی استفاده کنید؛ بدین صورت که در نهایت یک جفت کوسن یا یکی از صندلی‌های تان دارای این نقش ها باشند. در مورد انتخاب کاغذ دیواری هم همین مورد را رعایت کنید.

راز سوم طراحی به سبک دریایی: رنگ‌های مات و کمرنگ خنثی

به یاد بیاورید که ما ذکر کردیم سفید رنگ مهمی در پالت ساحلی است. زمانی که به درستی انجام شود، اتاق‌های سفید خلوص پاکیزگی و سادگی خود را به رخ می‌کشند. اما اگر راحتی با آن نداشتید یا برای شما یک نواخت به نظر می‌رسید می‌توانید اندکی رنگ به آن اضافه کنید. لایه‌هایی از رنگ های کرم، قهوه ای کمرنگ یا بژ و خاکی ظرافت شن های ساحل را تداعی می‌کنند. هنگامی که می‌خواهید به خانه ساحلی خود رنگ اضافه کنید از رنگ های مات و کمرنگ به جای رنگ های تیره و درشخان استفاده کنید و بیشتر به سمت های لطیف و گچی بروید.

آبی ملایم و بسیار کمرنگ به عنوان یک رنگ ساحلی نمادین محسوب می‌شود که جوهره اقیانوس و دریا را به ذهن القا می‌کند. این یک انتخاب کلاسیک برای کاشی های حمام و دیوارهای اتاق خواب است اما به عنوان یک رنگ خنثی می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد مخصوصا اگر از یک رنگ با تن های مختلف برای دکوراسیون خود استفاده می کنید.

چیزی متفاوت: آیا این بدان معناست که شما نمی‌توانید رنگ های روشن و درخشان را به دکوراسیون منزل خود وارد کنید؟

درحالی که ترکیب شدیدی از خرمالویی، فیروزه ای و سبز فسفری ممکن است بیشتر در دکوراسیون سبک کارائیب دیده شود تا سبک ساحلی شرقی، با این حال مطمئنا شما می‌توانید آن ها را وارد کنید البته اگر از بین بردن حس آرامش بخشی ساحلی برای تان اهمیتی نداشته باشد.

استراتژی دیگر: تن‌ها و طیف‌های متفاوت یک رنگ واحد مثلا رنگ مرجانی را وارد کنید. یا اندکی رنگ های ظریف کلاسیک نظیر رنگ های سورمه ای-سفید که رنگ لباس یونیفرم ملوان های دریایی است را اضافه کنید. نکته کلیدی در این جا ثابت نگهداشتن طرح کلی است، چرا که طرح های رنگی بسیار زیاد در اتاق های متفاوت ماهیت و ویژگی های متفاوتی به یک خانه می‌دهد.

راز چهارم دکوراسیون به سبک ساحلی: الیاف طبیعی

متریال‌های ارگانیگی چون چمن دریا، کاه و کنف هندی در پوشش فرش ها، مبلمان و لوازم دکوری  با خود ذوق و بافتی طبیعی به فضاهای ساحلی به همراه می‌آورند. چند تیکه طناب که می‌توانید آن را از طریق توپ های شیشه‌ای مکرومه بافی شده، دستگیره‌های کابینت و کشو و حتی دست آویز راه پله ها اضافه کنید با خود جذابیتی نشاط بخش به ارمغان می‌آورد و در عین حال با تم کلی منزل شما هماهنگ است.

چیزی متفاوت: سطوح ارگانیک را از طریق کنتراست تفکیک کنید. یک میز چوب ترکه‌ای که اطرافش با صندلی های حصیری احاطه شده باشد و هردو با هم روی یک فرش سیزال(کنفی) قرار گرفته باشند افراطی به نظر می‌رسد.

در عوض در این اتاق ناهارخوری به منظور ساده سازی فضا یک میز صاف و صیقلی در کنار صندلی های کوسن دار بافت قرار داده شده است.

راز پنجم دکوراسیون ساحلی: چوب های سبک و هواخورده

در حالی که تخته چوب های سخت و محکم عجیب غریب را ممکن است در طراحی فضاهای گرمسیری چیدا کنید اما در سبک ساحلی آمریکایی از نمونه‌های باریک و سبک چوب ها استفاده می شود. در حقیقت چوب‌هایی که در این دکوراسیون استفاده می شوند تکه چوب های کوچکی هستند که در مجاورت هوا و آب پوسیده شده‌اند و اندکی زنگارهای حاصل از تجمع نمک بر روی آن ها مشهود است. این‌ها دقیقا همان چوب هایی هستند که برای دکوراسیون شما عالی هستند. چوب هایی که اندکی رنگ روی آن ها باقی مانده باشد یا چوب های طلایی افرا، زبان گنجشک یا بامبو به عنوان کفپوش یا روی مبلمان جلوه خوبی می‌سازد. تخته های رنگ شده و بدبورد نیز کلاسیک‌های ساحلی محسوب می شوند.

چیزی متفاوت: چوب های تیره را نیز در این سبک می‌توان وارد کرد اما آن ها صرفا باید ضمیمه باشند، نه این که روی کل دکور غالب باشند. برای مثال یک کشوی از جنس چوب گردو یا صندوقچه ای از جنس چوب ساج در اتاقی که پر از رنگ های مات و کمرنگ است نمای زیبا و خیره کننده ای دارد تا زمانی که این رنگ های تیره روی کل فضا غالب نشوند.

راز ششم سبک دکوراسیون ساحلی: فضای دل باز

همانند خود دریا، اتاق‌های سبک ساحلی باید دلباز و روح بخش باشند بنابراین فضای آن ها را  با انواع زیادی از مبلمان و اثاثیه اضافی محقر نکنید. هنگام دکوراسیون دقت کنید که چشم اندازها و خطوط دید را آشکار و شفاف نگه دارید. لوازم و دکور خود را پیرامون فضای خود بچینید به جای این که همه را در مرکز آن متمرکز کنید. حتی اگر هیچ نسیم یا هوای تازه‌ای در خانه شما جریان ندارد، بهتر است تا جایی که می‌توانید این حس خوشایند را ایجاد کنید.

چیزی متفاوت: همانند نور و روشنایی، در این جا هم هیچ جایگزینی برای یک فضای داخلی دل باز وجود ندارد. اگر بودجه و تمایل دارید می‌توانید به تغییر دکوراسیون اتاق خود بپردازید تا برای داتشن اتاق های دلبازتر منزل تان را بازسازی کنید. اگر ندارید پس مبلمان و اثاثیه تان را طوری بچینید که تا جای ممکن بازتر شود.

راز هشتم هفتم ساحلی: مبلمان راحت و بی تکلف

در واقع مبلمان‌های راحت و بی‌تکلف آن هایی هستند که وقتی آن ها را می‌بینید به راحتی حس لم دادن به شما دست می‌دهد. آیا با دیدن یک مبلمان کلاسیک سنتی این حس به شما دست می دهد؟ مطمئنا نه. افتادن روی یک مبل مخملی شیک با لباس خیس شنا یا درآوردن صدف ها روی یک میز قهوه ای براق زیبا را تصور کنید. تعجب کردید؟ در واقع مبلمان ساحلی باید این احساس را ایجاد کنند که می‌توانند در برابر آب شور و پاهای شنی دوام بیاورند حتی اگر واقعا در خیابانی در یک شهر زندگی می‌کنید. مبلمان روکش‌دار پارچه‌ای، میزهای چوبی محکم ، لوازم حصیری و حتی شیشه‌های محکم با این دکور هماهنگ هستند.

چیزی متفاوت: داشتن سبک ساحلی بدین معنا نیست که شما ظرافت و زیبایی دکور خود را قربانی کنید. شما می توانید گزینه های شیک زیادی در متریال هایی پیدا کنید که در مقابل ساییدگی و پاره شدن مقاوم هستند. برای پارچه رومبلی سعی کنید از پارچه های مبلمانی که مناسب مبلمان فضای بیرون است استفاده کنید که در طرح و رنگ هایی می‌آیند که می توانید آن ها را هم در فضای بیرون و هم در ایوان منزل تان استفاده کنید.

راز دهم دکوراسیون سبک ساحلی: دکوری های دریایی

از آخرین مسافرت خود به دریا چه چیزهایی آورده اید؟ شاید یک کیسه یا قوطی پر از صدف، شیشه‌های دریایی، بطری و یا مرجان های زیبا را با خود آورده باشید.

 از این یافته‌های خود به عنوان لوازم دکوری کوچک استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید. یک یا دو ستاره دریایی روی شلف زیبا و خوش نما به نظر می رسند ولی سبد یا کاسه ای پر از لوازم دریایی ممکن است جذابیت آن را از بین ببرد.

معرفی سبک دکوراسیون ساحلیچیزی متفاوت: چند شیئ که در طراحی ساحلی جای دارند را وارد کنید اما در قلمرو وسیع تری قرار دهید. برای مثال کوزه های شیشه ای یا شیشه‌های رنگی مکرومه بافی شده با جلوه این سبک هماهنگی دارند با این حال سنگ بنای سبک ساحلی آمریکایی نیستند. به علاوه می‌توانید روش‌های جدیدی برای به نمایش گذاشتن لوازم قدیمی مورد علاقه تان پیدا کنید به جای این که صرفا پایه یک لامپ را با صدف ها تزئین کنید می‌توانید آن ها را به صورتی تکی یا جفت قاب بگیرید و روی دیوار بزنید.

 

 

معرفی سبک دکوراسیون ساحلی

تحریریه پویانو: سجادی