معرفی آثار ریچارد کیتینگ

معرفی آثار ریچارد کیتینگ

معرفی آثار ریچارد کیتینگ Richard Keating : ریچارد کیتینگ، مدیر عامل شرکت معماری FAIA، در سال 1990، پس از 23 سال همکاری شراکتی در شرکت Skidmore Owings Merrill دفتر معماری خود را تاسیس کرد. از آن زمان تا کنون او پروژه‌های گسترده‌ای را در انواع بناهای معماری طراحی و اجرا کرده است، مسابقات متعددی را به دست آورد و روابط نزدیک و پایدار خود را با سازندگان برتر ایالات متحده ادامه داد. طیف گسترده‌ای از تجربه‌های کاری کیتینگ شامل طراحی‌ داخلی‌های برنده جایزه، اقامتگاه‌های شخصی، هتل‌ها، ساختمان های اداری، پروژه‌های نوسازی و بازسازی، سازه‌های بسیار بلند و آسمانخراش است. کیتینگ در طول دورهء کاریش معمارهای زیادی را به صورت حرفه‌ای آموزش داد، افرادی که معمارهای برجسته‌ای در حیطه معماری و طراحی داخلی شدند.

ریچارد کیتینگ تحصیلات خود خود را در دانشگاه برکلی کالیفرنیا گذراند. وی کارشناسی معماری خود را در سال 1968 به پایان رساند و در سال 1996 از دانشگاه هاروارد درجه پروفسور را اخذ کرد. کیتینگ همچنین عضو موسسه معماری آمریکا است.

در ادامه به معرفی برخی از آثار مهم ریچارد کیتینگ می‌پردازیم:

 

 

First federal savings and loan

سال رقابت و طراحی: 1978- 1980

محل: آرکانزاس

مساحت: 158000 فوت مربع

مصالح: فولاد، آلومینیوم، شیشه و سنگ گرانیت

پلازای مرکز پس انداز و وام فدرال، میان تالاری نورگیری است که هفت طبقه اداری دور آن شکل گرفته‌اند. در طبقه همکف فضای 90 در 90 فوت به عنوان سالن خدمات بانکی ساخته شد، حاشیه این سالن با گل‌های فصلی تزیین شد. دیوارهای سفید رنگ با شیشه‌های عایق، لابی را از انعکاس نور بیرون و انعکاس سطوح آلومینیوم محافظت می‌کند. سطوح داخلی با سنگ مرمر و قطعات فلزی طراحی شد و با فرش و مبلمانی به رنگ گرم ترکیب گردید.

 

معرفی آثار ریچارد کیتینگ

Allied Bank Plaza

سال رقابت و طراحی: 1979_1983

محل: هوستون، تگزاس

مساحت : 1800000 فوت مربع

مصالح : سازه قاب‌های فولادی خرپایی، شیشه‌های بازتابنده سبز رنگ، دیوارهای غیر باربر فولاد ضد زنگ، سنگ گرانیت مشکی

ساختمان بانک Allied برجی 71 طبقه است (اولین مرکز بین ایالتی) و در مرکز تجاری شهر هوستون واقع شده است.

برج به گونه‌ای قرار گرفته که وجوه مسطح آن هم تراز نماهای ساختمان‌های مجاورش است و آسمانخراش‌ها را یکچارچه می‌سازد، ضمن اینکه خط آسمان را تعریف می‌کنند.  فرم نیمه منحنی آن با پهلوی هم قرار دادن دو ربع استوانه‌، شکل گرفته که از هم کمی فاصله دارند. ترکیب صفحه‌های منحنی، موجب دریافت نور خورشید در وجوه برج در زمان بیشتری می‌شود و به طور قابل توجهی از حجم بنا می‌کاهد.

علیرغم پوشش گرانیت تیره در برج، بنا با 70 طبقه نمای شیشهء بازتابنده سبز یکپارچه، خیلی سبک و سیال به نظر می‌رسد. در یک تراز، ساختمان با استفاده از سنگ گرانیت مشکی و نوار فولاد ضد زنگ 5 فوتی، سنگ و  شیشه را متصل می‌کند. به‌کار گیری مصالح گران قیمت و جزییات دقیق حس مقیاس انسانی را در ورودی ساختمان تداعی می‌کند.

Trammell Crow Center

رقابت و طراحی: 1981-1985

محل: دالاس، تگزاس

مساحت: 1750000 متر مربع

مصالح: قاب فولادی، سنگ گرانیت زرد پاییزی با برش حرارتی و جلا خورده، شیشه‌های بازتابنده برنزی

اولین بنای آسمانخراش از سه ساختمان بلندی که توسط کیتینگ در مرکز شهر دالاس طراحی شده است مرکز کرا ترامل است. این بنا یک جزء معمارانه کلیدی در پلان جامع در بخش هنرهای زیبای دالاس است. برج برای کاربری ” برج کلیسا” در این ناحیه طراحی شد. این قیاس با طرح صلیبی شکل و اجزای کلاسیک پایه‌اش در بدنه و بالای بنا تقویت شد. ساختمان از خیابان با یک پلازای عمومی وسیعی عقب نشسته است. غرفهء دو طبقه ورودی، که از ساختمان بیرون زده، برج را با خیابان و همسایه‌های مجاورش  که موسسه‌های فرهنگی با مقیاس کوچکتری هستند، یکپارچه کرده است.

نمای ساختمان از ترکیب گرانیت قهوه‌ای پاییزی رنگ حرارت دیده و جلا خورده با شیشه‌های بازتابنده برنزی ساخته شده است. دهانه پنجره‌های بالا از نظر ارتفاعی متفاوتند و پنج طبقه آخر به فرم هرم، اتاق‌های مجلل اجرایی با دید به مناظر شهر دالاس ساخته شدند. لابی سه طبقه با طرح گنبدی شکل از مرمر سفید اجرا شد و موجب جلب توجه به مجسمه Rodin می شود. فضای باقیمانده لابی تقارن محوری با شکل صلیب پلان را نشان می‌دهد. طراحی داخلی لابی با استفاده از جزییات برنزی چوب رز آفریقای غربی و الگوهای مرمری در فضاهای دسترسی تزیین شده است.

 

 

 

معرفی آثار ریچارد کیتینگ

Texas Commerce Tower

رقابت: 1987

محل: دالاس، تگزاس

مساحت: 1400000 فوت مربع

مصالح: بتن درجا، سنگ گرانیت، شیشه، سنگ مصنوعی

در واقع این ساختمان برای مسابقهء طراحی مرکز Trammell Crow طراحی شد، فرم اصلی بنا از حجم سابقش ایده گرفته شد، در حالی که هویت متمایز خودش را دارد. برج 55 طبقه با سنگ گرانیت مات در پایه بنا و گرانیت براق در بالای ساختمان پوشیده شده است. در طبقات بالاتر بکارگیری شیشه باعث خلق فضای باز بزرگی می‌شود و خط آسمان برجسته‌ای می‌سازد. فضای باز بالای ساختمان 75 فوت ارتفاع و 27 فوت عرض و 80 فوت عمق دارد و طبقات 41 تا 49 را از هم جدا می‌کند. در طبقه 50 فضای خالی به صورت پل دوباره به هم وصل می‌شود و طبقه یکپارچه‌ای در بالای فضای باز به وجود می‌آورد. طبقه‌های کناری این قاب در بالای ساختمان هر کدام تقریبا 9000 فوت مربع می‌شود، در واقع فضای کمتری مورد نیاز بود اما برای داشتن دیدهای بهتر اینگونه طراحی شد.

 

 

 

 

 

معرفی آثار ریچارد کیتینگ

تحریریه پویانو: غفاری

منابع:

keatingarchitecture

archinect