مرکز نمایشگاهی بازاریابی خلیج پرینس

مرکز نمایشگاهی بازاریابی خلیج پرینس

1

در قلب شهر شکو
خلیج پرینس، مرکز نمایشگاهی بازاریابی است که در بندرگاه شکو واقع شده است. شکو زادگاه بازسازی اقتصادی شن‌ژن است. در برنامه‌ریزی‌هایی که اخیرا برای بازسازی شکو انجام شده است، این شهر به عنوان قلب منطقه تجارت آزاد شکو، نام گرفته است. بنابراین، در پاسخ به ویژگی‌های منحصربفرد منطقه به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی، دستاوردهای گذشته و تلاش برای توسعه پتانسیل‌های شهر شکودر آینده، می‌بایست بازتاب مناسبی در طراحی مرکز نمایشگاهی این شهر داشته باشد.

12
معماران: AECOM
مکان پروژه: چین Prince Bay, Shenzhen, Guangdong, China
سال ساخت پروژه: 2016
عکاسان:Zhang Xuetao ، More Specs

2 3 4 5

سه مجموعه از سطوح+ سه پنجره
ایده طراحی بر اساس شکلیک پروانه سه تیغه است،که در صورت گسترش یافتن به سه مجموعه سطوح نرم و صیقلی 70 متری و سه پنجره در مقیاس بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد. این سه سطح به ترتیب به چیوان هیل(Chiwan Hill)، ویبو هیل(Weibo Hill)، و خلیج شنزن اشاره دارند. درحالی که سه پنجره به سوی خلیج شکو(Shekou Bay)، خلیج چیوان(Chiwan Bay) و پارک دانان شن(Dananshan Park) گشوده می‌شوند. چرخش سطوح و پنجره‌ها یک تور دیداری از نقاط شاخص شهر شکو فراهم می‌آورد در حالی که تداوم دید و حس روشنی از فضا را نیز بوجود می‌آورد.

6

فرم شناور+ پیچ خورده
زمین توسط فضای باز وسیعی احاطه شده است که در زمین‌های اصلاحی قرار دارد. با بالا بردن فضای اصلی ساختمان تا ارتفاع 6 متر، خط دید به طور ناگهانی به سمت شتی‌های کروز و درختان روی کوه‌ها، حرکت می‌کند. برآمدگی‌های سبک، فضای سایه داری را برای بازدیدکنندگانی که اهل مناطق نیمه گرمسیری هستن، فراهم می‌کند. علاوه بر این، فرم پیچیده شده منحنی‌های پویایی را بوجود می‌آورد که با تاشدن آن‌ها حجم‌های ساختمان از شیشه و فلز شکل می‌گیرند و فرمی سبک‌تر و دینامیک‌تر را، به لحاظ بصری شکل می‌دهند.
7 8 9

نمایشگاه مکعبی شکل مات+ محوطه جانبی شفاف
سه سالن نمایشگاهی دولایه مات در اطراف یک آتریوم سه طبقه ساخته شده‌اند. در طول مسیر نزولی بازدیدکنندگان گستره وسیعی از تصاویر مجازی با تکنولوژی بالا و مدل‌های دیداری وجود دارد که گذشته، حال و آینده شهر شکو را به تصویر می‌کشد. بازدیدکنندگان می‌توانند در اطراف محوطه جانبی که با شیشه‌های لوور دار پوشیده شده است، قدم بزنند. آن‌ها میتوانند کوه و دریا را نادیده بگیرند و شهر شکو را در طول سالیان مختلف تصور کنند و از دید به سمت خلیج پرینس لذت ببرند در حالی که رشد و توسعه فضای شهری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تجربه متناوب فضای داخل و خارج، همراه با تناقض مات و شفاف بودن به گونه‌ای می‌تواند تجربه واقعیت و مجازی بودن را بوجود آورد، و حس انتقال بین زمان و فضا را شکل دهد و در نتیجه آن یک تجربه‌ی موفقیت آمیز چند بعدی شکل خواهد گرفت. لبه‌های راهرو‌های جانبی به بالا برمی‌گردند تا سقف مجموعه را شکل دهند، که پوششی برای باغ معلق با دیدهای فوق‌العاده نیز هست. مصالح سالن نمایش شامل؛ آجر قرمز تیره و مس قلم زنی شده هستند که یادآور تاریخ شهر شکو هستند، در حالی که شیشه‌های دوجداره در راهروهای جانبی نمادی از آینده هستند. ادغام این دو ماده در ساختمان باعث بوجود آمدن تعادل میان گرمی و سردی مصالح شده است.

10

ساخت و ساز دوبعدی برای اثری سه بعدی
برای یک ساختمان موقت، شیشه و آهن بهترین مصالحی هستند که کمترین آسیب را به طبیعت می‌رسانند. در هندسه این طراحی از پیچش و خمیدگی استفاده شده است تا مرز میان دیوار و سقف شکسته شود؛ بنابراین نگاه بینندگان به سمت آسمان هدایت می‌شود. علاوه بر این، پروفیل موج مانند ظریفی را بوجود می‌آورد که می‌تواند نمادی از تاثیر فرهنگ بندرگاه نیز باشد. برای درک اینکه بهترین تاثیر سه بعدی که با این بودجه می‌تواند محقق شود چیست، تیم به این نتیجه رسید که سازه را به قطعات دو بعدی بشکند. با تهیه یک مدل سه بعدی دقیق و بهینه‌سازی و تجزیه وتحلیل آن ، تعداد 270 تیر اصلی با 90 طول متفاوت ( مجموع طول 3645 متر)، و 6300 قطعات مستطیلی شکل شیشه‌ای در 1800 سایز متفاوت، شکل نهایی مجموعه را که در عین ابهت دارای ظرافت است، شکل داد.

11

یکپارچه‌سازی طرح+ بهره‌وری در اجرا
با توجه به درخواست کارفرما مبنی بر تکمیل پروژه در بازه‌ی زمانی 10 ماهه، از مرحله طراحی تا تکمیل فرآیند اجرا، استفاده از سیستم تحویل طرح تا ساخت برای تیم پروژه ضروری بود تا در نتیجه آن امکان طراحی بسیار دقیق و ساخت و ساز بهینه فراهم شود. تیم شرکت طراح که متشکل از افراد با تخصص‌های گوناگون بود به طور گسترده با یکدیگر همکاری کردند تا تولید و مدیریت معماری، معماری منظر، و طراحی داخلی در تمام طول فرآیند طراحی هماهنگ با سایر تیم‌های پروژه باشد؛ از جمله تیم‌های طراحی نمایشگاه،طراحی نورپردازی، و طراحی دیوارهای پرده‌ای، که در نتیجه این همکاری این عمل ناممکن، محقق گردید.

12