روش های بکارگیری اصول مدیتیشن در خانه

روش های بکارگیری اصول مدیتیشن در خانه

مدیتیشن در خانه ؛ حتما شما نیز کم و بیش با مدیتیشن و فواید آن آشنا هستید.

مدیتیشن تکنیکی درون‌نگرانه برای رسیدن به شادی، آرامش و کنترل است. خانه به عنوان محیطی که ما بیشتر ساعات شبانه روز را در آن سپری می کنیم، یکی از مهم ترین فضاهای زندگی به شمار می آید.

مدیتیشن در خانه

زمانی که شما بعد از یک روز کاری طولانی به خانه باز می گردید، نیاز به مکانی دارید که در آن قوای از دست رفته خود را احیا کنید و برای شروع روزی دیگر آماده شوید. یک فضای آرام می تواند در این رابطه بسیار موثر باشد.

مدیتیشن در خانه

اگر به تاثیر انرژی بر زندگی اعتقاد داشته باشید، احتمالا می دانید که انرژی مثبت و منفی را می توان تحت کنترل در آورد. اصول و فنون بسیاری هستند که به شما کمک می کنند راه های کنترل انرژی را یاد بگیرید. یکی از روش های کسب انرژی پاک در زمانی که به تجدید نیرو و آرامش اعصاب نیاز دارید، همین مدیتیشن است.

برای اینکه از فواید مدیتیشن بهره مند شوید، لازم نیست حتما در کلاس های مربوطه شرکت کنید. بسیاری از افراد به دلیل مشغله های مختلف فرصت این کار را پیدا نمی کنند؛ به همین دلیل شاید راه دیگری کارساز باشد.

مدیتیشن را به خانه بیاورید. اگر یکی از طرفداران اصول این تکنیک می باشید، می توانید روش های پیاده سازی آن را در فضای خانه به کار ببرید. این متدها بسیار ساده هستند و شاید خیلی از آن ها را در طول زندگی خود دیده و یا حتی اجرا کرده باشید. اگر با بینش مثبتی به این موضوع بپردازید، می توانید اثرات آن را در زندگی خود احساس کنید.

یک شبه فضای مراقبه ایجاد کنید. اگر تنها یک یا چند عنصر از عناصر کاربردی مدیتیشن را به کار ببرید، چنین فضایی به وجود خواهید آورد.

برای ایجاد چنین فضایی می توانید از تنظیم میزان نور محیط شروع کنید. نور یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر محیط زندگی به شمار می آید. رنگ نور، میزان نور و حتی جهت تابش نور بر فضای زندگی ما تاثیر می گذارند؛ به همین دلیل است که باید نور محیط را تنظیم کنید.

تا جایی که امکان دارد، از نور طبیعی برای روشنایی محیط منزل استفاده کنید. خورشید یکی از منابع انرژی محسوب می شود. زمانی که آفتاب را به محیط زندگی خود راه می دهید، یکی از چندین هدایای طبیعت را به ارمغان می برید. نور خورشید بر سلامت جسمی و روحی اثر گذاشته و از همین رو در مدیتیشن به عنوان یکی از شرایط فضای مراقبه شناخته می شود.

شما برای استفاده از فواید نور طبیعی متحمل هیچ هزینه ای نمی شوید؛ پس پرده ها را کنار بزنید و تا جایی که می توانید از نور طبیعی لذت ببرید. فضای کنار پنجره بهترین محیط برای داشتن مراقبه است.

اگر می خواهید از نور مصنوعی برای ایجاد فضای مراقبه استفاده کنید، یک تم گرم را انتخاب کنید.

شمع یکی از لوازمی است که تقریبا در همه خانه ها پیدا می شود و برای به وجود آوردن یک محیط آرام جزو بهترین گزینه هاست. شمع های فانتزی بسیاری هستند که می توانید آن ها را در عین کاربردشان در دکوراسیون ، برای شبیه سازی فضای مراقبه به کار ببرید.

 

اگر یک فضای نیمه تاریک برای مراقبه را بیشتر ترجیح می دهید، شمع به کارتان خواهد آمد.

از چراغ های زینتی خاص استفاده کنید. اکثر چراغ هایی که به فضا نور ملایمی می بخشند برای ایجاد فضای مراقبه مناسب هستند. می توانید این چراغ ها را بر روی میز قرار داده و یا از سقف یا دیوار بیاویزید.

مدیتیشن در خانه

در دکوراسیون فضای خانه از رنگ های گرم استفاده کنید.

طبیعت را در آغوش بکشید. اگر طبیعت را به عنوان منبع انرژی مثبت در نظر بگیریم، گیاهان جزو مهم ترین ارکان این منبع به شمار می روند. وقتی یک گیاه را به فضای خانه می آورید، قسمت کوچکی از طبیعت را به زندگی خود دعوت کرده اید و به همراه آن انرژی موجود در آن را به محیط وارد کرده اید. گیاهان زیادی را در محیط اطراف خود قرار دهید تا بیشترین میزان انرژی را دریافت کنید.

اجازه بدهید این منابع انرژی پاک همه فضای زندگی شما را پر کنند. از هر فضای قابل استفاده ای برای قرار دادن گلدان هایتان بهره جویید. آن ها را در مکان هایی قرار دهید که بیشتر وقت خود را در آن جا صرف می کنید. گیاهان علاوه بر اکسیژن رسانی، عطر خوش و زیبایی که دارند فضای خسته کننده منزل شما را به محیطی زنده تبدیل می سازند.

مدیتیشن در خانه

محیط های آپارتمانی اغلب به شما اجازه استفاده از فضای طبیعی را نمی دهند و به دلیل نداشتن حیاط فضای کمتری برای رشد گیاهان در اختیار می گذارند، با این حال هنوز هم می توان از مزایای وجود چند گلدان طبیعی در برخی قسمت های خانه استفاده کرد. گیاهان بر روحیه شما تاثیر فراوانی می گذارند، پس تا جایی که می توانید طبیعت را در محیط خانه خود شبیه سازی کنید.

می توانید در کنار تخت خواب خود نیز از گیاهان استفاده کنید؛ بدین ترتیب مراقبه خود را در حین خواب نیز ادامه خواهید داد.

آب یکی دیگر از عناصری است که می تواند در فضای مراقبه آرامش ایجاد کند. این عنصر که یکی دیگر از هدایای طبیعت می باشد، چه در حالت سکون و چه در جریان آرامش بخش است. اجازه دهید این مایه زندگی بخش، آرامش را به فضای خانه شما وارد کند.

اگر یک حوض در فضای زندگی خود ندارید، نمونه کوچکتری از آن شبیه سازی کنید. یک ظرف کوچک از آب را در فضای مورد نظر قرار دهید. می توانیدآن را با گیاهان خوشبو و شمع پر کنید.

مدیتیشن در خانه

اگر به موزیک های مخصوص مدیتیشن گوش داده باشید، صدای آب را در برخی از آن ها شنیده اید. حال به جای گوش فرا دادن به موزیک، خود آب را به جریان درآورید و از صدای آرامش بخش آن لذت ببرید. می توانید از یک آب نما کوچک به این منظور استفاده کنید.

سنگ از  دیگر هدایای طبیعت به شماست. سنگ ها شاید ظاهر سخت و خشن داشته باشند، اما به دلیل آن که از بستر طبیعت به دست آمده اند، انرژی به همراه دارند. اگر با کریستال ها آشنایی داشته باشید، می دانید که بسیاری از این نوع سنگ ها خواص درمانی دارند و در مدیتیشن مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید سنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

سنگ ها را از سقف آویز کنید و یا در کنار آب، شمع و گیاهان قرار دهید. حتی قلوه سنگ های معمولی که در کنار رودخانه ها یافت می شوند نیز می توانند نقش مورد نظر شما را ایفا کنند. به هر حال آن ها هم از دل طبیعت بیرون آمده اند.

هر چقدر از عناصر طبیعی بیشتری در محیط استفاده کنید، انرژی بیشتری دریافت می کنید.

تعداد کوسن های خود را افزایش دهید. کوسن ها بعد از پایان یک روز پرکار می توانند همدم خوبی برای شما باشند؛ پس حتما در فضای نشیمن خود از آن ها استفاده کنید.

کوسن ها را می توانید تقریبا در هر فضایی به کار ببرید. مبلمان سالن نشیمن، تخت خواب ها، صندلی های راحتی و حتی روی زمین. چند کوسن بزرگ تهیه کنید و آن ها بر روی زمین قرار دهید. گاهی خوب است مقداری از وقت خود را بر روی زمین بگذرانید. این همان کاری است که یک شخص حرفه ای در مدیتیشن انجام می دهد.

مدیتیشن در خانه

قالیچه را فراموش نکنید. تقریبا همه همه افرادی که به فن مدیتیشن می پردازند، از قالیچه یا زیرانداز استفاده می کنند. با پهن کردن قالیچه، شما فضای مراقبه خود را دقیقا تعریف کرده اید. یک قالیچه کوچک علاوه بر اینکه محیط خانه تان را گرم و زیبا می کند، می تواند یک فضای مراقبه ایجاد کند.

سوزاندن عود را امتحان کنید. این متد تقریبا در میان همه شناخته شده است. عود یکی از آن چیزهایی است که اگر اهل مدیتیشن باشید، حتما عاشقش هستید. عود را در محیطی بسوزانید که محل استراحت شماست. عود علاوه بر عطر ملایم و دلپذیری که دارد، فضای خانه را با آرامش در می آمیزد.

مدیتیشن در خانه

موارد ذکر شده آن قدر ساده هستند که برای انجامشان نیاز به تکنیک یا هزینه چندانی نخواهید داشت. اگر همه این نکات را به کار گیرید، شما هم می توانید یک شبه فضای مدیتیشن در محیط زندگی خود ایجاد کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

 

 

 

تحریریه پویانو