محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه : خودتان حساب و کتاب کنید!

محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه : خودتان حساب و کتاب کنید!

محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه : بسیاری از کارفرمایان مایل هستند پیش از طراحی و اجرای دکوراسیون آشپزخانه به صورت تقریبی در جریان متراژ و هزینه کار قرار بگیرند. معمولا روش های کلی و مشابهی در این رابطه به کار گرفته می شود که احتمالا شما هم با آن ها آشنایی دارید، اما در بسیاری از اوقات این روش ها پاسخگو نیستند و قیمت نهایی اعلام شده توسط سازنده و مجری با آن چه شما در ذهن خود دارید، خیلی تفاوت دارد.

برای این که علت این تناقض قیمت را بفهمید و محسابات دقیق تری انجام دهید، باید نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرید. برخی از این نکات، آن طور که مد نظر سازنده قرار می گیرند برای شما واضح و آشکار نیستند و به همین خاطر است که محاسبات شما درست از آب درنمی آید. در نظر گرفتن این نکات در محاسبه کار چندان سختی هم نیست و با کمی دقت به راحتی امکان پذیر است. در این مطلب، نحوه محاسبه دقیق قیمت کابینت آشپزخانه و نکاتی که در این رابطه دخیل و تاثیرگذار هستند را با شما در میان خواهیم گذاشت تا برآورد متراژ و هزینه بهتر و دقیق تری داشته باشید. همراه پویانو با محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه باشید.

آن چه باید پیش از محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه بدانید

کابینت های زمینی و دیواری در محاسبات طبق متراژ طول در نظر گرفته می شوند. طی محاسباتی که صورت می گیرد، ۶۰ درصد هر متر طول به کابینت های زمینی اختصاص داده می شود و ۴۰ درصد به کابینت های دیواری تعلق می گیرد. به طور مجموع می توان این طور نتیجه گرفت که یک متر کابینت دیواری (۴۰ درصد) و یک متر کابینت زمینی (۶۰ درصد)، روی هم رفته یک متر کابینت محسوب می شود.

احتمالا بسیاری از شما پیش از این با این نحوه آشنا باشید، اما با این وجود گاهی پیش می آید که مقدار محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه توسط شما با قیمتی که سازنده کابینت ارائه می دهد، تفاوت دارد. مشکل از کجاست؟

یکی از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد به کابینت هایی برمی گردد که سایز آن ها استاندارد نیست. در چنین مواقعی، عمق یا ارتفاع کابینت با ابعاد استانداردی که شما در نظر گرفته اید مطابقت ندارد و در نتیجه، تناقض به وجود می آید. مورد بعدی، وجود درب نما در طراحی کابینت های آشپزخانه است که معمولا در محاسبات شما در نظر گرفته نمی شود، اما در قیمت تعیین شده از طرف کابینت ساز و مجری آن تاثیر گذاشته و اختلاف قیمت تخمینی شما با قیمت واقعی کابینت ها را رقم می زند. در ادامه بیش تر به این دو مشکل خواهیم پرداخت.

استاندارد اولیه و تخمینی محاسبه متراژ کابینت ها همان قانون ۴۰ و ۶۰ است که درباره اش صحبت شد. با این حال، اگر می خواهید محاسبات خود را دقیق تر انجام دهید، باید از روش دیگری استفاده کنید تا برآورد نهایی شما از قیمت با چیزی که سازنده اعلام می کند، کم ترین تفاوت را داشته باشد.

محاسبه قیمت کابینت زمینی

یک کابینت زمینی طبق ابعاد استاندارد، ۵۵ سانتی متر عمق و ۷۲ سانتی متر ارتفاع دارد که البته با در نظر گرفتن پایه و صفحه به ارتفاعی در حدود ۹۰ سانتی متر می رسد. حال اگر کابینت های زمینی شما با مشخصات گفته شده مطابقت دارند، محاسبه متراژ آن ها با ضریب یک صورت گرفته و می توان با استفاده از متراژ طول به محاسبه پرداخت. البته درب نما و دیگر قسمت ها به صورت جداگانه محاسبه خواهند شد.

نکته ای که وجود دارد، استفاده از برخی کابینت ها است که باعث ایجاد تغییر در محاسبه می شوند. کابینت های سوپری دارای عمقی بیش تر از ۵۵ سانتی متر هستند و ارتفاع شان نیز چیزی در حدود ۲۴۰ سانتی متر می باشد. از ان جا که عمق این کابینت ها با عمق کابینت های زمینی برابر است، آن ها را به عنوان کابینت زمینی در نظر خواهیم گرفت و همان ضریبی که در محاسبات متراژ کابینت های زمینی به کار گرفته می شود برای این کابینت ها نیز در نظر گرفته خواهد شد. به غیر از کابینت های سوپری، کابینت هایی که به صورت کمد بالای یخچال کار گذاشته می شوند نیز در صورت داشتن عمق مشابه به عنوان کابینت زمینی در نظر گرفته می شوند.

محاسبه قیمت کابینت دیواری

ابعاد کابینت های دیواری چیزی در حدود ۳۰ سانتی متر عمق و ۷۵ سانتی متر ارتفاع است. در صورتی که ابعاد کابینت های دیواری شما طبق همین مشخصات باشد، می توانید با ضریب یک به محاسبه متراژ ان ها بپردازید که البته محاسبات مربوط به درب نما و سایر قسمت ها را دربر نمی گیرد.

به طور کلی، هر کابینت دیگری که به عنوان کابینت دکوری در نظر گرفته شده و عمقی کم تر از ۵۵ سانتی متر یا همان عمق مربوط به کابینت های زمینی داشته باشد، جزو کابینت های دیواری محسوب شده و باید با سایر یونیت های دیواری مورد محاسبه قرار بگیرد.

محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه در رابطه با کابینت های کوچک تر چگونه است؟

توجه داشته باشید که اگر ابعاد برخی کابینت ها از استانداردهای ذکر شده کم تر باشد، باید برای آن ها ضریب یک در نظر بگیرید. این قانون در رابطه با عمق و ارتفاع صادق است. علت این نوع محاسبه نیز پرتی ورق ها می باشد.

محاسبه متراژ طول کابینت در حالت استاندارد:

ابتدا باید از ابتدا تا انتها را متر کنید. در رابطه با کابینت های ال شکل که در کنج دیوار قرار می گیرند، باید محاسبه متراژ از هر دو طرف انجام گیرد. در این حالت باید متر را از هر دو طرف گرفته و متراژ کنج کابینت را حساب کنید.

به این نکته دقت داشته باشید که هر وسیله ای مثل اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و موارد مشابه که در میان کابینت های زمینی قرار گرفته باشد جزو متراژ محسوب نمی شود و باید از محسابات کل کسر شود. معمولا ابعاد این وسایل در محاسبات ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

کابینت های دیواری نیز مانند کابینت های زمینی با متراژ طول مورد محاسبه قرار می گیرند. کنج ها در محاسبه این کابینت ها نیز باید از دو طرف مد نظر قرار داده شوند و به عبارت دیگر، کابینت های ال شکل دیواری را نیز باید از دو طرف در متراژ محاسبه کنید، اما در صورتی که کنج فضا خالی باشد یا به هود و دیگر تجهیزات اختصاص داده شده باشد، در محاسبات منظور نمی شود.

درب نما چیست و چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی، یک متر کابینت شامل دو دیوار، یک کف و یک تاق می شود و یک درب نیز دارد. معمولا فقط درب کابینت ها رنگی منظور می شود و دیواره ها و کف و تاق کابینت ها سفید رنگ و ساده هستند. حال این که بدنه هایی که شاید در شرایط عادی به صورت ساده در نظر گرفته شوند، اگر به هر دلیل در معرض دید قرار داده شوند، باید مطابق درب ها و دیگر قسمت های قابل مشاهده از بیرون طراحی و اجرا شوند. اینجاست که درب نما وارد بحث ما می شود. درب نما صفحه یا دیواره ای است که برای زیبایی بیش تر کابینت ها و همخوانی قسمت های ذکر شده با دیگر بخش های کابینت در اجرا منظور می شود.

برای نصب درب نما، ابتدا دیواره اصلی قرار می گیرد و پس از آن صفحه ای که هم رنگ و هم شکل درب های دیگر می باشد سطح آن را می پوشاند. معمولا از درب نما برای پوشش دادن یخچال به صورت قاب، کاور دور هود و اپن ها و جزیره هایی که رو به سالن نشیمن یا دیگر قسمت ها قرار می گیرند، استفاده می شود. لازم به ذکر است که هزینه درب نما بر حسب متر مربع محاسبه می شود.

محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه غیر استاندارد چگونه انجام می شود؟

برخی کابینت ها که دارای ابعاد متفاوت و غیر استاندارد هستند، در محاسبات به صورت جداگانه منظور می شوند. از جمله این کابینت ها می توان به کابینت های سوپری، کمدها و کابینت های مخصوص فر اشاره کرد. محاسبه این نوع کابینت ها با ضریب ۳ انجام می شود.

باید به این نکته توجه داشت که کابینت هایی با عمق کم تر از ۵۵ سانتی متر جزو کابینت های دیواری در نظر گرفته می شوند، در حالی که اگر عمق کابینت ها بیش تر از ۵۵ سانتی متر باشد، باید آن ها را جزو کابینت های زمینی قرار داد.

نکته: اگر عمق یونیت ها زیر 55 سانتی متر باشد به عنوان کابینت دیواری محاسبه می شود و طبق جدول دیواری محاسبه می شود و اگر عمق آن بیشتر از 55 سانتی متر باشد طبق جدول زمینی محاسبه می شود.

وظایف مجری کابینت طبق قانون اتحادیه در محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه :

مجری وظیفه دارد جهت پوشش سطح کابینت های زمینی از صفحه استاندارد ۳ سانتی متری شرکتی استفاده نماید.

مجری وظیفه دارد همه کابینت ها را با دستگیره تا سقف یک درصد مبلغ هر متر کابینت تحویل دهد.

مجری وظیفه دارد به ازای هر واحد آشپزخانه، سه کشو بدون منظور کردن اضافه بها نصب نماید.