مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO / گروه معماری زاها حدید

مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO / گروه معماری زاها حدید

مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO

معمار : زاها حدید

محل : سوهو، پکن، چین

 معماران مسئول : زاها حدید و پاتریک شوماخر

مدیر پروژه : ساتوشی اوهاشی

دستیار : کریستیانو سکاتو

معمار پروژه : یوشی یوشی یاما

موسسه طراحی محلی : موسسه معماری و طراحی پکن BIAD

مساحت : 332857 متر مربع

سال اتمام پروژه : 2012

عکس : ایوان بان

 

پروژه کهکشان سوهو در مرکز پکن متعلق به شرکت سوهو چین، مجتمعی 330000 متر مربعی مشتمل بر: دفاتر اداری ، فروشگاه ، و مجموعه تفریح و سرگرمی است. پروژه برگرفته از مقیاس بزرگ و باشکوه پکن، به بخش جدایی ناپذیر زندگی شهری پکن تبدیل شده است. معماری آن ترکیبی از پنج حجم به هم پیوسته و سیال است. هر یک از این پنج حجم مجزا می‌گردد، تلفیق می‌یابد یا به کمک پل‌هایی کشیده به قسمت‌های دیگر متصل می‌شود. این حجم‌ها با همدیگر در تمام جهات جور و منطبق هستند و یک معماری پانورامایی بدون گوشه یا بدون تغییر حالت های ناگهانی خلق می‌کنند، در حقیقت طراحی نرم و انعطاف پذیری دارد و سیالیت و روانی ترکیب فرمال آن را از هم می‌گشاید.

 

حیاط‌های مرکزی پروژه بازتابی از معماری سنتی چینی است که در آن حیاط، جهانی درونی و فضاهای باز متوالی ایجاد می‌کند. در اینجا، معماری دیگر از بلوک‌های خشک و سخت تشکیل نشده، بلکه به جای آن از حجم‌های نرم و بهم آمیخته‌ای تشکیل شده که جهانی سازگار، متقابل و ممتد خلق می‌کند و حرکت سیالی بین هر ساختمان می‌سازد. سطوح و طبقات متغیر در طراحی فرم روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد و حس عمق به کمک شناوری فرم‌ها و پوشش بنا ایجاد می‌شود. همانطور که کاربران بیشتر در داخل ساختمان حرکت می‌کنند و جلوتر می‌روند، فضاهای هماهنگ، خودمانی و صمیمی‌تری را می‌یابند که از همان سبک طراحی صوری منسجم خطوط منحنی و متداوم تبعیت می‌کنند.

 

سه طبقه پایین مجموعه کهکشان سوهو، امکانات عمومی مانند فروشگاه و سرگرمی و فضاهای تفریحی عرضه می‌دارد. طبقات بالایی فضاهای تجاری متعددی برای گروه‌های کاری نوآورانه از 100 تا 300 متر مربع، فراهم می‌سازد. بالای ساختمان به کافه‌ها، رستوران‌ ها و بار اختصاص داده شده و ترکیبی از فضاهای داخلی و خارجی است و مراجعه کنندگان دیدهای وسیعی به یکی از بزرگترین خیابان‌های شهر از بالای این ساختمان می توانند داشته باشند. این عملکردهای مختلف به کمک فضاهای داخلی راحت و دوستانه‌ای به هم متصل شده‌اند، ضمن اینکه پیوسته با شهر در ارتباط هستند؛ و باعث می‌شوند کهکشان سوهو نشانه شهری مهمی در پکن باشد.

 

 

بنا از مصالح سخت و با دوام ساخته شده است و دقت طراحی بالایی دارد. به کمک کریدورهای و نورگیرهای بیضی شکل همه ساختمان‌ها نور طبیعی دریافت می‌کنند. یکی از تفاوت‌های ساختمان کهکشان سوهو با سایر معماری‌های متداول، نحوه دسترسی به دفترهای کاری است که حس آرام بخش و کار کردن در محیط کاری طبیعی را تداعی می‌کند. فرم پویای پروژه بسیار گیرنده و شگفت آور است متشکل از فضاهای پر و خالی است، ضمن اینکه حریم شخصی در ساختمان حفظ می‌شود.

مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO
مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO

مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO
مجموعه کهکشان سوهو Galaxy SOHO

این پروژه جایزه پریتزکر (Pritzker) را برای زاها حدید به ارمغان آورد، جایز پریتزکر همانند “جایزه نوبل ” در معماری است. از زمان آغاز به کار این جایزه در 26 سال گذشته، زاها حدید اولین زنی است که این جایزه را دریافت نمود. تخیل قوی و کانسپت سوررئالسم این بنا، ساختمان کهکشان سوهو را به یک بنای فرا مدرن و شاخص در شهر پکن تبدیل نموده است و در کنار ساختمان استادیوم ملی لانه پرنده، و برج CCTV به عنوان نشانه شهری شهر پکن شناخته می‌شوند.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily