مبلمان سبک باروک در دکوراسیون داخلی : شاهانه زندگی کنید!

مبلمان سبک باروک در دکوراسیون داخلی : شاهانه زندگی کنید!

مبلمان سبک باروکمعماری باروک از ایتالیا شروع شد و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریباً از اوایل قرن ۱۷ تا اواسط قرن ۱۸ در بیشتر کشورهای لاتین گسترش یافت. از نظر منتقدین قرن نوزدهم معماری باروک عبارت است از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است. این سبک در معنی اصلی خود عبارتست از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب یا غیرعادی باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. این سبک هنری دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است. هنرمندان در باروک بر خلاف دوران کلاسیک با احساس خود حرکت می‌کنند و احساس را مقدم بر عقل می‌دانستند.

همان طور که می بینید، باروک سبکی است پر از تزیینات ظریف و زیبا که در نوع خود بی نظیر هستند. این تزیینات در طراحی داخلی نیز کاربرد دارند و مبلمان بسیاری با سبک مشابه وجود دارد که می توانید از آن ها در چیدمان منزل خود استفاده کنید. اگر دوست دارید دکوراسیون فضای منزل تان شکیل و شاهانه به نظر برسد و از طرفداران تزیینات زیاد هستید، سبک باروک می تواند یکی از بهترین گزینه های شما باشد. با کمک این سبک می توانید دکوراسیون لاکچری را در فضای منزل خود به اجرا درآورید. برای این که با خصوصیات سبک باروک و نحوه به کارگیری این سبک در دکوراسیون بخش های مختلف منزل آشنایی پیدا کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آباژور رومیزی باروک

آباژورهای سبک باروک را شاید کم تر در میان انواع موجود دیده باشید، اما مطمئنا اگر مایل باشید، می توانید آن ها را تهیه کنید. این آباژورها دارای تزیینات بسیار زیادی هستند و فرم های پرپیچ و خم دارند که عموما در طراحی پایه آن ها به چشم می خورد. اگر شما آینه کنسول، قاب عکس یا لوازم دکوری دیگری با تزیینات مشابه داشته باشید، می توانید آن ها را با آباژورتان ست کنید.

مبلمان سبک باروک : آینه قدی باروک

آینه ها از عناصر مهم در مبلمان سبک باروک هستند. معمولا در این سبک از آینه های قدی در اندازه های بزرگ در طراحی داخلی استفاده می شود که توجه زیادی را به خود جلب می کنند. آینه های سبک باروک دارای پیکره تزیین شده هستند و قاب آن ها با نقوش منحنی و سیال طراحی می شود. حضور چنین آینه هایی در منازل دارای سبک باروک در طراحی داخلی جزو اصول به شمار می رود، بنابراین خوب است که یکی از آن ها را در قسمتی از سالن نشیمن یا پذیرایی خود داشته باشید.

آینه کنسول باروک

یکی دیگر از وسایلی که در چیدمان منازل و مبلمان سبک باروک دیده می شود، استفاده از آینه کنسول است. آینه کنسول های باروک دارای سبک به خصوص و منحصر به فرد خود می باشند و دقیقا همان تزییناتی که مشخصه این سبک است و در دیگر وسایل دیده می شود، در طراحی آن ها نیز به کار می رود. اگر دقت کنید، می توانید تزیینات و فرم های باروک را در قاب آینه، دسته ها و حتی پایه میز کنسول ببینید. اگر دوست داشته باشید، می توانید لوازم دکوری و مجسمه های باروک را روی سطح میز قرار دهید تا ترکیب زیباتری ایجاد شود.

پارچه پرده باروک

هنر تزیینات باروک در طراحی و تولید پرده نیز به کار می رود. پرده های سبک باروک، پرده هایی دارای ظاهر سلطنتی و متجمل هستند که برای فضای پذیرایی خیلی مناسب خواهند بود. خطوط و نقوش به کار رفته در طراحی پارچه این پرده ها دقیقا مشابه همان تزیینات و فرم های منحنی واری است که در وسایل دیگر می بینید. جنس پرده ها نیز عموما از ساتن یا انواع شکیل و مشابه است که ظاهر رسمی و بسیار متجملی به دکوراسیون شما می دهد. شما می توانید نقوش پرده را با کوسن ها، کلاه آباژور و فرش ست کنید.

تخت خواب باروک

تم سلطنتی و لوکس مبلمان سبک باروک می تواند به فضای اتاق خواب شما هم راه پیدا کند. اگر بخواهید اتاق خواب تان را با سبک باروک بیارایید، باید از مهم ترین عنصر، یعنی تخت خواب شروع کنید. تخت خواب های باروک، عموما دارای تاج بزرگی هستند که ممکن است پرده نیز داشته باشد. تاج این تخت خواب ها دارای تزیینات ریز و منحنی شکل است. اگر دوست داشته باشید یک مجموعه کامل و زیباتر از سبک باروک در اتاق خود داشته باشید، می توانید یک سرویس خواب به این شکل تهیه کنید؛ به شکلی که میزهای پاتختی و میز توالت شما نیز تزیینات مشابهی داشته باشند.

شومینه دیواری باروک

مطمئنا تزیینات فوق العاده زیبای باروک را می توان در طراحی شومینه هم به کار برد. شومینه های باروک در زمان خود یکی از زیباترین انواع شومینه به شمار می رفتند و تقریبا هر خانه ای که دارای دکوراسیون لوکس و تجملاتی بود، یکی از این شومینه ها را داشت. شومینه های باروک را می توانید به عنوان نقطه کانونی سالن پذیرایی خود در نظر بگیرید. این شومینه ها عموما از سنگ های تراشیده شده با فرم منحنی وار هستند که تزیینات معروف باروک نیز روی سطح شان دیده می شود. در طراحی شومینه ها از مجسمه ها و آینه ها نیز استفاده می شود که می توانند ست بسیار زیبایی در سالن پذیرایی شما تشکیل دهند.

طاقچه دیواری باروک

طاقچه ها در سبک باروک نیز به مانند دیگر مواردی که ذکر شد، دارای همان خصوصیات منحصر به فرد هستند. شکل این طاقچه ها اکثرا منحنی وار است و تزییناتی که در طراحی مجسمه ها و لوازم دکوری به کار می رود، در آن ها نیز دیده می شود. رنگ و فرم طاقچه های سبک باروک را می توانید با میز کنسول، آینه قدی، آباژور و لوازم دکوری دیگر با سبک مشابه هماهنگ کنید. همچنین می توانید از گلدان و شمعدان دارای تزیینات مشابه نیز برای زیباتر کردن طاقچه تان بهره بگیرید.

کاغذ دیواری باروک

و اما اگر می خواهید سبک باروک را در تزیین سطح دیوارهای منزل به کار بگیرید، می توانید از کاغذ دیواری های این سبک استفادع کنید. کاغذ دیواری های باروک، کمی شبیه انواع کلاسیک هستند؛ با این تفاوت که اصول و قاعده سبک کلاسیک را ندارند و فرم های شان بسیار سیال تر، آزادانه تر و منحنی وارتر هستند. این کاغذ دیواری ها در ترکیب رنگ های مشکی و طلایی، قرمز و طلایی، شیری و طلایی و نمونه های مشابه، بسیار شکیل و زیبا هستند. اگر احساس می کنید این رنگ ها و طرح ها فضای منزل تان را شلوغ و دلگیر می کنند، تنها سطح یک یا دو مورد از دیوارها را به این کاغذ دیواری ها اختصاص دهید.

مبلمان سبک باروک : مبل استیل باروک

یقینا یکی از انتخاب های فوق العاده در چیدمان سالن پذیرایی به سبک باروک، استفاده از مبلمان این سبک است. مبل های استیل باروک می توانند فضای سالن پذیرایی شما را در یک چشم به هم زدن به محیطی برازنده و متجمل تغییر دهند. حضور مبلمان این سبک می تواند از گزینه های قوی برای اجرای این سبک در منزل باشد. نباید فراموش کرد که مبل های سبک باروک از لحاظ فرم و تزیینات، کمی با نمونه های کلاسیک و دیگر موارد مشابه تفاوت دارند. خطوط منحنی شکل در این مبل ها کاملا مشخص هستند.

کوسن تزیینی باروک

اگر می خواهید ظاهر چیدمان پذیرایی تان کامل شود و مبل های استیل تان جلوه بیش تری داشته باشند، نباید کوسن ها را از قلم بیندازید. کوسن های سبک باروک، کوسن هایی هستند که پارچه به کار رفته برای دوخت رویه آن ها از نقوش و تزیینات این سبک برخوردار است. شما می توانید از پارچه مشابه رومبلی خود یا نمونه ای که برای دوخت پرده استفاده کرده اید، برای دوخت رویه کوسن ها نیز استفاده کنید تا تناسب خوبی بین مبلمان پذیرایی تان به وجود آورید.

لوستر آویز باروک

لوسترهای باروک هم خصوصیات این سبک را در شکلی دیگر دارا هستند. اگر مایل هستید دکوراسیون سبک باروک با تمام و کمال به اجرا دربیاورید، لوسترها را نیز مد نظر قرار دهید. لوسترهای سبک باروک، عموما لوسترهای بسیار بزرگی هستند که تزیینات فوق العاده زیادی هم دربردارند، اما شما می توانید با توجه به اندازه فضای مورد نظر خود و ارتفاع سقف از کف، نمونه های کوچک تر را نیز پیدا کنید. خصوصیات این لوسترها نیز مانند دیگر لوازم منزل، شامل خطوط منحنی شکل و تزیینات ظریف و سیال می باشد.

مبل کوسنی باروک

یکی دیگر از وسایلی که این روزها در چیدمان اکثر منازل کاربرد دارد، مبل کوسنی یا همان مبل پاف است. این مبل ها در انواع لوکس و تجملاتی هم وجود دارند و برای چیدمان سالن پذیرایی منزل شما مناسب خواهند بود. انواع باروک این مبل ها را نیز می توانید برای کامل کردن ست مبلمان پذیرایی خود به کار ببرید. طبیعتا، پارچه مورد استفاده در مبل کوسنی شما باید مشابه پارچه مبل های استیل باشد و تزیینان به کار رفته در بدنه آن نیز بهتر است از تناسب خوبی با آن ها برخوردار باشد.

 

 

 

 

مبلمان سبک باروک

تحریریه پویانو