مبلمان آرت دکو در دکوراسیون : لاکچری با چاشنی هنر!

مبلمان آرت دکو در دکوراسیون : لاکچری با چاشنی هنر!

مبلمان آرت دکو : آرت دکو نام یک جنبش هنری است که در قرن بیستم به‌وجود آمد. این واژه به هنرهای تزیینی و صنعتی مدرن اشاره دارد. جنبش آرت دکو تاثیرات قابل توجهی بر معماری، تزیینات داخلی، سرامیک، مُد، طراحی صنعتی و هنرهای دیگر گذاشته است و هنوز هم تاثیرات آن در دکوراسیون داخلی و طراحی لوازم مختلف به چشم می خورد. این سبک از تاثیر صنعتی شدن در طی دوره اخیر شکل گرفته است و خصوصیات آن تجملات، شکوه، کثرت‌گرایی و قدرت می باشند.

معماری و طراحی داخلی به سبک آرت دکو در گذشته هزینه بسیار زیادی داشته است. این سبک، یکی از سبک هایی به شمار می رود که احتمالا پیاده سازی آن در فضای داخلی برای تان گران تمام می شود، اما نه اگر با احتیاط و طبق ترفندهای پیشنهادی عمل کنید! خلاصه این که اگر اهل ایجاد تفاوت های چشمگیر در دکوراسیون منزل هستید و می توانید از پس هزینه های این سبک بربیایید، دل تان را به دریا بزنید و با این سبک جذاب و منحصر به فرد آشنا شوید. شاید در نهایت، طرفدار آن از آب دربیایید!

اشکال هندسی در مبلمان آرت دکو

یکی از خصوصیات سبک و مبلمان آرت دکو ، استفاده از اشکال هندسی در قسمت های مختلف است. در واقع می توان گفت که آرت دکو با همین اشکال شناخته می شود و مبلمان و دکوری که در آن از چنین فرم هایی استفاده نشود، نمی تواند به نام آرت دکو شناخته شود. اشکال هندسی به کار رفته در آرت دکو، بیش تر در فرم های مثلث، لوزی و مربع هستند و به طور کلی، انواع گوشه دار را دربرمی گیرند. هندسه در سبک آرت دکو از عناصر قوی و تاثیرگذار است. بسیاری از اشکال هندسی در این سبک در هم آمیخته شده و ترکیب ایجاد می کنند.

چیدمان لوکس آرت دکو

آرت دکو یک سبک لوکس و گران قیمت است که نظرها را به خود جلب کرده و نگاه ها را میخکوب می کند. اگر به دنبال ایجاد یک فضای چشمگیر و تجملاتی هستید، آرت دکو از بهترین گزینه های شما خواهد بود. استفاده از مبلمان و وسایل لوکس با رنگ های متالیک و خیره کننده می تواند برای دستیابی شما به این سبک، فوق العاده باشد. همچنین می توان از لوازم دکوری لوکس و تزیینی نیز برای تکمیل کردن تم لاکچری این سبک استفاده کرد و جلوه فضا را به بیش ترین حد رساند.

رنگ های آرت دکو

رنگ های غالب در دکوراسیون و چیدمان به سبک آرت دکو، رنگ هایی مثل زرد، قرمز، سبز، آبی و صورتی در ترکیب با نقره ای، مشکی، طلایی و انواع مشابه هستند که ترکیب رنگ دکوراسیون آرت دکو را جذاب و خیره کننده می کنند. توجه داشته باشید که یکی از اصول مهم در ترکیب رنگ های مذکور، ایجاد کنتراست است. اصولا در سبک آرت دکو به تضاد رنگ ها توجه زیادی می شود و یکی از قوی ترین خصوصیات این سبک، استفاده از رنگ هایی با تم های روشن در کنار انواع تیره است که به همین کنتراست می انجامد.

سطوح صیقلی

یکی دیگر از ویژگی های دکوراسیون به سبک آرت دکو این است که اکثر سطوح به کار برده شده در طراحی آن صیقلی هستند. این قانون در رابطه با کفپوش ها، دیوارپوش ها، سقف، مبلمان و سایر وسایلی که در فضا قرار می دهید، صدق می کند. سطوح صیقلی با بازتاب نور باعث ایجاد یک تم درخشنده در فضا می شوند. در واقع به زبان ساده تر می توان گفت که برای اجرای این سبک باید کاری کنید که مبلمان و قسمت های مختلف منزل تان بدرخشند! هر چه درخشش اشیا و دکوراسیون شما بیش تر شود، موفق تر عمل کرده اید و از آن جا که درخشش از سطوح صیقلی برمی آید، باید به براق بودن بخش های مختلف دقت کنید.

سیاه و سفید

دو نمونه از رنگ هایی که در دکوراسیون آرت دکو شهرت دارند و تقریبا در همه فضاهایی که به این سبک طراحی و چیدمان می شوند، به چشم می خورند، سیاه و سفید هستند. سیاه و سفید را می توان از رنگ هایی به شمار آورد که قانون کنتراست را به بهترین شکل ممکن در فضا پیاده سازی می کنند و از این رو، شاید هیچ ترکیب دیگری نتواند به اندازه همنشینی این دو رنگ به شما کمک کند تا دکوراسیون را به سبک آرت دکو تجربه کنید. اگر رنگ های سیاه و سفید را به صورت براق در مبلمان و دیگر قسمت ها به کار ببرید، تقریبا می شود گفت که کار را تمام کرده اید!

متریال درخشنده در مبلمان آرت دکو

تقریبا نیمی از مسئولیت طراح های داخلی در پیاده سازی سبک آرت دکو به انتخاب درست متریال ها و ترکیب آن ها با یکدیگر مربوط می شود. متریال هایی که در سبک آرت دکو حرف اول را می زنند و به عنوان خصوصیات شاخص مبلمان این سبک نیز شناخته می شوند، استیل، شیشه، چوب منبت کاری شده و همه موارد مشابهی هستند که می توانند فضا را خیره کننده کنند. تقریبا هر متریالی که قدرت بازتابش نور را داشته باشد، می تواند برای چیدمان به سبک آرت دکو به کار برود.

وجود تقارن 

یکی دیگر از اصولی که از گذشته به عنوان مبنای طراحی داخلی به سبک آرت دکو بوده، وجود تقارن است. تقارن در سبک آرت دکو از سبک هایی مثل ویکتوریایی و آرت نوو برگرفته شده است. در دکوراسیون آرت دکو به رعایت تقارن اهمیت زیادی داده می شود و چیدمان مبلمان در فضا طبق همین اصل صورت می گیرد. همچنین، مبلمانی که برای چیدمان به کار برده می شوند نیز باید بر همین مبنا انتخاب شوند. اگر به خصوصیات این سبک و طراحی های انجام شده طبق اصول آن دقت کنید، متوجه خواهید شد که حتی ترکیب اشکال هندسی نیز طبق همین اصل صورت می گیرد.

وسایل براق در مبلمان آرت دکو

همان طور که پیش تر هم گفته شد، در سبک آرت دکو همه چیز برق می زند. درخشش از خصوصیات منحصر به فرد این سبک به شمار می رود و یکی از اصلی ترین مواردی است که آرت دکو را از دیگر سبک ها متمایز می سازد. برای انتخاب مبلمان و وسایل منزل خود باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح آن ها حتما براق باشد. اگر مایل هستید از وسایل مات استفاده کنید، بهتر است حداقل قسمتی از آن ها که می تواند دسته، پایه و دیگر بخش های مشابه باشد را به صورت براق در نظر بگیرید.

تم جئومتریک

قبلا هم گفته شد که هندسه در آرت دکو یک اصل جدایی ناپذیر است. اگر فضا را با هندسه مخصوص آرت دکو طراحی و چیدمان کنید، یکی از مهم ترین اصول را به انجام رسانیده اید. خوب است بدانید که تم هندسی یا جئومتریک را نه تنها در انتخاب کفپوش ها و دیگر قسمت های دکوراسیون؛ بلکه در انتخاب پارچه ها، فرش ها و کاغذ دیواری ها نیز باید به کار بگیرید تا تاثیر این سبک به خوبی در دکوراسیون منزل تان مشخص شود و به قول معروف، آن طور که باید از آب دربیاید.

آینه کنسول آرت دکو

آرت دکو یک سبک تجملاتی و لوکس است. برای این که بتوانید این خصوصیات آرت دکو را در فضای داخل منزل خود پیاده سازی کنید و از آن ها برای شکوه دادن به دکوراسیون فضا استفاده کنید، باید به سراغ وسایلی بروید که ذاتا لوکس و متجمل هستند. آینه و کنسول از وسایلی هستند که می توانند در این رابطه به شما کمک کنند. آینه و کنسول به سبک آرت دکو باید حداقل یکی از خصوصیات مذکور، یعنی رنگ های غالب، سطوح صیقلی و هندسه مخصوص سبک آرت دکو را داشته باشند. آینه ها را می توان یکی از عناصر ثابت در دکوراسیون آرت دکو به شمار آورد که با داشتن سطح صیقلی، خصوصیت ویژه این سبک را شامل می شوند.

آثار هنری آرت دکو

یکی دیگر از مواردی که در تکمیل و تثبیت سبک آرت دکو در دکوراسیون منزل شما موثر واقع خواهد شد، استفاده از دکوراتیوها و آثار هنری است. آرت دکو به تزیین و هنر برمی گردد و به همین خاطر، باید برای پیاده سازی آن در فضا از لوازم تزیینی و اثرهای هنری استفاده کنید. مجسمه ها، تابلوها، لوستر و هر چیزی دیگری که بتواند این تم هنری و تزیینی را به فضای منزل شما اضافه کند، برای تثبیت این سبک به کار خواهد آمد و زیبایی فضای مورد نظرتان را بیش تر خواهد کرد.

نورپردازی آرت دکو

نورپردازی در سبک آرت دکو هم خصوصیات خودش را دارد. در این سبک به موتیف خورشید توجه خاصی معطوف می شود. در واقع، نورپردازی به شکل اشعه های خورشید در سبک آرت دکو شناخته شده است و جزو خصوصیات آن به شمار می رود. لوسترهای شیشه ای و دارای فرم های تجملاتی با نور فراوان که توجه را به زیبایی خود جلب می کنند از دیگر گزینه هایی هستند که می توانید برای اجرای این سبک در منزل خود به کار بگیرید.

 

 

 

مبلمان آرت دکو

تحریریه پویانو