قفسه بجای دیوار های جداکننده برای بهینه سازی فضا در آپارتمان کوچک / Maayan Zusman

قفسه بجای دیوار های جداکننده برای بهینه سازی فضا در آپارتمان کوچک / Maayan Zusman

قفسه بجای دیوار : یک میز غذاخوری که بخشی از آن بالای یک نیمکت جای می‌گیرد و قفسه‌هایی که در دیوارهای جداکننده تعبیه شده‌اند از جمله ترفندهایی برای صرفه‌جویی در اشغال فضا هستند که توسط طراح داخلی «مایان زاسمن» (Maayan Zusman) در این آپارتمان کوچک و فشرده متعلق به خانواده‌ای چهارنفره در تل آویو بکار رفته‌اند.

ساختمانی که این آپارتمان پنجاه و چهار مترمربعی در آن قرار دارد متعلق به سال 1945 است و از زمان تکمیل ساخت آن تاکنون هیچگونه نوسازی‌ای روی آن صورت نگرفته و در نهایت پس از سالها، از کاربری خارج و متروک گشت.

 

مالکین آپارتمان –یک زوج به همراه دو فرزندشان- از موقعیت آرام و در عین حال مرکزی آن در شهر خشنود بودند و از زاسمن خواستار ارائه پیشنهادی شدند که به آن‌ها برای دستیابی به فضاهای مورد نیاز زندگی مدرن یک خانواده کمک کند.

نیازهای کلیدی شامل یک اتاق خواب برای هر فرزند، علاوه بر اتاق مستر به همراه سرویس اختصاصی آن، یک سرویس حمام و توالت جدا برای خانواده، یک آشپزخانه عملکردی با جزیره و یک میز غذاخوری بود.

زاسمن در توضیح طراحی این آپارتمان گفت: «اولین چالش طراحی ترکیب‌بندی‌ای بود که تمام ویژگی‌ها را داشته باشد، فضاهای زیاد برای قرارگیری اسباب و لوازم را در محیط ترکیب کند و ویژگی مدولار بودن به فضا ببخشد.»

«با جاسازی قفسه در دیوارها، در هر سانتی‌متر از پلان این آپارتمان فضای نگهداری لوازم تعبیه شده‌است.»

روند سه و نیم ماهه بازسازی این آپارتمان با حذف اجزای اولیه فضای داخلی آغاز شد، که تنها دو اتاق خواب، یک توالت و یک آشپزخانه بسته را شکل می‌دادند.

 

پلان این آپارتمان که ترکیب آن کاملا تغییر کرده، توسط قفسه‌های دوطرفه تقسیم شده‌است. این قفسه‌های تمام‌قد فضاهایی را برای نگهداری لباس، کتاب، اسباب‌بازی و لوازم آشپزخانه فراهم می‌کنند تا در معرض دید نباشند.

مالک خواهان حفظ حریم خصوصی اتاق‌ها و رعایت مساله آکوستیک بود. این خواسته، زاسمن را بر آن داشت تا بجای پارتیشن‌های شیشه‌ای از نوع غیرشفاف آن برای تفکیک فضاها استفاده کند. قرارگیری این پارتیشن‌ها و رنگ سفید آنها باعث روشن ماندن فضا و شلوغ بنظر نرسیدن آن می‌شود.

 

واحد مرکزی که آپارتمان را تقریبا از وسط تقسیم می‌کند، قفسه‌ها و درب‌ها را به سمت اتاق‌های خواب و سرویس بهداشتی مخفی می‌کند.

یک میز غذاخوری که در یک تورفتگی واقع است می‌تواند در صورت لزوم به پشت برگردانده شود و در فضای خالی بالای سکوی توکار پشتش قرار گیرد تا فضای بیشتری در اتاق نشیمن اصلی مهیا گردد.

 

آشپزخانه دارای قفسه‌ها و کابینت‌های متعددی است، از جمله قفسه‌هایی که در دوطرف جزیره آشپزخانه در دیوار ساخته شده‌اند. سنگ مرمر کاراکا روی میزهای کار آشپزخانه جزییات بافت‌داری به فضا می‌افزاید که مکمل کابینت‌های سفیدرنگ است.

در اتاق مستر، تخت‌خوابی که بطور اختصاصی ساخته شده با ظرافت در فروفتگی‌ای در کمد قرار می‌گیرد و همسطح با دیوار می‌گردد. حمام اختصاصی اتاق مستر شامل یک توالت و پنجره است.

سرویس بهداشتی اصلی شامل یک توالت، روشویی، یک وان کوچک و قفسه‌ای توکار در دیوار جداکننده است. پنجره‌ای کوچک که رو به سرویس اتاق مستر باز می‌شود اجازه ورود نور طبیعی را به این قسمت می‌دهد.

اتاق کودک پشت آشپزخانه و فضای غذاخوری جای گرفته‌است. هردوی آن‌ها دارای قفسه‌هایی اختصاصی هستند و طوری تزیین شده‌اند که با سایر بخش‌های خانه هماهنگ باشند.

 

در فضای داخلی، اغلب سطوح به رنگ سفید هستند تا پاکی و روشنی را به فضا بیاورند. اشاره‌های سرمه‌ای فضا در ترکیب با سطوح چوبی و جزییات برنجی، به فضای خانه جزییات و گرما می‌بخشند.

قاب‌های چوبی پوسیده پنجره‌ها با قاب‌های آلومینیومی مشکی رنگی تعویض شدند که رنگ‌ها در تضاد با رنگ سفید دیوارها است.

 

یک لوستر برنجی که توسط «لامبرت و فیلز» (Lambert & Fils) طراحی شده، عنصری چشمگیر به آشپزخانه می‌افزاید، در حالیکه سایر اجزای نورپردازی به شکلی ساده در سقف و دیوارها جاسازی شده‌اند.

 

 

 

 

قفسه بجای دیوار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen