فرم راه پله های بی پایان در هوستون یاردز ، در نیویورک توسط شرکت معماری ” وسل” استودیوی هیترویک (Heatherwick Studio)

فرم راه پله

فرم راه پله های بی پایان در هوستون یاردز ، در نیویورک توسط شرکت معماری ” وسل” استودیوی هیترویک (Heatherwick Studio)

فرم راه پله های بی پایان ؛ توماس هیترویک بنای یادبود عمومی جدیدی به شهر نیویورک می‌آورد. امروز، استودیوی هیترویک اولین تصاویر پرداخت‌های ” وسل” را نمایان ساخت. سازه‌ای تندیس‌گونه و سرگرم کننده به بلندی 15 طبقه ارتفاع، که متشکل از  که 154رشته پلکان بهم پیوسته و پیچیده است. این سازه به عنوان محور توسعه هوستون یاردز جدید در غرب منهتن خدمت رسانی خواهد کرد.

interior_view_of_the_vessel-1

با ایده گرفتن از هندسه محسور کننده استپ ول های هندی، ایده شبکه منظم وسلز در ذهن شکل گرفت و ساخت فضایی شبیه کندوی عسل یا یک باشگاه ورزشی جنگلی ایجاد شد- و  به راستی تمرینی برای بازدیدکنندگان بازی ارائه خواهد کرد که به اندازه کافی از حدود 2500 پله فردی درون ساختار بالا روند، در تقریبا یک مایل مسیری عمودی می‌شود.

interior_view_of_the_vessel-2

فرم سازه مخروطی شکل است و گسترش پهنای حجم از 50 فوت در پایه تا 150 فوت در بالا می‌رسد. و اگر هندسه تنهایی هم نبود به اندازه کافی چشم نواز بود، قاب‌های سازه فولادی با لایه‌ای از فلز مسی رنگ پرداخت شده، پوشیده شده است. در واقع سازه بازتاب‌های پیچ و تاب خورده‌ای از پلازای زیر را منعکس می‌سازد.

توماس هیترویک می گوید: ” ما باید به این فکر کنیم که چه چیزی در نقش نشانه شهری عمل می‌کند، چیزی که در هویت  بخشی به فضا و دادن خصوصیات برجسته به آن کمک کند‌ “.

فرم راه پله های بی پایان در هوستون یاردز ، در نیویورک به عنوتن یادمان شهری
فرم راه پله های بی پایان در هوستون یاردز ، در نیویورک به عنوتن یادمان شهری

سازه در پلازا مرکزی هوستون یادرز قرار خواهد گرفت، این محل با باغ‌های چندسالهء بومی احاطه شده است وسایبانی از درختان بومی دارد، پروژه همچنین به عنوان تنوعی برای گزینه‌های نشستن بازدیدکنندگان مجاور کالچر شد (Culture Shed ) یا های لاین (High Line ) خواهد بود تا دمی بیاسایند.

یادمان های شهری
یادمان های شهری

فضای صحن پلازا خودش نوآوری تکنیکی کاملی را  شکل داده است، سازه به تنهایی به عنوان پوشش تهویه برای محوطه میانی عمل می‌کند، همچنین مخزنی برای زهکشی سایت و مدیریت طوفان و سیل خدمت رسانی می‌کند.

هزینهء ساخت وسل 150 میلیون دلار برآورد می‌شود، دو برابر بودجه اصلی 75 میلیون دلاری.

interior_view_of_the_vessel-5

منبع: ARCHDAILY

تحریریه پویانو| غفاری