طرح جامع گروه معماری ساساکی (Sasaki) در مالزی به نام “شهر جنگل”

طرح جامع گروه معماری

طرح جامع گروه معماری ساساکی (Sasaki) در مالزی به نام “شهر جنگل”

طرح جامع گروه معماری
طرح جامع شهری آینده ساساکی مالزی

طرح جامع گروه معماری ساساکی (Sasaki) در مالزی به نام “شهر جنگل” که در طول چهار جزیره مصنوعی امتداد پیدا کرده است.

بر اساس بیانات معماران این مجموعه: “شهر جنگل که بر روی چهار جزیره مصنوعی قرار دارد، در آینده به بزرگترین مجموعه چندعملکردی و سبز در منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل خواهد شد. این طرح جامع که توسط مهندسین مشاور ساساکی تهیه شده است، و بر اساس مطالعات صورت گرفته نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر 40 میلیارد دلار خواهد داشت و 220 هزار شغل  در نتیجه ساختن آن در این منطقه بوجود خواهند آمد. شهر جنگل که در نزدیکی مناطق اقتصادی جنوب شرقی آسیا قرار دارد، دارای موقعیتی ایده‌آل است تا به یک قطب تجاری و فرهنگی در این منطقه تبدیل شود. این مجموعه برای پیشرفت و تشویق جامعه در زمینه فرهنگ زندگی و فرهنگ کار طراحی شده است و متشکل از عملکردهای زیر است: موسسات مالی، امکانات و ساختمان‌های مختص تحقیق و توسعه با تکنولوژی بالا، دفاتر اداری مرکزی، و مجموعه متنوعی از صنایع خلاقانه که پایگاهی نوآورانه و پایدار برای اشتغال در این منطقه را بوجود خواهند آورد.”

 

(تصویر مقطع پرسپکتیو این مجموعه)
(تصویر مقطع پرسپکتیو این مجموعه)

استراتژی‌های توسعه شامل رویکردی چند عملکردی در این مجموعه است که دارای رابطه همزیستی میان محیط طبیعی و محیط ساخته شده است. این طرح توسعه با استفاده از خطوط راه‌آهن و کشتی به مناطق وسیع‌تری متصل خواهد شد، و به زیرساخت‌های حمل و نقل سنگاپور و مالزی که در طرح‌های توسعه برنامه ریزی شده‌اند، ارتباط خواهد یافت.

3

نکته کلیدی که در فرادست رابطه همزیستی قرار دارد، استراتژی حفظ توسعه است. در این طرح توسعه نگرانی‌هایی در ارتباط با تاثیرگذاری نامطلوب آن بر اکوسیستم حساس این منطقه وجود دارد و همچنین تاثیر منفی آن بر صنعت ماهیگیری این منطقه که متکی بر این اکوسیستم حساس و ظریف است. در نتیجه وجود این نگرانی‌ها، در طراحی این مجموعه اکولوژی‌های طبیعی ساحلی این منطقه در لبه‌های جزایر بازسازی خواهند شد؛ از جمله بازسازی بیش از 9 کیلومتر از جنگل‌های حرا، بازسازی10 کیلومتر از خلیج‌های کم عمق و کوچک و زمین‌های پوشیده شده از گل که در زمان جزر و مد دریا بوجود می‌آیند و همچنین حفاظت از 250 هکتار از آب‌های کم عمق این منطقه که پوشیده شده از علف‌های دریایی هستند. این طرح علاوه بر حفظ پایداری اکولوژیکی منطقه، انعطاف‌پذیری لازم را در برابر پدیده افزایش سطح دریا بوجود خواهد آورد.

4 5

عرصه‌های عمومی موجود در طول این طرح توسعه به یکدیگر متصل هستند. این اتصال با استفاده از شبکه‌ای از سقف‌های مرتبط به یکدیگر بوجود آمده است که پارک‌ها و باغ‌هایی روی آن‌ها قرار دارند و بزرگترین سیستم بام سبز را در جهان بوجود آورده‌اند. علاوه بر ایجاد بام‌های سبز، طراحی این مجموعه زیستگاه‌هایی طبیعی را فراهم می‌کند که فاضلاب‌های سطحی را تصفیه خواهند کرد و مکانی برای فعالیت‌های تفریحی در نتیجه ساخت آن‌ها بوجود خواهد آمد که خودروها در آن حضور نخواهند داشت. این طرح همچنین سیستم‌های حمل و نقل متنوعی را برای جابجایی ساکنین و بازدید کنندگان پیش‌بینی کرده است و ارتباطات مختص عابرین پیاده در این طرح در اولویت قرار دارند، همراه با مراکز ترانزیت که در اطراف فضاهای شهری و متراکم قرار گرفته‌اند.

7 6

چشم‌انداز کلی شهر جنگل بر اساس جذب افراد با استعداد از کشورهای مختلف در سراسر دنیا است که می‌خواهند در یک محیط شهری پایدار زندگی کنند. با در نظر گرفتن این موضوع در ذهن، این طرح توسعه نه تنها خط آسمانی نمادین از معماری را در بر می‌گیرد، بلکه بر غنی سازی زندگی روزمره ساکنان خود نیز تمرکز می‌کند که دارای گستره متنوعی از فضاهای زندگی و بافت فرهنگی هستند.

 8

معماران: Sasaki

توسعه دهنده: Country Garden Pacific View

سال ساخت پروژه: 2036

7 10 9

 

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی