طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل را چرا باید مد نظر قرار دهید ( و چطور آن را اجرا کنید)

تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل را چرا باید مد نظر قرار دهید ( و چطور آن را اجرا کنید)

گاهی اوقات، حتی ماهرترین طراحان داخلی نیاز به کمی راهنمایی و کمک دارند. اجزای بی‌شماری برای هماهنگ و یکپارچه کردن ظاهر دکوراسیون داخلی هر فضا لازم است. بنابراین این که به دنبال روش‌هایی برای آسان تر کردن این پروسه باشید هیچ خجالتی ندارد. اگر نیاز به کمک و یا اندکی الهام گرفتن دارید، در این جا چطور از راهی آسان تر یعنی طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید؟

اگر دوست دارید در مورد نحوه استفاده و کارکرد طرح تک رنگ در طراحی داخلی منزل تان بیشتر بدانید پس با ما همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت که چرا این ایده در یکپارچه و منسجم نشان دادن بدون زحمت هر فضا تاثیر بسزایی دارد و سپس در مورد این که چطور خودتان می‌توانید این ایده را پیاده کنید چند ترفند عملی یاد خواهیم داد.

تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

چرا استفاده از منوکرومیک یا طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی یا مونوکرومیک می‌تواند منزل شما را هماهنگ و یکپارچه نشان دهد؟

چون طرح مونوکرومیک فرآیند دکوراسیون و طراحی منزل شما را ساده تر می‌کند. به طور معمول هنگام طراحی دکوراسیون، باید اجزاء و لوازم را طوری انتخاب کنید که با هم مرتبط باشند و در نهایت ظاهر کلی هماهنگ و یکپارچه در کنار هم ایجاد کنند.

طرح مونوکرومیک فرآیند دکوراسیون و طراحی منزل

در این مورد، تا زمانی که شما با یک رنگ کار می‌کنید، یکپارچگی و هماهنگی خود به خود به وجود می‌آید. یکپارچگی مهم است زیرا این چیزی است که به چشم ها کمک می کند تا درک درستی از یک فضا داشته باشد.

طرح مونوکرومیک فرآیند دکوراسیون و طراحی منزل

بر اساس روانشناسی گشتالت (Gestalt Psychology)، هر زمان ما به فضای جدیدی وارد می‌شویم، مغزهایمان ما با تکیه بر تشخیص نقش و الگو به فضا مفهوم می‌بخشد.هر چه الگوهای بیشتری پیدا کنیم(برای مثال رنگ های تکراری) راحت تر این فضا برای ذهن ما پردازش می‌شود و سریع تر قادر به تشخیص و ماهیت یک فضا هستیم و احتمالا جذابیت زیبایی شناختی بیشتری در آن پیدا خواهیم کرد.

رنگ های خود را انتخاب کنید

اولین گام برای ایجاد دکوراسیون داخلی تک رنگ، انتخاب رنگ‌هایی است که قرار است استفاده کنید. در این مورد، ما پیشنهاد می‌کنیم در کل سه رنگ بیشتر برندارید. شاید از خودتان بپرسید چرا سه رنگ مگر طرح تک رنگ نبود؟ بدیهی است که باید آن ها را از یک خانواده رنگی انتخاب کنید تا ظاهر دکوراسیون تان منسجم و یکپارچه به نظر برسد، برای مثال سه رنگ از خانواده رنگ قهوه‌ای.

طرح مونوکرومیک فرآیند دکوراسیون و طراحی منزل

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با طیف پایه یعنی همان رنگی که قرار است طراحی کلی منزل شما را تعریف کند آغاز کنید(یعنی رنگی که نسبت به بقیه بیشتر استفاده می‌شود). سپس طرح رنگی خود را با انتخاب دو رنگ که یکی از آن ها روشن تر و دیگری تیره تر از طیف پایه است تکمیل کنید.

اگر نیاز دارید تا انتخاب‌های رنگی خود را محدود کنید، ما پیشنهاد می‌کنیم به تراشه های رنگی نمونه(نمونه رنگ های روی ورقه های کوچک) نگاه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

اضافه کردن نقش و بافت

اگرچه یکپارچگی یکی از مزایای طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی است، اما گاهی اوقات نیز ممکن است بیش از حد خوب باشد. اگر عناصر طراحی فضای شما زیادی شبیه به هم باشند، احتمال ایجاد حس کسل کنندگی و یکنواختی می‌رود. در این هنگام وارد کردن نقش و بافت روشی آسان برای اضافه کردن جذابیت های بصری مورد نیاز به یک فضاست.

یکپارچگی یکی از مزایای طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی

در عکس بالا، ببینید که چطور بدون این که در خود اتاق حضور داشته باشید، می‌توانید تقریبا تمام بافت ها یعنی نرمی، لطافت الیاف فرش، خشن بودن سطح چوبی پاتختی و الیاف نرم روتختی را احساس کنید. شما باید رسیدن به چنین حس لامسه ای را در طراحی داخلی تان مد نظر قرار دهید. زمانی که به دنبال انتخاب لوازم و اجزا برای پر کردن فضای خود هستید، تلاش کنید آن ها را در بافت‌های مختلفی انتخاب کنید. نقش و بافتی که به خوبی با طرح رنگی شما همخوانی پیدا کند نیز در رسیدن به این هدف کمک می کند.

یکپارچگی یکی از مزایای طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی

با متریال های تزئینی خلاقیت به خرج بدهید

این جا جایی است که همه چیز جالب می‌شود؛ اگرچه غالب عناصر در فضاهای تک رنگ باید محدود به همان خانواده رنگ انتخابی شما باشند اما هیچ قانون سفت و سختی نیست که بگوید همه چیز باید کاملا مطابقت کند.

اجرای صحیح طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل تان کمک می‌کند

لوازم ضمیمه‌ای و اکسسوری ها به شما این امکان را می‌دهند تا اندکی فراتر از چارچوب های تعیین شده گام بردارید. در عکس بالا توجه کنید که میز عسلی یک روکش فلزی مسی دارد. سپس این ظاهر فلزی از طریق گلدان ها و لامپ های دکوری، میزها و حتی قابی که حول تابلوی دیواری را احاطه کرده است تکرار شده است.

شما نیز می‌توانید همین ایده را در طراحی خود پیاده کنید، یا متریال طبیعی دیگری نظیر چوب یا سنگ را برای این کار انتخاب کنید.

سایر لوازم دکوری نظیر تابلوی دیواری یا کوسن های روی مبل نیز روشی عالی برای ایجاد کمی تنوع در طراحی به شمار می‌روند. اگر خواستید این ترفند را به کار ببرید با این اوصاف بهتر است لوازم دکوری را که برای تحقق این ایده انتخاب می‌کنید به نوعی شامل رنگ پایه ای که انتخاب کرده اید باشند. با این تکنیک ظاهر طراحی شما یکپارچه و منسجم خواهند ماند اگرچه قانون تک رنگ بودن را اندکی زیر پا گذاشته اید.

اجرای صحیح طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل تان کمک می‌کند

ایجاد یک طراحی جذاب و چشم نواز نیاز به علاقه و صبر دارد اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید میانبرهایی برای آسان تر کردن این پروسه بردارید.

اجرای صحیح طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل تان کمک می‌کند

ما در بالا چندین ترفند عملی را بیان کردیم که شما را در اجرای صحیح طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی منزل تان کمک می‌کند. آیا شما نیز چند ترفند عالی برای این کار سراغ دارید؟ نظر شما در مورد استفاده از طرح تک رنگ در طراحی داخلی چیست؟ آیا ایده طرح مونوکرومیک را در منزل تان پیاده خواهید کرد؟ نظرات و افکار خود را از طریق کامنت زیر با ما در میان بگذارید.

 

 

طرح تک رنگ در دکوراسیون داخلی

تحریریه پویانو

منبع: freshome.com