طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon و همکاران

طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon

طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon و همکاران

طراحی کتابخانه دیجیتال ؛

معماری : Dominique Coulon و همکاران

مکان : فرانسه

مساحت : 4590 مترمربع

سال پروژه : 2016

این پروژه با امید به اینکه الگوی جدیدی برای کتابخانه های دیجیتال باشد، طراحی شده است. این برنامه عملکرد معمول کتابخانه های دیجیتال را زیر سوال برده و آن را به سمت تبدیل شدن به یک فضای سوم (فضایی که فارغ از دو فضای اصلی زندگی یعنی خانه و محل کار می باشد، مانند کافه، پارک، کتابخانه و … ) متوجه می ساخت.

 

جایی که افراد معمولی جامعه، تبدیل به بازیگرانی برای ایفای نقش خود می شوند. جایی که به همان اندازه که پذیرای افراد است، خلاقیت آن ها را برمی انگیزد. بر همین اساس، ساختمان شامل فضاهایی است مانند سالن نمایش، استودیوی موسیقی و یک کافه – رستوران. فعالیت های متنوع موجود در مجموعه با یکدیگر ترکیب شده و آرایشی پویا در فضای کلی ایجاد کرده اند. ساختمان تا شاخه های درختان چناری که در سایت مجموعه هستند ارتفاع دارد، این درواقع اولین لایه نمای ساختمان است که بعنوان نمای اصلی در خیابان قابل مشاهده است و طوری بنظر می رسد که گویا ساختمان با شاخ و برگ درختان در حال کشمکش و بازی است.

نما به شکل روبانی پیوسته تمام ساختمان های مختلف مجموعه را به هم متصل کرده است و در نزدیک ترین بخش نما به خیابان، روبان شیبی صعودی پیدا کرده و بخشی شیشه ای را پدید آورده است که امکان دید به داخل را به افراد می دهد.

به طور کلی، مرز میان فضای داخلی و فضای شهری کم تر مشخص و ملموس است و همین امر باعث می شود که مخاطب برای دیدن بهتر آنچه در حال رخ دادن می باشد، فاصله خود را با بنا کم کرده و به استقبال آن بیاید.

بخش های خالی و پر ساختمان در تقابل با یکدیگر، حالت گنگ و مبهم را بین دو بخش خارجی و داخلی سایت ایجاد کرده اند که باعث محو شدن مرزهای فضای عمومی در آن شده است.

05

نور در امتداد روبان گسترش می یابد و روبان آن را دقیقا در مرکز ساختمان منشعب می کند.

یک باغچه که حالتی رمپ مانند دارد، از دیگر راه های خروج از ساختمان و پا گذاشتن به فضای باز می باشد. این رمپ به سمت بالا صعود یافته و به یک کافه تابستانی منتهی می شود؛ یعنی نقطه اوج فضاهای تفریحی این اثر. این فضای سبز تا پیاده راهی سرپوشیده گسترش یافته و به خط افق منظره، نزدیک تر می شود؛ نقطه ای که منظره شهر در آن ناپدید شده و فقط تاج درختان چنار در آسمان قابل دیدن است. در نتیجه باعث ایجاد فضایی با کاربری های جدید شده است، مانند چرت زدن، پیک نیک، مطالعه کردن و یا گردهمایی های گروهی افراد.

07

 

 

9

اصل طراحی ساختمان، سیستمی نامنظم و مستقل دارد. با کنار هم گذاشتن چند اصل ساده، هر کدام با منطقی مستقل و متفاوت، تنشی در فضا و برداشتی که فرد از آن دارد ایجاد شده است.

در همین راستا، ادراک فضا به دور از ایجاد فضاهای اقلیدسی است و فضایی ساده را ترجیح می دهد.

10

بخش های حباب مانند، عناصر مهمی از فضا را شامل شده اند؛ مانند فضای داستان سرایی، لابراتوارهای زبان، سالن بازی های ویدیویی، اتاق هنرهای تجسمی و غیره. درواقع به عنوان پیله هایی تعریف شده اند که مردم را از جهان های دیگر جدا می کنند؛ جایی برای فرار افراد از زندگی و فضاهای جمعی معمول. به عبارت دیگر این حباب ها صمیمی ترین بخش های مجموعه را تشکیل داده اند. فاصله بین آن ها، وابسته به فضای نفوذ و مقیاس هریک متغیر است. رنگ و مصالح به کار رفته در فضای اصلی، به گونه ای انتخاب شده اند که کاملا گویای تنوع نور و رنگ می باسند.

11

12

فضا کاملا سیال است و مسیرهای متعدد به طور مداوم باعث تجدید دیدگاه های مناظر اطراف می شوند. پوشش خارجی منحنی نیز، بر تأثیر موجودیت فضای نامحدود و نامتناهی تأکید می کند.

در این فضای غیر قابل توصیف، به نظر می رسد که مفهوم جاذبه به کلی فراموش می شود و دیوارها و سقف ها به نظر سیال و شناور می آیند. این پیچیدگی باعث ایجاد آکوستیکی تجسمی می شود که این مکان جدید را تبدیل به اتمسفری می کند که واصلی است بین رابطه ای که بدن انسان با سیالیت دارد و به بررسی آن می پردازد.

هیچ درک روشن و صریحی از فضا وجود ندارد. درکی که یک شخص می تواند از آن داشته باشد، همواره گویای پیچیدگی و محتوی غنی غیرمنتظره اثر می باشد.

این سازه را می توان به عنوان مکانی برای آزادی در نظر گرفت.

032 031

 

030

 

029

 

028

 

 

 

026 طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon
طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon

 

024 طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon
طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon

023

طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon
طراحی کتابخانه دیجیتال در تیونویل فرانسه / شرکت معماری Dominique Coulon

020

018

015

014

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع : archdaily