آشنایی با متدهای طراحی مدرن ترین کافی شاپ های روز

آشنایی با متدهای طراحی مدرن ترین کافی شاپ های روز

طراحی کافی شاپ مدرن ؛ وقتی از فضای کافه صحبت می کنیم، معیارهای مرسوم زیباشناختی کنار می روند و به جای آن ها تعریف جدیدی ارائه می شود که می تواند برای هر کس متفاوت باشد. علت اینکه کافه های امروزی تا این حد محبوبیت یافته اند، جدا از موج فکری کافه نشینی می تواند به نحوه دکوراسیون این فضاهای دوست داشتنی مربوط باشد. کافه مکانی است که شما برای جدا شدن از دغدغه های روزمره زندگی در آن وقت می گذرانید، پس معماری آن نیز باید از سبک های تکراری متمایز باشد.

آیا دکوراسیون یک فضا باید طبق معیارهای مرسوم طراحی شود؟ بله، ولی در رابطه با کافه ها اینطور نیست. تقریبا می توان گفت با تحولی که در عصر معاصر به وجود آمده، هیچ هنجاری دیگر قطعیت ندارد. این است که شما بر مبنای این تحول و تاثیراتی که بر جوامع گذاشته است، می توانید کافه خود را دقیقا به همان فرمی طراحی کنید که تا قبل از این مورد پذیرش نبوده است.
خلاقیت در ایجاد یک فضا دقیقا همان کاری است که شما با فکر خود انجام می دهید و نه با دنبال کردن فکر دیگران. طراحی داخلی کافی شاپ های امروزی با اینکه همه تقریبا پیرو یک سبک می باشند، کاملا متفاوت هستند.
اگر می خواهید با ایده های طراحی مدرن ترین کافه های عصر حاضر آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

رنگ تیره یکی از رنگ هایی است که در طراحی دکوراسیون کافی شاپ محبوبیت دارد. کافی شاپ ها به عنوان فضایی که شما مقدار کمی از وقت خود را در آن می گذرانید، می تواند در استفاده از این رنگ جسورانه بی پروا طراحی شود. رنگ تیره یک فضای تاریک و دنج به وجود می آورد که با آنچه محیط کافه ها ایجاد می کند، کاملا تناسب دارد.

یکی از ایده های همیشه پرطرفدار در طراحی دکوراسیون کافه ها به کار بردن فضای سبز در محیط است. گیاهان هیچ وقت کهنه نمی شوند، تقریبا همه جا حضور دارند و همیشه در ما حس خوبی به وجود می آورند. می توان فضای سبز را در محیط حرکت داد. تعبیه فضای سبز روی سطح دیوار ایده بسیار جالبی است.


شاید با گلدان هایی مواجه شده باشید که در واقع گلدان نیستند. وسایلی با عملکردهای متفاوت وجود دارند که می توانند به جای گلدان، گیاهان کافه نشین را در بر بگیرند. هر چه باشد یک کافه خاص، گلدان های خاص می طلبد.

اگر خلاقانه تر با نحوه قرارگیری گیاهان در فضا برخورد کنیم، شاید معلق بودنشان فکر بدی نباشد. می توان با استفاده از ابزار ساده، تعدادی از گلدان معلق در نظر گرفت که از سقف آویز شده و تا نزدیکی سطح میز فرود آمده اند.

آجر از مصالحی است که می تواند در طراحی دکوراسیون کافه یک عامل سنت شکن به حساب آید. با وجود اینکه آجر از دیرباز جزو مصالح مورد استفاده معماران در ساختمان بوده است، هیچ گاه به صورت فراگیر در طراحی دکوراسیون داخلی یک بنا مورد استفاده قرار نگرفته است. همین موضوع باعث می شود که انتخاب آجر به عنوان متریال شکل دهنده پس زمینه فضا، محیط کافه را به فرم شاخص درآورد.

طراحی کافی شاپ مدرن

نور و سایه به انکار ناپذیر ترین کاراکترهای معماری از قرن ها پیش با زندگی انسان ها درآمیخته اند. افرادی که کافه های دنج را به عنوان پاتوق خود انتخاب می کنند، نشستن در یک فضای تاریک و روشن را دوست دارند. می توان با نورپردازی طبیعی یا مصنوعی فضای تاریک و روشن را به راحتی ایجاد کرد. البته نکته قابل توجه این است که بدانید دقیقا کدام قسمت را تاریک و کدام قسمت را روشن در نظر بگیرید.

طراحی کافی شاپ مدرن


سیالیت از دیگر ایده های قابل اجرا روی دکور کافه است. با استفاده از فرم های منحنی و تعمیم این ایده به مبلمان، می توان یک فرم متفاوت خلق کرد.

یک صندلی پای پنجره یکی از آن صندلی هایی است که نمی خواهید از روی آن بلند شوید. اگر اهل کافه نشینی باشید و تنهایی را هم ترجیح دهید، عملا برای خود شرایطی به وجود می آورید که شاید یک صندلی رو به پنجره پاسخگوی آن باشد. زمانی که کسی برای گوش دادن به حرف هایتان ندارید، می توانید به جای آن از تماشای منظره بیرون کافه لذت ببرید.

میز در یک کافه می تواند از تعریف همیشگی خود خارج شود. این به این معنی نیست که برای داشتن یک کافه شیک حتما میزهای خاص داشته باشید، اما اگر پشت طرح میز خود کانسپت داشته باشید، احتمالا افراد بیشتری به نشستن پشت آن ها ترغیب خواهند شد.

لوسترهای فرمیک از خلاقانه ترین انتخاب های طراحی فضای کافه به حساب می آیند. آن لوستری که شما به هیچ وجه در فضای خانه خود نصب نمی کنید و هیچ گاه در محل کار دیگران نمی بینید، دقیقا همان لوستری است که یک کافه نیاز دارد. مهم نیست از چه سبک لوستر در نورپردازی کافه استفاده شود و حتی می توان گفت که عملکرد نورپردازی نیز اهمیت چندانی ندارد. تنها چیزی که مهم است، خاص بودن لوستر مورد استفاده است. لوستری که عملا از کار افتاده و شاید عمدا خاموش باشد هم می تواند دکور کافه را تشکیل دهد.


تخته سیاه را همه به خوبی می شناسید. شاید این روزاها دیگر کمتر کسی با تخته های سیاه سر و کار داشته باشد. به هر حال، کافه دقیقا با همان چیزهایی سر و کار دارد که بقیه کنار گذاشته و یا به آن ها اهمیتی نمی دهند. استفاده از تخته سیاه به همراه گچ، شاید ساده ترین و کم خرج ترین اقدام برای طراحی دکور یک کافه باشد. این تخته می تواند نقش منوی کافه را ایفا کند، با داشتن این قابلیت که هر وقت بخواهید می توانید منو را تغییر دهید؛ بدین صورت که حروف قبلی را به سادگی پاک سپس و منوی جدید را جایگزین کنید.

جای دوچرخه معمولا در کوچه و خیابان است. شاید گهگاه نیز در گوشه ایک فضا قرار داده شده باشد. این گوشه می تواند قسمتی از یک کافه باشد که طراحی آن نیاز به ایده های بدیع دارد. یک دوچرخه از کار افتاده قدیمی احتمالا زیاد برای شما هزینه نخواهد داشت، اما توجه هر کسی را به خود جلب خواهد کرد و این همان چیزی است که یک کافه خاص نیاز دارد.

طراحی کافی شاپ مدرن


قفسه کتاب یکی دیگر از چیزهایی است که تعبیه آن در فضای کافه پیشنهاد می شود. اکثر افرادی که به کافه های دنج می آیند، عاشق کتاب هستند. حتی اگر عاشق کتاب نباشند، شما با داشتن یک قفسه کوچک از کتاب های متنوع در فضای کافه آن ها را به کتاب خواندن علاقه مند خواهید کرد.

دیوار بناهای مخروبه را دیگر همه به وفور دیده اید. همان ها که صاحبانشان میلیون ها تومان پول خرجشان کرده تا ظاهر یک دیوار طبیعی را به خود بگیرند. حال به عکس قضیه فکر کنید. احتمالا تصور اینکه از عمد ظاهر یک بنای مخروبه را به فضا دهید خنده دار است، ولی مسلما نه در محیط یک کافه که قرار است خاص هم باشد. دیوارهای رنگ و رو رفته با رنگ های پوسته شده، گچ های ریخته شده و کاغذ دیواری های ورقه شده می توانند یک ظاهر کاملا خاص به محیط کافه بدهند. می توانید لوله های زنگ زده را نیز به این مجموعه اضافه کنید. ظاهری که این ایده به کافه می بخشد، دقیقا بر خلاف تصور عموم جالب خواهد بود.


تابلوهای عکس و نقاشی هم از دیگر مواردی هستند که می توان در فضای کافه در نظر گرفت. هنرمندانه فکر کردن را از حیطه معماری فراتر برده و به دیگر هنرهای تجسمی مثل عکاسی و نقاشی هم اجازه دهید در امر طراحی به کمک شما بیایند. تابلوها قابلیت این را دارند که به یک فضای معمولی روح تازه ای ببخشند.

کارساز بودن تاثیر کنتراست رنگ ها به کافه ها نیز قابل تعمیم است. رنگ های متضاد، چشم را ناخودآگاه درگیر کرده و به این وا می دارند تا این تمایز را تشخیص دهد.

اگر فضای کافی شاپ آن قدر مرتفع باشد که بتوان آن را در دو سطح تعریف کرد، این بدان معناست که شما باید به طور همزمان با در نظر گیری هر دو سطح به طراحی فضا بپردازید. اینجاست که لوسترها و آویزها بالاتر می روند تا نمایانگر بلندای سقف باشند. یک راه پله طراحی شده نیز می تواند عاملی دعوت کننده جهت استفاده از فضای طبقه دوم به حساب آید.

نشستن در فضای بیرونی کافه یک انتخاب است. این انتخاب را افراد زمانی انجام خواهند داد که محیط بیرون نیز به اندازه داخل جذابیت داشته باشد. اگر محیط کافه تا فضای بیرونی ادامه دارد، باید طوری به طراحی آن پرداخته شود که صندلی های بیرونی خالی نمانند. از آن جا که فضای بیرونی کاملا باز است، گیاهان جزو بهترین انتخاب های طراحی هستند. در نظر گرفتن لامپ برای فضای بیرون را فراموش نکنید.

تنوع ایده هایی که می توان در طراحی دکور یک کافه به کار برد آنقدر زیاد است که نمی توان آن ها را در در یک مطلب جای داد. ایده ها هر روز متولد شده و مدام در حال تطبیق با شرایط هستند. به هر حال، بهترین ایده ها همیشه ایده هایی هستند که قبلا اجرا نشده اند.

طراحی کافی شاپ مدرن

طراحی کافی شاپ مدرن
طراحی کافی شاپ مدرن
طراحی کافی شاپ مدرن

تحریریه پویانو