طراحی کاشی کاری خانه مخصوص یوگا ، در ژاپن / معمار Kouichi Kimura

طراحی کاشی کاری خانه مخصوص یوگا ، در ژاپن / معمار Kouichi Kimura

طراحی کاشی کاری ؛ برجی شبیه به دودکش که از کاشی هایی سفید رنگ پوشیده شده است، در حیاط این خانه در Shiga، ژاپن طراحی شده است. معماری این خانه توسط معمار Kouichi Kimura برای مالکی انجام شده است که در خانه کلاس های یوگا برگزار می کند.

این ملک دو طبقه که در فاصله ای دور از شلوغی خیابان اصلی واقع شده است، شامل دو حجم می باشد، یکی بزرگ و دیگری کوچکتر، که در ظاهر چنین به نظر می رسد که حجم کوچک در بالای حجم بزرگ تر قرار گرفته است. دیوارهای رو به خیابان این خانه هیچ پنجره ای ندارند و همین امر حریم خصوصی خانه را در برابر راه های تردد مقابل آن حفظ کرده است. تنها بازشو در این سمت خانه، درب ورودی می باشد که دیدی مستقیم به حیاط پشتی دارد.

معمار Kouichi Kimura از استودیو معماری Form، طبقه همکف این خانه 112 مترمربعی را به عنوان فضای اصلی مالک برای تمرین و آموزش مدیتیشن و یوگا طراحی کرده است. فضای سالن نشیمن و حیاط L شکلی که دورتادور آن قرار گرفته است، توسط یک جفت درب شیشه ای کشویی به یکدیگر مرتبط می باشند. اگر این درهای کشویی به طور کامل باز شوند، فضایی یکپارچه ایجاد می کنند و در صورت بسته بودن، دو بخش جدا از هم را تعریف خواهند کرد.

به گفته Kimura: ” اینگونه ارتباط بین فضاهای داخلی و خارجی خانه به این دلیل تعریف شده است که سالن نشیمنی را ایجاد کند که از لحاظ بصری و حسی به سمت بیرون گسترش یابد. این سالن نشیمن که همچنین به عنوان کلاس یوگا نیز از آن استفاده می شود، دارای دو بازشو می باشد؛ زمانی که درها کاملا باز هستند، این فضا می تواند در کنار حیاط به عنوان یک فضای واحد و یکپارچه در نظر گرفته شود. ”

سنگ های سفید رنگی سراسر فضای اطراف سکوی کاشی کاری شده حیاط را پوشانده اند، سکویی که ارتفاع گرفته و به شکل یک برج پله ای درآمده است که معماران آن را به عنوان نماد این خانه توصیف می کنند. در جایی که برج به زمین متصل می شود، از یک جفت شیشه مات استفاده شده است. چراغی که در زیر این شیشه ها تعبیه شده است، نور فضا را در شب تأمین می کند.

معمار چنین اظهار داشته است: ” نوری که توسط حوض آب منعکس می شود و باد و هوای تازه ای که در فضا گردش دارد، حواس پنجگانه را تحریک کرده و ذهن و بدن انسان را آزاد و آرام می کند. شیشه ماتی که در فرم تندیس وار خانه از آن استفاده شده است، باعث می شود که نور به طور نرم تری در فضا پخش شود و همچنین در شب به عنوان یک منبع نور غیرمستقیم عمل می کند. ”

حصاری سیاه رنگ دورتادور حیاط را پوشانده است تا حریم خصوصی فضا را بیشتر حفض کرده و همچنین یک “فضای نیمه باز” ایجا کند. در گوشه ای از حیاط یک درخت کاشته شده و در کنار آن نیمکتی با کانتری از جنس ساروج، تمام امتداد حصار را تا فضای باریک کنار سالن نشیمن پر کرده است، و در این فضا به یک سینک و چند فضای ذخیره تبدیل شده است که درواقع ادامه ای از فضای سالن نشیمن محسوب می شوند.

طراحی کاشی کاریمعماران بقیه فضاهای خانه را در طبقه اول آن جای داده اند. آشپزخانه و سالن ناهارخوری با پلانی باز، مرکز طبقه را با یک پنجره بزرگ با چشم اندازی از بیرون و برج نمادین، اشغال کرده اند.

دو اتاق خواب مخصوص بچه ها در دو طرف سالن ناهارخوری قرار گرفته اند، و اتاق خواب مستر نیز در انتهای دیگر طبقه واقع شده است. در سراسر فضا از پالت متریال ساده ای شامل، کف سازی از جنس چوب تیره رنگ و دیوارهایی به رنگ سفید، استفاده شده است.

Kouichi Kimura شرکت خود به نام Form را در سال 1991 در شهر Kusatsu در ژاپن تأسیس کرد.

 

 

طراحی کاشی کاری

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen