اصول طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن

اصول طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن

طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن ؛ وقتی نوبت به بازسازی آشپزخانه می‌شود، بیشتر وقت‌ها صاحبخانه به دنبال داشتن یک آشپزخانه مدرن است. طراحی مدرن، تنها در استفاده از جدیدترین مواد و مصالح و اکسسوری‌ها و یراق‌آلات خلاصه نمی‌شود. این روزها آشپزخانه‌ها تنها فضایی برای طبخ غذا نیستند، بلکه به فضایی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده تبدیل شده‌اند و طراحی مدرن ما کمک می‌کند در آپارتمان‌های مدرن امروزی فضایی زیبا و دلنشین برای آشپزی و وقت‌گذرانی افراد خانواده داشته باشیم. با دانستن اصول و اساس طراحی مدرن و آشپزخانه‌های مدرن، می‌توانید از این سبک پرطرفدار طراحی در منزل خود استفاده کنید.

با پشت سر گذاشتن طراحی‌های شلوغ و کلاسیک دهه 70، و فرم‌های کلاسیک و پر از ظرافت دهه 80 و 90‌‍‌، نوبت به معماری مدرن با خطوط صاف و رنگ‌های تند و زنده رسید. شعار “کمتر بیشتر است” شعار اصلی طراحی مدرن است. البته این بدین معنی نیست که آشپزخانه‌های مدرن بی‌روح و صنعتی هستند، بلکه به این معنا است که روح زندگی در سادگی جزییات و انتخاب هوشمندانه متریال‌ها جریان دارد. این مهم‌ترین اصل طراحی مدرن است. استفاده از فرم‌ها و خطوط صاف در کنار رنگ‌ها  و طراحی‌های جسورانه، پایه و اساس طراحی یک کابینت مدرن را تشکیل می‌دهند.

به جز خطوط صاف و جزییات حداقلی، شکستن قوانین آشپزخانه کلاسیک یکی از ویژگی‌های آشپزخانه مدرن است. ابعاد و فرم کابینت‌ها در یک آشپزخانه مدرن از اصول و استانداردهای کابینت‌های مرسوم پیروی نمی‌کند. شما می‌توانید کابینت‌هایی با ارتفاع، طول و عرض‌هایی کمتر یا بیشتر از استاندارد کابینت‌های کلاسیک داشته باشید. همچنین فرم‌های متفاوت و در عین حال ساده از ویژگی‌های بارز آشپزخانه مدرن است. طراحی کانترهای نامتعارف و چیدمان غیرمرسوم کابینت‌ها از ویژگی‌های مهم سبک مدرن در طراحی آشپزخانه به شمار می‌رود.

طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن
طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن

طراحی مدرن در انتخاب متریال‌های جدید پیشگام است. در یک آشپزخانه مدرن، پوشش‌های دیواری جدید و ضدآب جایگزین کاشی‌های ساده می‌شود. کاشی‌های دیواری جای خود را به طرح‌های چاپی پر نقش و نگار می‌دهند. این کار می‌تواند به یک آشپزخانه مدرن و مینیمال عمق و روح زندگی ببخشد. استفاده از شیشه، بتن، پلکسی گلاس، فلز و مواد و متریال‌های جدیدتری که در گذشته کمتر در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است، در کنار رعایت اصول سادگی و پرهیز از جزییات، به داشتن یک آشپزخانه مدرن کمک زیادی می‌کند.

یک آشپزخانه لوکس مدرن از تمام ویژگی‌های آشپزخانه‌های مدرن پیروی می‌کند. در یک آشپزخانه لوکس مدرن خبری از تزیینات اضافی پر زرق و برق نیست. استفاده از رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مشکی در ترکیب با متریال‌های لوکس و اکسسوری‌های مناسب، یک فضای لوکس و در عین حال مدرن ایجاد می‌کند. کابینت‎‌های براق و صفحه کابینت‌های صیقلی در عین سادگی آشپزخانه را لوکس و مدرن نشان می‌دهد.

طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن
طراحی کابینت آشپزخانه و آشپزخانه مدرن

تکنولوژی، بی‌شک یکی از اصول اصلی طراحی مدرن است. گسترش تکنولوژی باعث بهبود کاربرد وسایل منزل شده است. چه کسی دوست ندارد از آخرین تکنولوژی‌های موجود در بازار استفاده کند؟ طراحان و سازندگان یراق‌آلات، اکسسوری‌ها و وسایل هوشمند هر روز در حال معرفی آخرین محصولات خود هستند و تنها نکته مهم انتخاب بهترین محصولات فناورانه با توجه فضا و استفاده شما از آن است.

سبک مدرن بیش از زیبایی به عملکرد اهمیت می‌دهد. به همین دلیل استفاده از اکسسوری‌های مناسب در کابینت‌های مدرن اهمیت ویژه‌ای برای طراحان این سبک دارد. اکسسوری‌های متفاوتی که در کابینت‌های آشپزخانه‌ای با طراحی مدرن استفاده می‌شوند، در عین حال که به نظم آشپزخانه کمک می‌کنند، در وقت و انرژی صاحبان منزل صرفه‌جویی می‌کنند. چرا که دیگر لازم نیست وقت و انرژی زیادی برای پیدا کردن یک وسیله در آشپزخانه صرف کنید و با وجود اکسسوری‌های جدید به راحتی به همه چیز دسترسی خواهید داشت، حتی اگر آشپزخانه شما بسیار کوچک باشد.

 

تحریریه پویانو: خانی