طراحی و اجرای کلبه Clear Lake / گروه معماران MacLennan Jaunkalns Miller

طراحی و اجرای کلبه Clear Lake / گروه معماران MacLennan Jaunkalns Miller

طراحی و اجرای کلبه

معماری : MacLennan Jaunkalns Miller Architects

موقعیت: ownship of Sequin, Ontario, Canada

مساحت: 215.0 sqm

سال ساخت: 2012

عکسبرداران: Ben Rahn/A-Frame

 

 

طراحی و اجرای کلبه

یک خانواده پنج نفره اهل تورنتو، به یک کلبه جدید چهار فصل نیاز داشتند که جایگزین ساختمان سال 1950 آن ها شود. هدف آن بود که بنا در ترکیب با فضای آرام حومه در اطراف دریاچه ساخته شود و محیط ساده مدرنی فراهم آورد که با منظر اطراف در ارتباط بوده و معنای واقعی کلبه را استحقاق بخشد.

سایت در منطقه Clear Lake in Seguin Township, Ontario واقع شده است. زمین مذکور دارای یک حریم بزرگ و لنگرگاه است. غالب نما رو به شرق داشته و نور و گرمای مستقیم را در طول روز دریافت می کند. بنا در پشت درختان و با فاصله از دریاچه قرار گرفته است. 

جدا از برنامه نیازهای اصلی، دو هدف مرتبط و مصرانه توسط کارفرمایان تعیین شده بود. اولا این که آن ها همه خصوصیات طراحی مدرن را خواستار بودند، از جمله: خطوط ساده، نور طبیعی فراوان و ارتباط با فضای بیرون. آن ها در عین حال خواستار این بودند که بنا با خصوصیات بستر هموار اطراف خود ترکیب شود. دوما، هرچند آن ها اقامتگاهی برای روزهای سرد زمستان می خواستند، اما حاضر نبودند ارتباط خانه با فضای دلنواز اطراف به خاطر وجود شیروانی قطع شود.

قرار شد از یک سقف شیبدار نوک تیز استفاده شود تا هم حس بومی مدرن داشته باشد و هم در مقابل ریزش برف و باران به کار آید. دقیقا به شکل یک کمپ اردو با خیمه هایی در اطراف. این طرح زمینه های جالبی جهت تعریف فضاهای بیرونی فراهم کرد. با توجه به بودجه، یک سقف نوک تیز منحصر به فرد و معقول به کار گرفته شد که در آن تیر پشتیبانی سقف شیبدار بزرگی را بر عهده دارد که فضاهای زیرین را در بر می گیرد.

طراحی به 4 بخش تقسیم شد: سوئیت مستر، اتاق خواب ها، اتاق چندکاربردی و فضای نشیمن. این فضاها با توجه به میزان حریم مورد نیاز از شمال به جنوب جای گذاری شدند. فضاها طوری قرار گرفته اند که محیط بیرونی را در بر گرفته و یک فضای تواما درونی/بیرونی به وجود آورند. پلان در ابتدا به صورت یک مستطیل در نظرگرفته شده بود که بعد شکل آن به سمت ذوزنقه متمایل شد تا نمای دریاچه را به حداکثر برساند.

طراحی و اجرای کلبه

فرم نهایی حاصل دارای خصوصیات یک خانه آرکی تایپ می باشد. سقف و دیوارها در یک فرم ساده به یکدیگر می پیوندند. این فرم در دل محیط بیرونی قرار گرفته و یک امتداد فضایی بین محیط درون و بیرون به وجود می آورد. حجم پیش رونده درون درختان به وسیله سقف روباز با فضای بالای خود در ارتباط است. این اتاق خواب چندکاربردی به شکل یک باکس سیاه با تخته های کاج رنگ زده است که الحاقی از متریال های محیط بیرون به شمار می آید.

شکاف های پوسته بنا و سقف صنوبر داگلاس و سازه دیوار، محیط بیرون را در بر کشیده و یک امتداد و تداخل فضایی از درون به خارج پدید می آورند. با توجه به علاقه کارفرما به کلبه های ماهیگیری اسکاندیناویایی و چوب های سرو رنگ آمیزی شده شان، پوسته بنا با فلز ساخته شده است که سبک موثر اقتصادی آمریکایی، جهت اجرای این طرح ساحلی زیبا می باشد. نتیجه حاصل همان طور که انتظار می رفت، مدرن و در عین حال صنعتی و جدید است. بکارگیری متریال های مختلف و انواع تیپولوژی، استراتژی آشتی با طبیعت فوق العاده فضای طراحی شده است.

جزییات فضای داخلی طوری طراحی شده تا در تضاد با پوسته سیاه بیرونی قرار گیرد. قاب چوبی پنجره ها، کف بتنی طبقات و پلی وود صنوبر داگلاس، نقطه مقابل بافت تیره پوشش بیرونی هستند. این طرح کانسپچوال حاصل تاثیرات سبک اسکاندیناویایی است. پلی وود صنوبر داگلاس با توجه به خواسته کارفرما برای ایجاد پوشش داخلی بدون استفاده از درای وال صورت گرفته است. بخش های اکسپوز قاب صنوبر داگلاس یا به سمت بالا باز شده (تراس صبحگاهی) و یا با آکریلیک پوشانده شده اند (فضاهای ورودی). اتاق های سمت جنگل در بالای خود یک فضای باز دارند. اتاق خواب چندکاربردی به شکل یک باکس سیاه با تخته های کاج رنگ زده است که الحاقی از متریال های محیط بیرون به شمار می آید و مفهوم در بر کشیدن فضای بیرونی را القا می کند. دالان نشان داده شده در تصویر دارای یک پارتیشن تاشو است که به سمت فضای داخلی کلبه باز می شود. 50 درصد پوسته دولایه می تواند مطابق تصویر در حالت باز قرار گرفته و به کلبه اجازه دهد تا در عین تهویه در تعامل با رایحه ها، آواها و سایه ها بوده و به طور کلی طبیعت سایت را در آغوش بکشد.

طراحی و اجرای کلبه
طراحی و اجرای کلبه

 

 

برگرفته از: Archdaily