طراحی و اجرای سونا از جنس چوب و روی در ساحل یک جزیره کوچک در فنلاند / شرکت معماری OOPEAA

طراحی و اجرای سونا از جنس چوب و روی در ساحل یک جزیره کوچک در فنلاند / شرکت معماری OOPEAA

طراحی و اجرای سونا از جنس چوب ؛ شرکت معماری فنلاندی OOPEAA یک سونا به شکل کابین را در جزیره ای از مجموع الجزایر هلسینکی ساخته است که سقفی از جنس روی با ترکیبی از چندین پنجره شیروانی در بالای آن دارد. مدیر این دفتر معماری، Anssi Lassila، این سونا که Lonna نامیده شده را برای هیئت حاکمه Soumenlinna طراحی کرده است؛ هیئتی که بر فعالیت ‌های تعدادی جزیره که زمانی به عنوان یک دژ دریایی در ورودی هلسینکی عمل می‌کردند، نظارت می‌کند.

این سونا در جزیره Lonna واقع شده است؛ جزیره که اخیرا توسط ارتش اشغال شده و در نزدیکی جزیره بزرگ‌تر Soumenlinna قرار گرفته است: یک میراث جهانی محبوب گردشگران.

در این جزیره شش ساختمان وجود دارد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند و در قرن ۱۹، در طول دوره ای اقامت روسیه بیشتر از قسمت های جزیره را اشغال کرده بود ساخته شده اند.

چند تا از این ساختمان ها در حال حاضر تبدیل و مکان هایی مانند کافی شاپ ، رستوران و فضاهای عمومی دیگری شده اند، و همچنین یک سونا در نقطه جنوب شرقی این جزیره.

بازیدکنندگان با سفری کوتاه توسط قایق از یکی از بنادر شهری می توانند به این جزیره برسند؛ جزیره با منظره ای از مجمع الجزایر، و آشیانه ای برای قوها، غاز ها و پرندگان دریایی.

به گفته معماران: ” به منظور ایجاد راهی برای مردم جهت استراحت کردن و لذت بردن از طبیعت و دریا، این مکان جای مناسبی بود. با توجه به این که این سونا بخشی از محیط منحصر به فرد این جزیره می باشد؛ جایی که سازه های انسانی در کنار طبیعت قرار گرفته و با آن به گفت‌وگو می پردازند. ”

این ساختمان ۱۹۰ متر مربعی، مقیاس و فرمی دارد که مکمل دیگر ساختمان‌های موجود در جزیره می باشد؛ با استفاده از سقفی نامتقارن که با صفحاتی از جنس روی پوشیده شده است و اشاره ای به ساختارهای نظامی سه گوش دارد. متریال هایی که در ساخت و ساز ساختمان این سونا به کار رفته اند، شامل آجر و قطعات چوبی سخت می باشد. دیوار های چوبی با به کارگیری تکنیک های نازک کاری سنتی ساخته شده اند و به صورتی خام باقی مانده اند.

معماران چنین توضیح داده اند: ” این سونا که به کوره های چوب سوز تجهیز شده است، آرامش و حس روحانی که سوناهای سنتی فنلاندی داشتند را مجددا خلق کرده و در عین حال دارای ظاهری معمارانه معاصر و جدید می باشد. ”

برای پوشش بخشی از سطوح فضای داخلی و همچنین خلق مبلمانی متصل و غیرمتحرک که تم طبیعی را در فضا گسترش می‌دهد، از الوارهای چوبی از جنس کاج اروپایی استفاده شده است.

پنجره های شیروانی که از سقف با روکشی از جنس روی بیرون آمده اند، چشم اندازهایی از آب را در یک جفت فضای سونا که در ارتفاع طراحی شده اند (یکی برای خانم ها و یکی برای آقایان) قاب می گیرند.

یک تراس چوبی که به سمت ساحل گسترش یافته است هم از سمت اتاق‌های سونا و هم از مسیرهای بازی که از جلو تا پشت ساختمان کشیده شده اند، قابل دسترس می باشد.

فضاهای رختکن با سبدهای بافته شده برای نگهداری لباس ها، در پشت فضاهای سونا قرار داده شده اند، همچنین فضاهای حمام نیز در زیر قسمت پایین تر سقف واقع شده است.

شرکت OOPEAA بیان کرده است که این پروژه بخشی از یک روند گسترده‌تر است که هدف آن به دست آوردن دوباره محبوبیت سوناهای عمومی در سراسر فنلاند می باشد.

 طراحی و اجرای سونا از جنس چوب  طراحی و اجرای سونا از جنس چوب

طراحی و اجرای سونا از جنس چوب

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen