طراحی و اجرای آبنما به سبک مدرن

طراحی و اجرای آبنما به سبک مدرن

طراحی و اجرای آبنما ؛ آّب عنصری است که با همه حواس پنج گانه انسان سر و کار دارد. این عنصر از دیرباز در زندگی انسان ها نقش بسیار مهمی داشته و همیشه جز, ثابتی از آن به شمار رفته و می رود. تاثیر آب بر معماری و استفاده آن در فضای زندگی انسان تثبیت شده است. امروزه به دلیل کمبود فضای لازم، آب نقش سابق خود را در زندگی افراد از دست داده است. حوض هایی که در قدیم فضای در حیاط هر خانه ای به چشم می خوردند، استخرهای بزرگ که همیشه پرآب بودند و جوی های روانی که از گوشه تا گوشه فضا امتداد داشتند، امروزه جای خود را به تعاریف مدرنی از آبنما داده اند.

آب نما های امروزی اکثرا با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند و فضای کمی که برای ایجادشان در دسترس است، تعریف دیگری پیدا کرده اند. احتمالا با خواندن نام آبنما تصویر مشخصی در ذهنتان شکل گرفته است که معمولا با همان شکل آن را می شناسید، اما این تصویر در معماری مدرن کاملا دگرگون شده و فرم های متفاوتی را شامل می شود که در زیبایی و عملکرد دارای سبک دیگری می باشند.

برای آشنایی با آن چه امروز به عنوان آبنما به سبک مدرن شناخته می شود، همراه پویانو باشید.

آبنماها می توانند در فرم یک تابلو در فضا به کار گرفته شوند. به جای تعریف یک آبنمای بزرگ که شاید فضای اجرای آن را در اختیار نداشته باشید، می توانید یک آبنمای کوچکتر به فرم قاب شده و در نقش یک تابلو در نظر بگیرید. با اجرای این ایده آب را به فضای دکوراسیون خود دعوت کرده و در عین حال صاحب یک تابلوی منحصر به فرد خواهید شد که شاید در کمتر جایی به چشم بخورد.

یک آبنما می تواند نقش پارتیشن را در محیط ایفا کند. اگر مایل به تفکیک فضاهای خود به وسیله پارتیشن هستید و یک آبنمای مدرن نیز می خواهید، پس چه بهتر که این دو خواسته را که یکی دارای عملکرد و دیگری صرفا زیبا هستند، در کنار یکدیگر و با یک فرم به اجرا درآورید. چنین پارتیشنی علاوه بر جدا کردن دو فضا از یکدیگر، به مانند یک شیشه مشجر عمل نموده و دید فضاهای دو طرف خود را به یکدیگر محدود می نماید.

استفاده از این نوع پارتیشن ها که عملا یک آبنما در قالب صفحه و اندازه کوچک هستند، در فضای نشیمن بعضی از خانه های امروزی دیده می شود. این طرح نوآورانه با تعریف فضا و تامین زیبایی می تواند یک محیط معمولی را به زیباترین حالت خود درآورد. صدای آب می تواند فضای نشیمن را به محیطی آرامش بخش تبدیل کند.

این پارتیشن می تواند در وسط یک فضای سبز فرود آمده و بهترین نمای ممکن را برای سالنی که در آن تعریف شده به وجود آورد.

آبنماها می توانند به راحتی و از فرم های بسیار ساده و طبیعی تشکیل شوند. یک تخته سنگ گود با قابلیت پمپاژ آب به سادگی عملکرد آبنما را پیدا می کند. اگر در فضای خانه از عناصر طبیعی استفاده می کنید، طراحی یک آبنمای سنگی در کنار فضای سبز بسیار زیبا خواهد بود.

سنگ، گیاهان و آب در کنار هم و به شکل یک مجموعه یک طبیعت مینیاتوری در فضا به وجود می آورند. این ایده خصوصا برای فضاهای آپارتمانی که گاها دارای حیاط نبوده و یا فضای باز چندانی در دسترس ندارند، مناسب است. زمانی که فضای مورد نظر خود را در اختیار ندارید، می توانید آن را بسازید. برای اجرای چنین آبنمایی نیاز به فضای چندانی نخواهید داشت. می توانید آن را در مقیاس کوچکتر هم تعریف کنید.

با ایجاد یک صفحه عمودی بر سطح دیوار با استفاده از طرح سنگریزه در پس زمینه آن و ایجاد جریان آب به صورت آبشار بر سطح این فرم، می توان یک دکور بسیار زیبا تعریف نمود که به همراه نورپردازی ایده آل تر نیز خواهد شد.

نورپردازی آبنما جذابیت خاصی به آن می بخشد. برای اینکه یک آبنما در شب نیز جلوه خود را حفظ کند و یا حتی زیباتر به نظر برسد، می توان از نوپردازی آن استفاده کرد. اگر نور در محل و جهت مناسب به کار برده شود، روی جریان آب تاکید بیشتری ایجاد خواهد کرد و در عین حال این گونه به نظر خواهد رسید که نور نیز همراه با آب در حرکت است و در دل آن جریان دارد.

اگر فضای منزل شما دارای حیاط است، می توانید آن را با تعریف آبشار به یک محیط خارق العاده تبدیل کنید. ایجاد یک دروازه در دهنه استخر یا حوض که آب را به پایین سرازیر می کند، از نمونه ایده هایی است که می توانید به این منظور به کار ببرید. آبنماها با زیبایی بصری و صدای روح افزای خود می توانند فضای حیاط را زنده سازند.

در سطح دیواره حیاط نیز می توان با ایجاد یک صفحه از جنس و رنگ متفاوت به همراه تعبیه فضایی برای جریان آب و در نهایت یک حوضچه در پای دیوار که آب به درون آن می ریزد، به زیبایی فضا را شکل داد. این ایده معمولا در فضای ورودی حیاط به کار برده می شود و در حیاط های کوچک آپارتمان های امروزی نیز قابل اجرا می باشد.

طراحی و اجرای آبنما

یک دروازه آبشار روی سطح زمین به خودی خود می تواند فضای حیاط را به زیبایی تعریف کند.

ایجاد یک یا چند صفحه فلزی نیز می تواند قسمتی از استخر یا حوض حیاط شما را به شکل یک آبنما دربیاورد. این ایده به راحتی قابل اجراست.

یک آبنما می تواند در نهایت به فرم جوی درآید و در فضای مورد نظر گردش کند. جریان آب در فضا قدرت بیشتری از جاذبه این عنصر را به نمایش می گذارد.

آبنما در فرم کوچک و ساده، حتی در قالب یک تخته سنگ نیز قابل اجراست و می تواند به جای تکرار سیکل پمپاژ و جریان آب، به عنوان یک سرچشمه در آبیاری فضای باغچه هایتان استفاده شود.

فرم های مختلفی از المان را می توان با جریان آب به صورت آبشار ایجاد کرد. این فرم ها می توانند صرفا جنبه زیبایی شناسانه داشته باشند و با یک نوپردازی مناسب در فضای خود جلوه ای به مراتب چشم نوازتر پیدا کنند.

نوپردازی آبنماها جریان آب را بیشتر در معرض دید می آورد و زیبایی بیشتری به طرح اجرا شده می بخشد.

اگر به طرح های مدرن علاقه داشته باشید، ترکیب یک صفحه آبنمای عمودی با سطح کف حوضچه ای که در امتداد آن ایجاد شده نظرتان را جلب می کند. در چنین طرحی جریان داشتن آب در فضا به طور کامل به تصویر کشیده می شود و یکپارچگی دکور آبنما را به وجود می آورد. این حرکت خلاقانه می تواند به نقطه شاخصی از دکور فضا نیز تبدیل شده و بسیار مسحور کننده باشد.

طراحی و اجرای آبنما

اوج خلاقیت در استفاده از آب و خصوصیات آن در معماری فضاهای داخلی می تواند به صورت ایده های بسیار نوآورانه ایجاد شود. برای مثال، میز غذاخوری شما می تواند خود یک آبنما باشد. با تعریف یک میز شیشه ای که آب به آرامی از داخل فضای مکعبی آن جریان پیدا کرده و از طرف دیگر به درون یک حوضچه می ریزد، شما رویای داشتن خاص ترین میز غذاخوری را به حقیقت بدل خواهید کرد. مسلما صرف غذا یا عصرانه روی سطح چنین میزی می تواند به اندازه زیادی دلپذیر باشد.

طراحی و اجرای آبنما

در صورت وجود وید در فضا، پتانسیل ایجاد یک سطح عمودی برای آبنما وجود خواهد داشت. طی این ایده، آبشار طراحی شده از طبقات بالاتر شروع شده، به سمت کف پایین ترین سطح سرازیر می شود و در آن جا به حوضچه ملحق خواهد شد. ایجاد چنین فضایی امکان لذت بردن از صدا و نمای آبشار در همه طبقات را فراهم می کند و فضای وید را به زیبایی هر چه تمام تر تعریف خواهد کرد.

طراحی و اجرای آبنما

اگر به فرم های مجسمه مانند علاقه داشته باشید، می توانید یک آبنمای تندیس گونه تهیه کنید و آن را در هر قسمت از فضا که مایلید قرار دهید. این آبنماها با معضل طراحی و تعبیه رو به رو نیستند و به راحتی قابل جابجایی در فضا می باشند.

طراحی و اجرای آبنما
طراحی و اجرای آبنما

آب با وجود این که جزو ارکان طراحی فضا در معماری به شمار نمی آید، یکی از موثرترین عناصر در تعریف فضا محسوب می شود. با دوباره به میدان آوردن عناصر طبیعی مثل آب در عرصه طراحی، می توان خصوصیات از دست رفته معماری این روزها را تا حدودی بازگردانی کرد.

طراحی و اجرای آبنما

 

 

 

تحریریه پویانو

نظرات (5)

shamsatr21

ممنون از مدل های خوبی از آبنما که گذاشتین و مطلب جالبتون

mohandes.rajabi

مرسی آبنماهای زیبایی بود.

niloofar

مرسی آبنماهای زیبایی بودنند. بازهم نمونه های مدرن هم دارید ؟

zia.salimi

مرسی . چقدر جالب بود. لذت بردم

ali

اجرای آبنما می خواستم. نمونه کار هاتونو دیدم.