طراحی ویلای جنگلی / شرکت معماری MK27 _ مارسیو کوگان + سامانتا کافاردو

طراحی ویلای جنگلی / شرکت معماری MK27 _ مارسیو کوگان + سامانتا کافاردو

طراحی ویلای جنگلی

معماری : Studio MK27_ Marcio Kogan, Samanta Cafardo
محل : گواروجا، برزیل
طراح: مارسیو کوگان
همکار طراح: سامانتا کافاردو
مساحت: 805 متر مربع
سال اتمام پروژه: 2015
عکس: فرناندو گوئرا ، FG + SG

Jungle House / Studio MK27 – Marcio Kogan + Samanta Cafardo

پروژه در ساحل پائولیستا در جنگل‌های استوایی واقع شده و زمین دارای توپوگرافی کوهستانی با پوشش گیاهی متراکمی است. احداث این ویلا در این چشم انداز با هدف بهینه کردن ارتباط معماری و طبیعت است. داشتن دید به اقیانوس و اینکه فضاهای داخلی نور خورشید مناسبی دریافت می‌کنند، از مزایای موقعیت ویلا است. علاوه بر این، جانمایی ویلا در سایت در فضایی که قبل‌تر باز و بدون پوشش گیاهی بود، انجام گرفت.

طراحی ویلای جنگلی
طراحی ویلای جنگلی

حجم اصلی ویلا بالاتر از سطح زمین است و به نظر می‌رسد روی توپوگرافی ساخته شده است. در نتیجه ویلا از کوه پیش آمده است. عناصر ارتباطی بین شیب و سازه، برای مثال عرشه‌های چوبی، طوری شکل گرفته‌اند که به زمین موجود احترام می‌گذارند، بدین وسیله تعاملی ارگانیک بین طبیعت و عناصر معماری ایجاد کرده‌اند. در آن بخش‌هایی که ویلا از کوه بیرون آمده، فقط با دو ستون سازه با زمین در تماس است.

ویلای جنگلی سه طبقه، دسته بندی روشنی طبق برنامه برای پروژه به همراه دارد: در طبقه همکف یک عرشه چوبی بزرگ اجرا شده است، که به اتاق کوچک کودک متصل است؛ در طبقه اول شش اتاق خواب وجود دارد، برای پنج تا از اتاق خواب‌ها ایوان کوچک و تخت خواب طراحی شده است، و یک اتاق برای تماشای تلوزیون در طبقه اول اجرا شد؛ سومین و آخرین طبقه فضای عمومی خانواده است، که شامل استخر شنا، اتاق نشیمن و آشپزخانه می‌باشد.

در مقایسه با ویلاهای متداول خانه‌های شخصی، معماری بنا سازماندهی عمودی معکوسی در جانمایی فضاها دارد. در حالی که استخر و فضاهای عمومی در روی بام قرار گرفته اند، اتاق خواب‌ ها در طبقه زیر قرار دارند. عرشه چوبی در طبقه همکف با برآمدگی ویلا محافظت می‌گردد، فضایی گسترده و وسیع که پناهگاهی سایه دار برای بازی بچه‌ها شکل داده است. اتاق‌های تاسیسات نیز در همین طبقه هستند.

برای دسترسی به حجم ساختمان، پله‌ها از کف چوبی طبقه همکف شروع می‌شوند، پله‌ها دال بتنی را “قطع” می‌کنند. قبل از ورود به فضای بسته، فضاهای واسطه پیش بینی و با بتن احاطه شده است. فضاهای نیمه باز و واسط توسط هنرمند نورپرداز اولافور الیاسون نورپردازی شد. طراحی داخلی پروژه به دنبال خلق حس و حالی مدرن است و احساس آرامش و بودن در فضایی دنج را تداعی می‌کند که لازمه این محیط گرمسیری میباشد.


در منظر ویلا، گونه‌های بومی به کار رفته است. وقتی شخصی در این ویلا ساکن است، ارتباط با فضای سبز اطراف فقط از طریق دید نیست، بلکه به کمک گیاهان اطراف عرشه چوبی با طبیعت در ارتباط است. در طبقه همکف، می‌توان در بین درختان قدم زد. در طبقه اول، نور بعد از عبور از شاخ و برگ درختان به صورت فیلتر شده وارد خانه می‌شود؛ و در روی بام، گیاهان با پس زمینه اقیانوس وجود دارند.

طراحی ویلای جنگلی
طراحی ویلای جنگلی

یکی از مزایای ویلا، به کارگیری بتن نمایان و چوب در فضاهای داخلی و خارجی است. در اتاق خواب‌ها آفتاب‌گیرهای چوبی و کرکره‌های کوچک، نصب شده است. این کرکره‌ها با تاکردن درها بالا می‌روند و مطابق نیازهای اقلیمی توسط کاربران تنظیم می‌شوند.


در ویلای جنگلی، پروژه با پیمایشی عرضی ضمن جانمایی استخر شروع می‌شود، استخر به طور نیمه در دال بتنی سقف ساخته شد و هیچی فضایی در زیر استخر بلا استفاده و پرت نشده است. علاوه بر این، استخر روباز با حاشیه‌های برجسته نسبت به ارتفاع سطح عرشه چوبی موجب چنین دید و چشم اندازی می‌شود و سطح آب استخر وسیع و بی نهایت به نظر می‌رسد. برای کاهش ارتفاع طبقه بالا و طراحی حجم افقی متناسب‌تر خارجی، کف اتاق نشیمن 27 سانتیمتر نسبت به عرشه چوبی خارجی کاهش یافت.

طبقه آخر احساس فضایی هماهنگ با اصول خانه را القا می کند: در یک سمت عرشه چوبی با وان آب داغ و سونا وجود دارد، و در آن رابطه عمیقی بین معماری و کوه و پوشش گیاهی برقرار است؛ در سمت دیگر، یک شومینه زمینی و استخر ساخته شد. در مرکز – بین این دو فضای آزاد – اتاق نشیمن واقع شده که به دو طرف با تهویه متقابلی باز است.

طراحی ویلای جنگلی
طراحی ویلای جنگلی

این فضای عمومی و اجتماعی خانواده رابطه عمیقی با طبیعت، با استفاده از دید اقیانوس و همچنین نزدیکی به جنگل کوه دارد.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily