پنج طراحی نما خارق العاده

پنج طراحی نما خارق العاده

طراحی نما خارق العاده ؛ 5 پروژه با نمای فوق العاده از بازسازی ساختمان پزشکی دالبی وینولی در سان فرانسیسکو تا ساختمان دیرین شناسی هولزر کوبلر در شونینگن (PALÄON )، آلمان را برای معرفی گرد آورده‌ایم. پوشش و نمای ساختمان اولین چیزی است که اغلب افراد از یک ساختمان می بینند و درک می‌کنند و در سال‌های اخیر به یکی از زمینه های مورد توجه خلاقیت و نوآوری در طراحی و صنعت ساخت تبدیل شده است. پروژه‌هایی که گردآوری شده با نگاهی اجمالی نشان دهنده نوآوری در نماها و پوشش دیوارها در این حرفه است.

مرکز پری و مارتی هنرهای خلاق / اثر دیلر اسکوفیدیو و رنفو (Diller Scofidio + Renfro)

این ساختمان توسط دیلر اسکوفیدیو و رنفو طراحی، و سال 2011 در دانشگاه براون (Brown) افتتاح شد. این مرکز هنری فضاهای نمایشی، نمایشگاه، سالن اجرا و یک آمفی تئاتر روباز ارائه می‌کند. دهانه بلند سازهء مرکزی آن، سقف‌های بلند و کفسازی های یکپارچه و بزرگش محیطی مشارکتی و منعطف پدید می‌آورد. پوشش نما از کامپوزیت VMZ ساخته شده است، در واقع پانلی چند لایه است که از دو صفحهء فلزی از جنس روی با نیم میلیمتر ضخامت و چسب حرارتی در هر دو طرف هسته پلی اتیلن غنی با مواد معدنی (برای واکنش مناسب به آتش) تشکیل شده است. نتیجه قابل توجه است، یکپارچه و سازگار با محیط زیست.

طراحی نما خارق العاده
طراحی نما خارق العاده

  • مرکز هنرهای نمایشی کافمن / اثر موشه سفدی

مطابق گفته معماران، ” فرصت طراحی مرکز هنرهای نمایشی با اهمیت و جدیدی با دو تصمیم مهم به سرعت پیش رفت: انتخاب سایتی فوق العاده در بالای چشم انداز سرازیری مشرف به منطقه تاریخی و منطقه تفریحی جدید، که دید 180 درجه‌ای افق فراهم می‌کند؛ و تصمیم به ساخت دو سالن اختصاصی برای سمفونی، باله، اپرا و تئاتر.” سقف و سطح دیوار مرکز کافمن با فولاد ضد زنگ و شیشه Zahner Glass Bead پوشیده شده است، نما سطحی صاف در مقیاسی بزرگ دارد که بازتاب پذیری خیلی کمی فراهم می‌کند.

  • PALÄON / اثر گروه معماری هولزر کوبلر

پوسته فلزی این ساختمان علف‌زار و جنگل اطرافش و حرکت ابرها در آسمان بالای بنا را در آینه نما منعکس می‌کند. برش‌های تیز نمای ساختمان دیدهای وسیعی به گودال‌های قهوه‌ای معادن زغال سنگ، جنگل‌های اطراف، و اسب‌های پرزواسکی مشغول در چراگاه‌ها را به نمایش می‌گذارد. برش‌های انتزاعی به سمت داخل ساختمان رسما آثار همجوار معدن آپن کات را منعکس می‌کند. معماری بیانگر، بین ساخته دست انسان و چشم انداز طبیعی مانند واسطه عمل می‌کند و  به شکل نمادی در محل درآمده است. با استفاده از آلومینیوم طبیعی Alucobond نما ساخته شد، نمای آلومینیوم با بافت ریز و ظریف نور را در سطح میکرو پراکنده می‌کند، نما به تقلید از زیبایی سطح فلزی واقعی ضمن حفظ دوام و سبک وزنی و خواص آلومینیوم اجرا شده است.

طراحی نما خارق العاده
طراحی نما خارق العاده

  • بازسازی ساختمان پزشکی دالبی ری و داگمار / معماران رافائل وینیولی

ساختمان پزشکی به عنوان ساختمانی بزرگ در اطراف سایت منحصر به فرد و ساخته شده‌ای پیچیده شده است، شرکت معماری رافائل وینیولی از نظر فیزیکی مصالح انعطاف‌پذیری به کار بردند، و برای پوشش نهایی از مصالح متنوع، چند بعدی و زیبا استفاده کردند. پانل‌های سقف و دیوار با اتصال‌ها و بست‌های نمایان (ساخته شده توسط شرکت مورن) در انواع ساختمان‌های مدرن و متنوعی استفاده می‌شود. به گفته این شرکت مصالح را می‌توان برای پروفیل‌های موج سینوسی سنتی C  و یا یک پروفیل های 0-24 پیچی بکار برد.

طراحی نما خارق العاده
طراحی نما خارق العاده

  • دادگاه مرکزی سنت گیلز / اثر کارگاه ساختمانی رنزو پیانو و معماران پریست فلچر

در مجموعه دادگاه مرکزی هر ساختمان نمایی منحصر به فرد دارد و در ارتفاع، جهت قرارگیری، رنگ و نوع ارتباط با نور طبیعی متفاوت است. شیشه، فولاد و سرامیک عناصر اولیه پوسته نما هستند. سرامیک در سایه‌ها و رنگ‌های مختلف به کار رفته است و در نتیجه در محیط شهری بیرون ساختمان بسیار خوب عمل کرده‌اند، و بی‌واسطه منجر به ادغام این طرح در محیط شهری شده است. پانل‌های ترارت (Terrart) قالب‌های سرامیکی بزرگی فراهم کرد که به صورت جداگانه و سفارشی بر اساس خصوصیات ساختمان ساخته شدند. این پانل‌ها برای پروژه‌هایی که عناصری بزرگ و یا اندازه های غیر معمول و مقاوم در برابر بار باد دارند، مناسب هستند و طراحی‌های زیبا و خاص ذهنی را به عینیت تبدیل می‌کنند.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily