اصول طراحی نما به سبک مدرن

اصول طراحی نما به سبک مدرن

طراحی نما به سبک مدرن ؛ اگر معمار نیستید و می خواهید نمای ساختمان خود را معمارانه طراحی کنید و یا مناسب ترین طرح را انتخاب کنید، باید اصولی که یک معمار طی طراحی نما مد نظر می گیرد را به کار گیرید. معمولا طراحی نما به نظر چندان دشوار نمی آید؛ اما قضیه آن طور که فکر می کنید هم ساده نیست.

نمای یک ساختمان جزو آخرین مواردی است که در طراحی به آن پرداخته می شود؛ با این حال می توان ادعا کرد که اولین تاثیر بصری یک ساختمان توسط نما اعمال می شود. شما تقریبا همه ساختمان هایی را که به آن ها رفت و آمد دارید، به کمک نمایشان می شناسید. نمای بعضی ها را دوست دارید و برخی دیگر را نمی پسندید. این موضوع در بسیاری از اوقات به سلیقه شخصی ناظر بر می گردد؛ اما به هر حال یک نمای زیبا فاکتورهای نسبتا ثابتی دارد.

نما هویت یک ساختمان را شکل می دهد. این قضیه تا حدی اهمیت دارد که حتی هویت یک شهر را نیز درگیر می کند. اگر بخواهیم از جنبه گذر زمان و تحول سبک های معماری به این موضوع نگاه کنیم، مفهوم هویت در نما طی دوره های مختلف تعریف های متفاوت اما مرتبط به خود می گیرد. به زبان ساده، نماهای امروزی هویت یک ساختمان را طور دیگری تعریف می کنند. مدرنیزه شدن معماری از جمله عواملی است که سبک جدید طراحی نما را تعریف می کند.

در این جا شما با اصولی طراحی نما به سبک مدرن آشنا خواهید شد.

نمای ساختمان می تواند با یک حجم ساده تعریف شود. در معماری مدرن، عموم نماها به سمت سادگی پیش رفته و طرفداران بسیاری نیز دارند. احجام ساده و یکپارچه، پنجره های عموما یکپارچه و استفاده از متریال های محدود، خصوصیات بارز معماری مدرن هستند.

می توان از ترکیب دو یا چند حجم نیز در طراحی نما استفاده کرد. این ایده خصوصا در رابطه با ساختمان هایی کاربرد دارد که دارای شکست و اختلاف در چند سطح می باشند. اختلاف رنگ و جنس در طراحی احجام می تواند کنتراست مناسبی در نما به وجود بیاورد.

اگر طرفدار سادگی بیش از حد نیستید و همزمان به سبک مدرن نیز علاقه دارید، می توانید از چند متریال در طراحی استفاده کنید. حفظ یکپارچگی احجام و عدم به کار بردن جزییات بیش از حد از نکاتی است که همچنان باید به خاطر داشته باشید.

استفاده از صفحات پیوسته در نما که قسمت های مختلف را در قاب های تعریف شده قرار می دهند، ایده دیگری است که می تواند بسیار جذاب باشد.

ایجاد فضای سبز در امتداد خطوط نما از دیگر طرح هایی است که اخیرا به کار برده می شود. با استفاده از فضای سبز، علاوه بر کمک به تصفیه هوای شهر می توانید از فضای مطبوع پشت پنجره یا داخل تراس لذت ببرید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، پنجره ها را بزرگ در نظر بگیرید. پنجره های بزرگ و کشیده از خصوصیات معماری مدرن به شمار می آیند؛ پس اگر یک ساختمان با نمای مدرن می خواهید، بهتر است پنجره های بزرگ داشته باشید.

در سبک مدرن، الزامی جهت هم اندازه یا هم شکل بودن پنجره ها وجود ندارد و حتی اگر کمی آزادانه تر فکر کنید، لزومی نخواهد داشت که همه پنجره ها در یک راستا قرار گیرند. این بدین معنی است که شما مجبور نخواهید بود همه پنجره ها ها را در یک چارچوب خاص تعریف کنید.

یک نمای مدرن معمولا حاصل ترکیب دو یا چند مکعب است. اگر می خواهید چنین طرحی را در نما به کار ببرید، بهتر است ساختمان را در قالب یک حجم یکپارچه از کنار هم قرار گرفتن چند مکعب تصور کنید و ترکیب آن ها را به بهترین نحو در نظر بگیرید. مکعب های در نظر گرفته شده با توجه به فضایی که در بر می گیرند، می توانند بسته یا باز باشند.

استفاده از شکاف و ایجاد هر گونه تغییر شکل در نما، می تواند ظاهر ساده یک ساختمان را به یک طرح متفاوت تبدیل کند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که این شکاف را در کدام قسمت نما اجرا کنید تا تاثیر بیشتری ایجاد کند.

استفاده از طرح های دیگر در تشکیل شکل هندسی نما نیز می تواند با طراحی متناسب بسیار زیبا باشد. اگر می خواهید نمای متفاوتی برای ساختمان خود طراحی کنید، می توانید خطوط را از حالت عمود بر یکدیگر خارج کرده و فرم های دیگری به وجود آورید. این گونه نماها معمولا با توجه به شکل معمول ساختمان های اطراف تمایز خاصی را به نمایش می گذارند.

برای بیان یکی از خصوصیات بارز معماری مدرن را به زبان ساده، می توان از دو واژه صفحه و شیشه استفاده کرد. این دو کلمه را می توان اقتباسی دانست از معماری فوق العاده زیبای میس وندروهه، معمار پیشروی سبک مدرن که تعریف کننده بسیاری از اصول این معماری بود. در معماری مدرن، شیشه ها و صفحه ها حرف اول را می زنند. با در نظر گرفتن این دو فاکتور، می توانید یک قدم به طراحی نمای مدرن مورد نظر خود نزدیک شوید.

بالکن های ساختمان می توانند به صورت باکس های بیرون زده از نما طراحی شوند. این ایده به خودی خود می تواند در عین عملکرد، طرح نما را تعریف کند. یک بالکن پیش آمده از سطح ساده و یکدست نما ساده ترین شکل طراحی است که از طریق الحاق احجام به سطح ساختمان ایجاد می شود.

احجام به کار رفته در طراحی نما، می توانند با کمی چرخش به سمت داخل یا بیرون، فرم خاص تری به نما ببخشند.

اگر به تنوع و تفاوت علاقه دارید، فرو رفتگی و پیش آمدگی احجام از دیگر ایده های قابل اجرا برای تشکیل فرم منحصر به فرد هستند که می توانید به کار ببرید.

طراحی نما به سبک مدرن

نماهای کرکره ای به تازگی جای خود را در میان انواع طرح های معاصر باز کرده اند. در این دسته از نماها، معمولا قسمتی از نما توسط کرکره های پیوسته پوشیده می شود. این طرح بیشتر در قسمت هایی از نما اجرا می شود که دارای پنجره و یا تراس نباشند تا دید محیط به فضای بیرون مسدود نشود.

در صورتی که کرکره ها روی سطح پنجره اجرا شوند، باید قطر و فاصله کرکره ها به درستی در نظر گرفته شود تا چشم انداز را از بین نبرند.

طراحی نما به سبک مدرن
طراحی نما به سبک مدرن

متریال های مورد استفاده در طرح های مدرن، عموما بتن، سنگ، چوب، فلز و شیشه هستند. متریال های دیگر را نیز می توان در طراحی نما به سبک مدرن به کار برد. به هر حال این نکته را نباید فراموش کرد که ترکیب متریال های منتخب است که در طراحی اهمیت دارد.

نورپردازی نما از دیگر نکاتی است که باید حتما در طراحی مد نظر قرار گیرد. اگر می خواهید ساختمان شما در شب نیز به اندازه روز جلوه داشته باشد و یا حتی زیباتر نیز به نظر برسد، باید در نورپردازی سطوح دقت بسیاری داشته باشید. میزان، تم و جهت تابش نور بر تصویری که ساختمان در شب به خود می گیرد، تاثیر بسیار دارد.

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی نما این است که بدانید در چه چارچوبی عمل می کنید و تا حد ممکن از آن خارج نشوید. اگر یک نمای مدرن می خواهید، پس یک طرح مدرن را به کار ببرید و بین سبک های دیگر سردرگم نشوید. اصول سبک های دیگر را وارد طرح خود نکنید و اگر تمایل به تلفیق سبک مدرن با سبک دیگری دارید، آگاهانه به این ترکیب بپردازید. در طراحی نما همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که همه طبقات ساختمان را به صورت واحد و در قالب یک فرم مد نظر بگیرید و طرح مورد نظر را به قسمت های مختلف نشکنید. یکپارچگی از مهم ترین اصول طراحی نماهای مدرن به شمار می رود.

این که چه متریال هایی را برای طراحی نما در نظر دارید، چندان مهم نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید تناسب خوبی بین متریال های به کار رفته در طراحی ایجاد کنید. گاهی در برخی نماهای شهر با وجود استفاده از بهترین متریال های موجود، طرح اجرا شده موفق به نظر نمی رسد. این موضوع بیشتر ناشی از عدم توجه به تناسبات بصری است. بهترین متریال ها و زیباترین رنگ ها الزاما نمای خوبی نخواهند ساخت، مگر این که در نحوه ترکیب و طراحی آن ها دقت کافی به خرج داده شود. بنابراین، در صورت امکان بهتر است در صورت اقدام جهت طراحی نما نظر یک کارشناس را جویا شوید و اگر خودتان به دنبال یک طرح مناسب هستید، نمونه های معاصر را زیر نظر داشته باشید و نقاط قوت و ضعف هر یک را شناسایی کنید تا به یک طرح ایده آل دست یابید.

طراحی نما به سبک مدرن

طراحی نما به سبک مدرن
طراحی نما به سبک مدرن

 

 

تحریریه پویانو