طراحی نمای ساختمان با آجر و مصالح کاربردی دیگر

طراحی نمای ساختمان با آجر و مصالح کاربردی دیگر

طراحی نمای ساختمان با آجر : آجر یکی از متریال های شاخص در طراحی نماست. تاریخچه ی استفاده از این متریال در معماری، بسیار برجسته است. بسیاری از ساختمان های قدیمی که هنوز هم در سطح شهر به چشم می خورند، با استفاده از آجر ساخته شده اند و این موضوع به جایگاه خاص این متریال در ساختمان سازی اشاره دارد. جالب است بدانید که آجر در معماری مدرن نیز کاربرد داشته و در بسیاری از طرح های زیبا و موفق به کار رفته است. در واقع می توان گفت که آجر متریالی است که توانسته به خوبی در گذر معماری از گذشته به اکنون، جایگاه خود را حفظ کند.

آجر به غیر از کاربردی که در ساخت بدنه ی ساختمان دارد، در طراحی نما نیز به کار می رود. آجرهای مخصوص طراحی نما، آجر نما نام دارند. آجر از دیرباز در معماری ایران کاربرد داشته و امروزه نیز به نوعی دیگر و با جلوه ای مدرن در اجرای ساختمان های مختلف به کار می رود. آجر، متریالی است که ارتباط عمیقی با طبیعت دارد و به ساختمان ها روح می بخشد. این متریال با حضور گرم خود در معماری می تواند هویت را به ساختمان های امروزی بازگرداند.

در این مطلب به چند نمونه ترکیب مصالح کاربردی با آجر در طراحی نما اشاره خواهیم کرد. با پویانو و دنیای طراحی نما با آجر همراه باشید.

آجر و بتن

بتن یک متریال سرد و خشن است. با این حال، جالب است بدانید که این متریال به خوبی در کنار آجر نشسته و ترکیب جالبی ایجاد می کند. در واقع می توان گفت آجر این قابلیت را دارد که با نماینده ای از متریال های معماری مدرن ترکیب شده و تناسب شگفت انگیزی به وجود بیاورد. آجر با داشتن تم گرم در کنار بتن که متریالی سرد محسوب می شود، کنتراست جالبی در نما به وجود می آورد.

طراحی نمای ساختمان با آجر و چوب

یکی از بهترین متریال هایی که می توان در ترکیب با آجر به کار برد، چوب است. چوب نیز به مانند خود آجر از دل طبیعت درآمده و جزو مصالح گرم به شمار می رود. انواع مختلف چوب را می توان در طراحی نما با آجر ترکیب کرد. از آن جا که آجر و چوب، هر دو از تنوع رنگ برخوردار هستند، می توان ترکیب رنگ این دو متریال را نیز در کنار هم به بهترین شکل در نظر گرفت.

طراحی نمای ساختمان با آجرآجر و شیشه

شیشه از لحاظ ظاهری تفاوت های بسیار زیادی با آجر دارد. با این حال، از آن جایی که این متریال در کنار اکثر مصالح ساختمانی، ترکیب خوبی ایجاد می کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که هم نشینی آن با آجر خوب از آب در نیاید. در واقع این دو متریال که یکی صنعتی است و دیگری حال و هوای سنتی دارد، با تضادی که به نمایش می گذراند، ترکیب بسیار جالبی ایجاد می کنند.

آجر و فلز

یکی دیگر از ترکیب های محبوب در طراحی نما با آجر، استفاده از فلز است. فلز هم مثل بتن از جمله متریال های سرد به شمار می رود و شاید تناقض آن با آجر از بتن هم بیش تر باشد. با این وجود می توان دید که ترکیب این دو متریال در طراحی نمای اکثر ساختمان های امروزی، موفق بوده و حتی بی نظیر است. فلز و آجر به غیر از تضاد ماهیت شان، از لحاظ رنگ نیز دارای کنتراست فوق العاده جذابی هستند که نمای ساختمان را شاخص می کند.

 

 

 

طراحی نمای ساختمان با آجر

تحریریه پویانو