طراحی میکرو آپارتمان در سیدنی بر اساس تکنیک های سازماندهی ژاپنی در ساختمان

طراحی میکرو آپارتمان در سیدنی بر اساس تکنیک های سازماندهی ژاپنی در ساختمان

طراحی میکرو آپارتمان ؛ معمار استرالیایی Nicholas Gurney در این آپارتمان از نازک کاری های سفارشی، پارتیشن های کشویی و مبلمان قابل جا به جایی استفاده کرده است تا از فضای محدود موجود بیشترین استفاده را داشته باشد؛ فضای محدود این آپارتمان ۲۴ متر مربعی در سیدنی.

این خانه که برای یک زوج که به تازگی ازدواج کرده اند، بازسازی و تعمیر شده است، یکی از چندین آپارتمان با مقیاس کوچک می باشد که توسط معمار اهل سیدنی Gurney طراحی شده است.
برای اطمینان از این که هر کدام از اعضای خانه، برای وسایل خود در این آپارتمان کوچک جای کافی خواهند داشت، معمار از یک تکنیک ژاپنی برای سازماندهی فضا استفاده کرده است؛ تکنیکی که با اسم 5S شناخته می شود. ۵ اصل _ طبقه بندی کردن (Sort)، صاف کردن (Straighten)، درخشان کردن (Shine)، استاندارد سازی (Standardise) و تقویت کردن (Sustain) _ با هدف تشویق برای استفاده منظم تر و کارآمد تر از فضا استفاده می‌شوند.
با توجه به این موضوع، از مشتریان خواسته شد تا لیستی از وسایل خود را تهیه کنند تا بر اساس آن ها و متناسب با آن ها فضاهای ذخیره سازی مناسبی طراحی شود.

معمار Gurney یکی از معماران و دیزاینر هایی که برای الهام گرفتن در طراحی فضاهای داخلی به سبک ژاپنی توجه می‌کند، درباره تکنیک به کار رفته در این طرح چنین توضیح داده است: ” آپارتمان 5S زندگی کردن با حداقل را ترویج می‌دهد. این طراحی به منظور اهمیت و تاکید بر انتخاب، سازماندهی و مراقبت از اموال افراد انجام گرفته است. ”

نازک کاری های سفارشی و کارآمد و ساده برای پدید آوردن فضاهای کافی برای ذخیره سازی به کار گرفته شده اند. همین ترکیب طراحی و قفسه سازی تا داخل اتاق خواب و حمام نیز ادامه یافته است و زیبایی کلی خانه را تحکیم بخشیده است.
برای به حداکثر رساندن  بهره وری از فضا در آشپزخانه، فضاهای “خشک” و “خیس” خلق شده و از یکدیگر تفکیک شده اند _ فضای خشک آماده سازی در محلی نزدیک تر به فضای سرگرمی قرار گرفته است، در حالی که فضای خیس در جایی پنهان از دید میهمان واقع شده است.

خلق فضایی برای تفریح و سرگرمی دوستان و خانواده، یک نیاز کلیدی برای افراد خانه بود که با ایجاد یک فضای جداگانه با پلانی باز، که به طور قابل انعطاف می‌تواند مورد استفاده زوج قرار گیرد، به آن رسیدگی شد.
طراحی میکرو آپارتمان
یک دیوار تاشو با طرح سوراخ سوراخ، سالن نشیمن را از اتاق خواب جدا کرده است و در عین حال همچنان امکان نفوذ نور و جابجایی هوا بین آن ها وجود دارد. این دیوار همچنین دارای یک تلویزیون با صفحه فلت می باشد که ۱۸۰ درجه قابل چرخش بوده و قابلیت استفاده از آن در هر دو فضا وجود دارد.
به گفته Gurney: ” دیزاین این طرح سعی در افزایش ظاهر یک بعدی فضا دارد، و در انجام این کار با اطمینان قواعد و تفکرات سنتی درباره‌ فضاهای کوچک برای زندگی را رد کرده است و کیفیتی قابل توجه از زندگی را برای ساکنین خانه پدید آورده است. ”

امروزه فضاهای کوچک برای زندگی، در شهرهای بزرگ با قیمت ‌های نجومی املاک، تبدیل به یک هنجار شده اند و طراحان را مجبور به انجام ترکیب بندی های مبتکرانه و کارآمد در صرفه جویی فضا کرده اند.

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen